کد خبر : 22418
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 4:55

سازمان جهانی بهداشت گزارش داد:

تأثیر افزایش سن جمعیت بر اقتصاد

تأثیر افزایش سن جمعیت بر اقتصاد
در حال حاضر، بیش از یک نفر از هر ۱۰ نفر در ژاپن، ۸۰ سال سن یا بیشتر دارند و این کشور همچنان رتبه پیرترین جمعیت جهان را از آن خود کرده و این پیری جمعیت تأثیر عمیقی بر اقتصاد، نیروی کار و جامعه آن گذاشته است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که فقط ۳۵ درصد از شرکت‌ها، کارگران بالای ۵۵ سال را در اولویت قرار می‌دهند.

بر اساس آخرین داده‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از یک دهم جمعیت در کشور ژاپن اکنون ۸۰ سال سن یا بیشتر دارند و تقریباً یک سوم جمعیت آن بیش از ۶۵ سال یعنی حدود ۳۶.۲۳ میلیون نفر است و تعداد افرادی که شمع ۱۰۰ سالگی تولد را فوت می‌کنند بیشتر از همیشه شده است.

ژاپن با جمعیت زیاد افراد بالای ۶۵ سال پیرترین جمعیت جهان را داراست و بعد از آن، ایتالیا رتبه بعدی در پیرترین کشور‌ها را دارد.

تغییر جهانی به سمت جمعیت سالمند، جوامع و اقتصاد‌های سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است و در ذیل تأثیرات آن بر کشور ژاپن ارائه شده است:

در بخش اقتصادی، صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی کرد که افزایش سالخوردگی و کاهش جمعیت، بودجه عمومی ژاپن را تحت فشار قرار می‌دهد؛ زیرا هزینه‌های مرتبط با سن مانند مراقبت‌های بهداشتی و حقوق بازنشستگی، افزایش می‌یابد.

در موضوع بهره‌وری، ژاپن در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه شده و تا سال ۲۰۴۰ ممکن است کمبود ۱۱ میلیون کارگر داشته باشد. این امر باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ دستورالعمل اقدامات برای جامعه سالمند را معرفی تا افراد مسن را به ادامه کار در نیروی کار تشویق کند.

تقریباً نیمی از شرکت‌های ژاپنی در سال ۲۰۲۲، به کارگران بالای ۷۰ سال وابسته بودند، اما بر اساس گزارش آینده مشاغل انجمن جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳، در سطح جهان، تنها ۳۵ درصد از شرکت‌ها کارگران بالای ۵۵ سال را در اولویت قرار می‌دهند.

ژاپن تایمز گزارش کرد که به دلیل کمبود نیروی کار نخست‌وزیر ژاپن، کیشیدا با ترکیب فناوری و دیجیتال‌سازی، در اوایل سال جاری ۷.۶ میلیارد دلار برای آموزش کارگران برای مشاغل با مهارت بیشتر در ۵ سال آینده را متعهد شد.

از نظر موضوعات جامعه شناختی، نرخ زاد و ولد ژاپن در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین میزان خود رسید.

به گزارش رویترز، نرخ باروری ۱.۲۵۶۵ بود که بسیار پایین‌تر از نرخ ۲.۰۷ محسوب می‌شود و برای حفظ یک جمعیت باثبات لازم است. بیماری همه‌گیر تنها چالش‌های جمعیتی ژاپن را تشدید کرد و نه تنها منجر به مرگ‌ومیر بیشتر، بلکه به ازدواج و تولد کمتر شد.

در موضوعات سلامتی، مراقبت‌های بهداشتی با توجه به جمعیت سالخورده ژاپن، یک نقطه بحران اجتناب‌ناپذیر است. ترویج انتقال از بیمارستان به خانه یکی از راه‌هایی است که دولت برای مقابله با این مشکل ارائه کرده است و مراقبت‌های درخواستی بیمار، خوددرمانی و نظارت از راه دور بیماران را در خانه‌هایشان تشویق می‌کند.

همه کشور‌ها برای اطمینان از اینکه سیاست‌های بهداشتی و اجتماعی آن‌ها آماده استفاده حداکثری از این تغییر جمعیتی شوند با چالش‌های بزرگی روبرو هستند. ۸۰ درصد از سالمندان در سال ۲۰۵۰، در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط زندگی خواهند کرد و سرعت پیری جمعیت بسیار سریعتر از گذشته است.

در سال ۲۰۲۰، تعداد افراد ۶۰ سال و بالاتر از کودکان کمتر از ۵ سال بیشتر بود. نسبت جمعیت بالای ۶۰ سال جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰، تقریبا از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد خواهد رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.