کد خبر : 22532
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 7:23

به میزبانی شرکت فولاد خوزستان برگزار شد؛

تور تعالی ۱۴۰۲ با عنوان داستان موفقیت و تعالی سازمان‌های برتر

تور تعالی ۱۴۰۲ با عنوان داستان موفقیت و تعالی سازمان‌های برتر
تور تعالی سازمانی روز چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان شرکت‌های صنعت فولاد شادگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، چندوجهی فولاد لجستیک، ایده پردازان صنعت فولاد، مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، توسعه معادن فولاد خوزستان، بیمه تامین آتیه فراگیر، توسعه اقتصادی پایدار فراگیر، توسعه اقتصادی فراگیر وفا، صنعتی و معدنی پیشگامان فولاد شرق، لوکوموتیو ریل اروند، فرهنگی ورزشی آینده سازان فولاد خوزستان و محسن شیری بابادی مدیر استراتژی و تضمین کیفیت شرکت فولاد خوزستان و علی بدوی مدیر برنامه ریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در سالن کنفرانس شهدای مدافع حرم خوزستان برگزار شد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از خبرنگار روابط عمومی، تور تعالی سازمانی روز چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان شرکت‌های صنعت فولاد شادگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، چندوجهی فولاد لجستیک، ایده پردازان صنعت فولاد، مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، توسعه معادن فولاد خوزستان، بیمه تامین آتیه فراگیر، توسعه اقتصادی پایدار فراگیر، توسعه اقتصادی فراگیر وفا، صنعتی و معدنی پیشگامان فولاد شرق، لوکوموتیو ریل اروند، فرهنگی ورزشی آینده سازان فولاد خوزستان و محسن شیری بابادی مدیر استراتژی و تضمین کیفیت شرکت فولاد خوزستان و علی بدوی مدیر برنامه ریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در سالن کنفرانس شهدای مدافع حرم خوزستان برگزار شد.

حمیدرضا ملازاده مقدم مدیر سیستم‌های توگا مپنا در این جلسه گفت: مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) بیش از ۷۰ شرکت را در زیرمجموعه خود دارد.

مقدم در ادامه اظهار داشت: در شرکت توگا، یک کمیته تعالی وجود دارد که بالاترین کمیته موجود در این شرکت می‌باشد. برای حفظ فعالیت‌های مرتبط با تعالی سازمانی در گروه مپنا یک مدل داخلی تعالی ایجاد شده است و به منظور حفظ برند مپنا، شرکت‌های تابعه گروه که موفق به اخذ تندیس در جایزه تعالی مپنا می‌شوند، اجازه حضور در جایزه ملی تعالی سازمانی را پیدا می‌کند.

وی افزود: مهم‌تر از ارزیابی شدن در جایزه تعالی سازمانی، شناخت پروژه‌های بهبود از زمینه‌های قابل بهبود گزارش بازخورد ارزیابی و همچنین اولویت بندی و اجرای آن‌ها در فاصله بین ارزیابی‌های بیرونی است. پروژه‌های بهبود می‌بایست قبل از شروع اجرا، شناسنامه آن‌ها تهیه شود، در مدت اجرای پروژه نیز میزان تحقق اهداف در کمیته مرتبط بررسی و در خاتمه کار، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در شناسنامه پایش خواهد شد.

وی در تعریف اظهارنامه تعالی سازمانی گفت: اظهارنامه نخستین تعریف و چکیده رویکرد‌های متعالی سازمان است که به دست ارزیابان می‌رسد. مطالب مرتبط با رویکرد‌های ارائه شده در اظهارنامه باید به‌وسیله‌ی اعضای مرتبط که اشراف کافی دارند نوشته، اصلاح و صحه‌گذاری شوند.

مقدم در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان دلبستگی به سازمان را در میان کارکنان ایجاد کرد، گفت: رویکرد‌های متعددی وجود دارد که مهم‌ترین آن سبد جبران خدمات هدفمند می‌باشد. همچنین داشتن برنامه برای جبران خدمات اعضای گروه‌های تعالی در ایجاد دلبستگی آنان به استقرار رویکرد‌های تعالی سازمانی تاثیرگذار است.

وی گفت: در مسیر تعالی توگا، برگزاری کارگاه‌های تدوین شناسنامه پروژه‌های بهبود، آموزش اعضای تیم‌های تعالی، رهبران، تربیت ارزیاب و آموزش تخصصی در رابطه با تعالی سازمانی، جلسات آن‌چه لازم است تمام کارکنان بدانند با حضور معاونان شرکت، تشکیل سفیران تعالی، چاپ کتاب در حوزه تعالی همچون ترجمه مدل ۲۰۲۰ EFQM، برگزاری تور تعالی با موضوعات مختلف از جمله نوآوری و فن‌آوری، ERP، ایجاد بخش تعالی در سایت شرکت، چک‌لیست آماده‌سازی در سایت ویزیت از رویکرد‌های مناسب فرهنگ سازی تعالی سازمانی می‌باشد.

در ادامه مدل‌های توربین گازی و بخار ساخته شده در شرکت توگا به نمایش گذاشته شد.

محسن شیری بابادی مدیر استراتژی و تضمین کیفیت فولاد خوزستان گفت: تعالی یعنی بهترین وجه عملکرد یک سازمان؛ مواجهه مناسب با تغییرات دورنی و بیرونی و استفاده بهینه از منابع و قابلیت‌های سازمانی. تعالی سازمانی یک بدنه است که دو بال دارد. بال نخست گروه رهبری سازمان بوده و بال دوم، کارکنان این سازمان می‌باشند، که اگر هر کدام از آن‌ها درست عمل نکند، سازمان در مسیر تعالی به اهداف تعیین شده نخواهد رسید. هر سازمان، نیاز به آموزش مداوم برای به روز‌رسانی خود دارد.

شیری بابادی در ادامه گفت: سازمان‌هایی که در مسیر تعالی قرار نمی‌گیرند و یا آنکه میانه مسیر متوقف می‌شوند، عمدتا به دلیل عدم حمایت رهبران آن سازمان‌ها است. همچنین عدم آگاهی و آموزش گروه رهبران و کارکنان در حمایت نکردن از سازمان تاثیر دارد. عدم هماهنگی واحد‌های مختلف سازمان در رسیدن به تعالی تاثیر منفی می‌گذارد. هرچه پیگیری در سازمان بیشتر انجام شود، رسیدن به اهداف سازمان بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: تعالی سازمانی از طریق تمرکز بر حوزه ها، زیر ارتقای سازمانی را رقم می‌زند: شناسایی و اولویت بندی نیاز‌ها و انتظارات ذینفعان، عمق بخشیدن به تحلیل‌های محیطی، تمرکز بر زنجیره ارزش، خلق محیط متعالی، آگاهی از چرخه عمر محصول، شایستگی‌های گروه رهبری، چابکی در سازمان، تشویق کارگروهی، شناسایی و اولویت بندی پروژه‌های های بهبود.

علی بدوی مدیر برنامه ریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در این جلسه گفت: مهم‌ترین مدل‌های مطرح در سطح جهان مدل‌های تعالی اروپا، دمینگ و مالکوم بالدریج می‌باشد. آخرین ویرایش مدل تعالی اروپا ۲۰۲۰ می‌باشد که به سه بخش جهت گیری، اجرا و نتایج تقسیم شده است.

وی در ادامه به طور مختصر الگوی تعالی سازمانی ۱۴۰۰ را تشریح نمود. بر اساس استقرار نظام تعالی در شرکت‌ها باید، ارکان تعالی تشکیل شده، ارزیابی سازمان انجام، شناسایی و اولویت بندی پروژه‌های بهبود، استقرار پروژه‌ها و اقدامات سریع تعالی سازمانی، ارزیابی اثربخشی پروژه‌ها و اقدامات سریع تعالی سازمانی، مستند سازی و توسعه برنامه‌های بهبود تعالی سازمانی انجام شود.

بدوی با اشاره به چرخه موفقیت در سایت ویزیت گفت: تسلط بر متن اظهارنامه و منطق رادار، دسته بندی مستندات الکترونیکی، حضور به‌موقع در محل جلسه، درک سوال ارزیاب، اثبات مناسب بودن و جاری‌سازی رویکرد بر اساس مستندات، ارائه مستندات بازنگری رویکرد و بهبود‌های انجام شده، اثبات درستی داده‌ها بر اساس مستندات، تشریح مناسب منطق هدف‌گذاری و علل تغییرات شاخص‌ها و در نهایت ارائه منابع مقایسه شاخص‌ها روند یک چرخه موفقیت در سایت ویزیت است.

بدوی خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی که موفق به کسب بالاترین رتبه در جایزه تعالی اروپا شده اند، رشد قابل توجه خود را ناشی از استفاده مدل تعالی سازمانی اعلام کرده اند. این مدل تیم آن‌ها را تشویق می‌کند تا روی ذینفعانی که روزانه با آن‌ها تعامل دارند تمرکز کنند. مدل به آن‌ها کمک کرده است که فرآیند‌های خود را در جهت ارائه محصولات و خدمات در کلاس جهانی و رشد مداوم در محیط رقابتی بهبود دهند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مهم‌ترین عامل در استقرار مدل تعالی سازمانی در سازمان ها، تعهد مدیران ارشد می‌باشد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.