کد خبر : 22636
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 6:43

معاون تولید و بهره وری فولاد سنگان مطرح کرد:افزایش ۶۷ درصدی تولید کنسانتره در فولاد سنگانمعاون تولید و بهره وری فولاد سنگان مطرح کرد:افزایش ۶۷ درصدی تولید کنسانتره در فولاد سنگان

هدف گذاری فولاد سنگان برای تولید ۷.۵ میلیون تن گندله و کنسانتره

هدف گذاری فولاد سنگان برای تولید ۷.۵ میلیون تن گندله و کنسانتره
شمسی نیا معاون بهره برداری فولاد سنگان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، تولید کنسانتره در شرکت فولاد سنگان با رشد ۶۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، شرکت فولاد سنگان خراسان، بزرگترین شرکت صنعتی در شرق کشور است که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کنسانتره و گندله سنگ آهن کشور مشغول به فعالیت است. در حال حاضر واحد گندله سازی و کنسانتره سازی شرکت، هر کدام به ظرفیت تولید اسمی ۵ میلیون تن در حال تولید می‌باشد.

رشد ۱۰۲ درصدی تولید گندله در فولاد سنگان

سید علی شمسی نیا معاون بهره برداری فولاد سنگان با بیان اینکه برنامه امسال ۴ و نیم میلیون تنی برای هر واحد برنامه تولید در نظر گرفته شده بود افزود: فولاد سنگان در ۶ ماهه اول امسال ۲ میلیون و۴۱۰ هزار تن گندله تولید کرد و که مطابق برنامه ۹۵ درصد برنامه در ۶ ماهه نخست امسال محقق شد و با توجه به بحث تابستان که محدودیت برق هم داشتیم نسبت به سال گذشته در گندله سازی ۱۰۲ درصد، یعنی ۲ درصد بیشتر از ۶ ماهه سال گذشته گندله تولید کردیم. در این بخش در ۶ ماهه نخست سال ماهیانه بیش از ۴۰۰ هزار تن تولید کردیم.

رشد ۶۷ درصدی تولید کنسانتره در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲

وی همچنین با اشاره به با تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: در این بخش میانگین ماهانه ۳۵۰ میلیون تن کنسانتره تولید کردیم و ۹۹ درصد برنامه را محقق کردیم. در حالی که طی ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته، یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن کنسانتره تولید شده بود و بر همین اساس فولاد سنگان افزایش ۶۷ درصدی تولید کنسانتره را رقم زد.

قطعی برق و گاز بزرگترین مانع تولید فولاد سنگان

وی به بزرگترین مانع و مشکل برای تولید در این شرکت قطع برق و گاز در مقاطع مختلف سال اشاره کرد و گفت:یکی از چالش‌های ما بحث انرژی و به خصوص مشکل برق در تابستان و مشکل گاز در زمستان است وبا توجه به اینکه نیروگاه‌های ما گازی هستند نگران هستیم با مشکل گاز وبرق مواجه شویم. در تابستان امسال علی‌رغم قطعی برق و تعطیلی کارخانه در مقاطع مختلف این شرکت توانسته است به سطح قابل قبولی از تولید برسد. هرچند باید اذعان کرد در سال جاری به مراتب شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته از نظر قطعی یا کمبود حامل‌های انرژی تجربه کردیم ولیکن این مسئله کماکان یک چالش برای صنعت کشور است.

وی دیگرچالش برای صنعت فولاد کشور و از جمله شرکت فولاد سنگان را موضوع حمل عنوان کرد و افزود: ظرفیت زیرساخت ریلی کشور و منطقه سنگان جوابگوی میزان تولید گندله و سایر محصولات در منطقه سنگان نیست و در تمام این سال‌ها ظرفیت حمل ریلی و خطوط راه اهن به اندازه ظرفیت تولید شرکت‌ها رشد نکرده است و این امر باعث ایجاد چالش در حمل محصولات تولیدی شده است که به طور کلی زنجییره تولید فولا و صادرات را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شمسی نیا گفت: اگر بحث کمبود برق و گاز برطرف شود و تولید کامل تری داشته باشیم، حمل یکی از مشکلاتی است که به طور جدی‌تر با آن مواجه خواهیم شد چرا که عدم حمل به موقع محصول ضمن تاثیر بر کیفیت، دپوسازی آن، در مسیری معکوس تولید را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و هزینه‌هایی نظیر نگهداری و انباشت را نیز تحمیل خواهد نمود.

معاون تولید و بهره برداری فولاد سنگان در خصوص تأمین مواد اولیه این شرکت افزود؛ برای تامین به موقع و پایدار محصول تمهیداتی از سوی شرکت اندیشیده شده که خودمان را تجهیز کنیم و اقداماتی هم در این خصوص انجام شده است و انشالله بتوانیم ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن سنگ مورد نیاز را تأمین نماییم.

هدف گذاری فولاد سنگان برای تولید ۷.۵ میلیون تن گندله و کنسانتره

وی همچنین در پایان به استراتژی فولاد سنگان در آینده اشاره کرد و گفت: برای بحث افزایش تولید در آینده واحد گندله سازی پتانسیل این را دارد که تا ۷.۵ میلیون تن زیر سقف بتواند افزایش تولید بدهد که پروژه تعریف شده است. امیدواریم طبق برنامه عمل شود و در سال آینده بیش از ۶ میلیون تن و در دو سال آینده به ۷ و نیم میلیون تن ظرفیت برسیم. به طبع این موضوع احتیاج به خوراک کنسانتره داریم که احداث یک واحد کنساتنره ۲ ونیم میلیون تنی در دستور کار شرکت قرار دارد و عملیات اجرایی آن در حال آغاز می‌باشد. احداث کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره و افزایش ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی گندله، توازن تولید شرکت را حفظ خواهد نمود و ظرفیت واحد کنسانتره سازی و گندله سازی هر کدام به ۷ و نیم میلیون تن خواهد رسید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.