کد خبر : 22692
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 9:55

کسب پنجمین گواهینامه متوالی Excellence توسط فولاد سنگان در آزمون مهارت PT

کسب پنجمین گواهینامه متوالی Excellence توسط فولاد سنگان در آزمون مهارت PT
امید قادری؛ مدیر مهندسی کیفیت فولاد سنگان شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان بزرگترین تولید کننده گندله و کنسانتره در شرق کشور، ماموریت خود را تولید و تامین پایدار گندله با کیفیت، در راستای تکمیل زنجیره ارزش گروه فولاد مبارکه و مشارکت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی منطقه شمال شرق کشور تعریف نموده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، طی سال‌های اخیر، با توجه به شروع راه اندازی خطوط تولید گندله و کنسانتره، واحد آزمایشگاه سنگان نیز راه اندازی شد و آنالیز‌های مورد نیاز و تکمیل زیرساخت‌های لازم جهت پشتیبانی از خطوط تولید را آغاز نمود. پس از ایجاد شرایط پایدار در انجام فرایند‌های آزمایشگاهی، لزوم استاندارد سازی فرایند‌ها احساس شد. بر همین اساس این واحد موفق به اخذ استاندارد آزمایشگاهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد. این گزارش، به توسعه دامنه فعالیت‌های واحد مهندسی کیفیت و اقدامات مهم و بنیادی صورت گرفته می‌پردازد که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

تمرکز بر ارتقاء استاندارد‌های نمونه گیری در سنگان

استقرار استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ از سال ۱۳۹۹ و کسب امتیازات حداکثری در آزمون‌های مقایسه بین آزمایشگاهی در سال‌های متوالی، نشان از بلوغ واحد آزمایشگاه سنگان در صحت و دقت روش‌های انجام آزمون دارد. در این راستا پروژه‌های متعددی تعریف شد که مهم‌ترین آنها، نصب و راه اندازی نمونه گیر اتوماتیک در کراشر (سنگ شکن) بود تا با نمونه گیری اصولی از سنگ آهن خروجی آن طبق استاندارد ایزو ۳۰۸۲ امکان رصد کیفی دقیق سنگ آهن تامین شده از مجتمع سنگ آهن سنگان فراهم شود. همچنین اقدامات لازم برای نصب نمونه گیر‌های اتوماتیک روی خطوط تولید کنسانتره (بیش از ۲۵ نقطه)، اصلاح نمونه گیر اتوماتیک محصول گندله سازی و نصب نمونه گیر اتوماتیک در ناحیه میکسر (برای مواد ورودی به میکسر‌های گندله سازی)، بارگیرخانه و نمونه گیر‌های رباتیک به منظور اخذ نمونه از کامیون‌های حامل مواد ورودی به شرکت و خروجی از آن توسط واحد مهندسی کارخانه در حال انجام است. با تکمیل پروژه‌های موجود، نمونه‌گیری در سایت سنگان به صورت کاملا مکانیزه انجام خواهد شد و بروز خطا در نمونه گیری تا حد بسیار بالایی کاهش خواهد یافت.

راه اندازی تست‌های جدید

به منظور بالا بردن سطح کیفی واحد آزمایشگاه و افزایش آماده به کاری تجهیزات به منظور پشتیبانی بهتر از خطوط تولید، در سال ۱۴۰۲ تست آنالیز عنصری به روش XRF، آنالیز به روش طیف سنجی جذب اتمی، دستگاه آنالایزر سولفور/کربن ELTRA CSI، دستگاه بلین اتوماتیک OPEC، دستگاه اندازه گیری درصد جامد و دانسیته دوغاب و کراشر آزمایشگاهی سنگ آهن در کنار سایر دستگاه‌های موجود نصب و راه اندازی شد که این موارد گامی مهم در ارتقاء کیفی محصول ایجاد خواهد نمود و نیاز این واحد در برون سپاری به طور کامل برطرف خواهد شد. همچنین در سال جاری با توجه به نیاز واحد‌های متقاضی تست اندازه گیری کربن و فسفر نیز برای نمونه‌های سنگ آهن، کنسانتره و گندله و اندازه گیری یون آهن در نمونه‌های آب به تست‌های این واحد اضافه شد.

تضمین صحت و دقت در نتایج آزمایشگاه

یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین مباحث آزمایشگاهی، اثبات صحت و دقت نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه است. برهمین اساس توسط مراجع بین المللی، روش‌ها و ابزار‌هایی معرفی شده است. آزمایشگاه فولاد سنگان از ابتدای راه اندازی به منظور اثبات این موارد اقدام به تدوین و جاری سازی برنامه تضمین کیفیت نتایج بر اساس روش‌های پیشنهاد شده توسط مراجع بین المللی و روش اجرایی تضمین کیفیت نتایج کرده است. در این برنامه روش‌هایی جهت بررسی صحت و دقت نتایج از دوره‌های روزانه، هفته ای، ماهانه و سالیانه گنجانده شده است.

موفقیت در آزمون‌های مهارت (PT)

آزمون کفایت تخصصی (PT) مهمترین و معتبرترین ابزار تضمین کیفیت نتایج آزمایشگاه ها، جهت پایش کیفیت اندازه گیری‌ها بوده و آزمایشگاه را قادر می‌سازد تا اعتبار نتایج خود را به مشتریان، نهاد‌های قانونی و مراجع اعتباردهی ثابت کند. این آزمون به صورت محدود و در بازه‌های زمانی طولانی توسط معدود مراکز معتبر بین المللی برگزار می‌شود. طی چهار سال گذشته واحد آزمایشگاه سنگان موفق به کسب گواهینامه Excellence شده است. این موفقیت در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه داشته و در این سال نیز برای تست‌های گندله و کنسانتره گواهینامه Excellence کسب نموده است.

تدوین و بازنگری دستورالعمل‌ها و گردشکار‌ها

در ابتدای فعالیت، این واحد جهت استاندارد سازی فعالیت‌های خود شروع به تدوین و بومی سازی دستورالعمل‌ها و گردش کار‌های مورد نیاز خویش کرده و با استفاده از مشاوره پرسنل آزمایشگاه فولاد مبارکه اصفهان، تمامی دستورالعمل و گردشکار‌های مربوط به فعالیت‌های اختصاصی خویش را جاری سازی کرد.

بازنگری دستورالعمل‌های موجود و تدوین دستورالعمل‌های جدید بر اساس به روزترین نسخه‌های دستورالعمل‌های مرجع بین المللی از دیگر فعالیت‌های همیشگی این واحد است.

افزایش توانمندی‌های آزمایشگاه سنگان

فعالیت واحد آزمایشگاه به منظور رصد کیفی مواد اولیه ورودی (شامل سنگ آهن، کنسانتره، بنتونیت، سود و آب)، محصول حین تولید از مراحل مختلف تولید کنسانتره و گندله و محصول نهایی خروجی به صورت پیوسته انجام می‌شود. جهت این امر روزانه بیش از ۴۰۰ نمونه گیری و ۴۵۰ آنالیز روی نمونه‌های اخذ شده انجام می‌شود. این واحد از ابتدای راه اندازی ضمن نیازسنجی و تامین تجهیزات مورد نیاز، در حال حاضر توانایی انجام ۵۱ آزمون منحصر به فرد را داراست.

تشکیل کمیته کیفیت

با توجه به اهمیت تولید محصولات با کیفیت در راستای اصل مشتری مداری و حفظ رضایت مشتری، به منظور بررسی عوامل حفظ و ارتقای کیفیت مواد اولیه و محصول، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان واحد‌های مختلف از جمله بازرگانی، بهره برداری، پیمانکاران، مهندسی صنایع و با محوریت مهندسی کیفیت تشکیل شد که در آن چالش‌ها و مشکلات موجود کیفی و عوامل تاثیر گذار بر کیفیت بررسی و راهکار‌های مناسب اتخاذ و همچنین در صورت نیاز پروژه‌هایی تعریف می‌شود.

ارائه گزارشات جدید

با توجه به گسترش حوزه فعالیت‌های شرکت این واحد اقدام به افزایش نوع و تعداد گزارش‌ها و تعاملات خود کرده است که ماحصل آن ارائه بیش از ۱۴۰۰ گزارش تا کنون است. هم چنین از حیث تنوع نیز در این مدت بیش از ۲۲ نوع گزارش به واحد‌های مرتبط ارائه شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.