کد خبر : 23115
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 6:23

درباره بیماری‌های فصل سرما؛

آنچه لازم است بدانید

آنچه لازم است بدانید
متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار، گفت: گروهی از نشانه‌های هشدار وجود دارند که فرد در صورت مشاهده آن‌ها باید حتما به پزشک مراجعه کند؛ تنگی نفس، درد و سوزش قفسه سینه، تب بیش از سه روز، خلط خونی، مشکل در بلع و خوردن، اسهال شدید از جمله این نشانه‌ها هستند.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه غنی پور گفت: در فصل‌های سرد سال بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا، کرونا و دیگر ویروس‌های تنفسی در گردش هستند و می‌توانند حالت اپیدمی پیدا کنند.

وی جلوگیری از انتشار ویروس‌های تنفسی در جامعه را مهم‌ترین راهکار پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دانست و گفت: برای اینکه بخواهیم از انتشار ویروس‌های تنفسی در جامعه جلوگیری کنیم اول باید به این توجه کنیم که ویروس آنفلوانزا از طریق قطرات تنفسی می‌تواند منتقل شود؛ بنابراین پوشش دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و به ویژه مراکز درمانی و رعایت قرنطینه به این معنا که افراد بیمار خود را موظف به اتمام دوران قرنطینگی بدانند، در جلوگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی بسیار تاثیرگذار است.

این پزشک متخصص تزریق واکسن را به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری مورد توجه قرار داد و ادامه داد: تزریق واکسن آنفولانزا کمک می‌کند که این بیماری کمتر عارضه دار شود و شدت کمتری داشته باشد و در واقع فرد مبتلا کمتر تحت تاثیر عوارض بیماری‌های تنفسی قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: استراحت کافی و تغذیه مناسب با تقویت سیستم ایمنی بدن در کاهش ابتلا به آنفلوانزا و بیماری‌های تنفسی در فصول سرد سال موثر است.

غنی پور درگیری عضلات قلب، پارانشیم ریه و درگیری عصبی را از جمله عوارض آنفلوانزا عنوان کرد و افزود: واکسیناسیون برای گروه‌هایی از افراد که بیشتر در معرض عارضه‌دار شدن آنفلوانزا هستند توصیه می‌شود.

کودکان ۶ ماه تا ۵ سال، افراد دچار نقص سیستم ایمنی مانند، بیماران مبتلا به بدخیمی‌ها و تحت شیمی درمانی، بیماران مزمن قلبی و عروقی و کلیوی، بیماران مغز و اعصاب، سالمندان بالای ۶۵ سال و زنان باردار از جمله گروهایی‌هستند که تزریق واکسن به آن‌ها توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: این باور که ترزیق واکسن منجر به ابتلای شدید و پرعارضه به بیماری آنفولانزا می‌شود باوری غلط است؛ اما افراد در زمان تزریق واکسن باید توجه کنند که بیماری حاد تب دار نداشته باشند و اگر حساسیت به تخم مرغ یا آنتی بیوتیک‌ها دارند باید آن را مطرح کنند.

غنی پور اظهار کرد: هر نوع ویروس یا باکتری می‌تواند باعث عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی شود؛ این ویروس‌ها می‌توانند منجر به ابتلا فرد به سرماخوردگی شود که علائم سیستمیک آن کمتر است و علائم تنفسی همچون تنگی نفس ندارد و فقط درگیری مخاط بینی و حلق است که منجر به آبریزش بینی و گلو درد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی ویروس‌ها بیماری‌های شدیدتری را ایجاد می‌کنند و احتمال عارضه‌دار شدن دارند گفت: به عنوان مثال آنفلوانزا می‌تواند درگیری دستگاه تنفسی تحتانی را ایجاد کند.

غنی پور یادآور شد: پروهی از نشانه‌ها هشداری برای خطر هستند و فرد در صورت مشاهده آن‌ها باید حتما به پزشک مراجعه کند؛ تنگی نفس، درد و سوزش قفسه سینه، تب بیش از سه روز، خلط خونی، مشکل در بلع و خوردن، اسهال شدید از جمله این نشانه‌ها هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار با بیان اینکه تغذیه مناسب و سالم برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های تنفسی توصیه می‌شود، عنوان کرد: مصرف میوه‌های که دارای ویتامین C و D هستند می‌تواند به بهبود ایمنی بدن کمک کنند. همچنین پرهیز از مصرف غذا‌های آماده، پرچرب و شیرین توصیه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.