کد خبر : 23185
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 5:50

دو توصیه به سهامداران «فخوز»

دو توصیه به سهامداران «فخوز»
فولاد خوزستان از اصلی‌ترین بازیگران صنعت فولاد کشور بوده که در سالیان گذشته همواره به عنوان یکی از بنیادی‌های بازار سرمایه شناخته شده و در پرتفوی بسیاری از هلدینگ‌های سرمایه گذاری مشاهده می‌شود.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، خبر خوب برای سهامداران شرکت آن است که اخیرا کادر مدیریتی اطلاعیه تکمیل کارخانه زمزم شماره ۳ را روانه سایت کدال کرده است؛ کارخانه‌ای به ظرفیت تولید ۱.۷۶ میلیون تن آهن اسفنجی در سال؛ فلذا از این پس، آهن اسفنجی مورد نیاز در تولید شمش فولاد در شرکت تولید شده و دیگر نیازی به خرید این محصول نیست؛ بنابراین می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های خروجی نقدی (هزینه خرید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه) که نوعی هزینه غیرقابل کنترل برای مدیریت بود، به هزینه قابل کنترل تبدیل شده که این رویداد مثبت، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اصلی‌ترین نسبت‌های سود آوری بیزینس یعنی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص خواهد داشت، به خصوص آنکه صورت‌های مالی شرکت گویای تخصص بالای تیم مدیریتی در کنترل بهینه هزینه‌های تولیدی است.

برای مثال در نیمه نخست ۱۴۰۲ سرفصل بهای تمام شده فعالیت‌های تولیدی در قیاس با مدت مشابه تنها ۳۴% افزایش یافته و این در حالیست که در بسیاری از شرکت‌های بورسی، اعداد مندرج در این قسمت، تحت تاثیر شرایط متورم محیط اقتصادی، رشد‌های ۳ رقمی را ثبت کرده اند. البته باید توجه داشت که دیگر پوینت‌های مثبت این کارخانه برای شرکت آن است که نه تنها وابستگی شرکت به تامین کنندگان داخلی این محصول کمتر شده و خیال سهامداران از بابت پیوستگی فرآیند تولید محصول استراتژیک یعنی شمش بلوم بیلت آسوده می‌شود، بلکه دستیابی به بودجه‌های عملیاتی تهیه شده نیز راحت‌تر خواهد شد؛ چرا که کادر مدیریتی می‌تواند بر اساس برنامه بودجه شده، میزان و سرعت تولید این محصول کلیدی را تغییر دهد.

در دوره عملیاتی ۸ ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۲، ارزش درآمد‌های تجمیعی شرکت به حوالی ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده که در قیاس با دوره مشابه تقریبا ۱۶ همت رشد را نشان می‌دهد. عملکرد شرکت در دو ماه گذشته به ترتیب ۶.۱۴ و ۷.۹۴ هزار میلیارد تومان درآمد به همراه داشته، به عبارتی درآمد دو ماه ابتدایی پاییز بالغ بر ۱۴ همت محاسبه شده که معادل ۳۴% درآمد بودجه شده است.

شمش فولادی بلوم بیلت با سهم ۶۰% در سبد درآمدی ۸ ماهه، محصول اصلی بیزینس محسوب می‌شود. در دوره عملیاتی ۸ ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۲، مجموعا ۱.۴۳ میلیون تن شمش فولادی به بازار‌های هدف عرضه شده که از این مقدار، ۶۶% معادل ۹۳۹ هزار تن در بازار داخلی فروخته شده؛ فلذا میانگین تناژ فروش ماهانه داخلی محصول ۱۱۷ هزار تن محاسبه شده است. از ابتدای آذر ماه شرکت توانسته با عرضه ۹۷ هزار تن شمش بلوم و بیلت در بورس کالا، ۶۳% تناژ فروش ماه قبل را پوشش دهد و تقریبا ۱.۸ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش شمش فولاد کسب کند. همچنین بیشترین و کمترین نرخ فروش این محصول استراتژیک در این بازه ۲۰ روزه به ترتیب ۱۹ و ۱۸.۳ میلیون تومان در هر تن بوده است.

در خصوص محصول تختال نیز باید گفت که از ابتدای آذر ماه، ۵۱ هزار تن اسلب با میانگین قیمت ۱۹.۷ میلیون تومان در هر تن در بورس کالا به فروش رفته و بیش از ۱ هزار میلیارد تومان درآمد عاید بیزینس شده است. تناژ فروش داخلی این محصول در ماه گذشته تقریبا ۸۵ هزار تن گزارش شده، فلذا ۶۰% تناژ فروش ماه گذشته در این مدت ۲۰ روزه کاور شده است.

توجه فرمایید که در این روز‌ها، معاملات سهام شرکت با p/s کمتر از ۱ (عدد ۰.۹۴) انجام می‌شود؛ عددی که بر اساس فلسفه سرمایه گذاری ارزش محور، گویای کمتر بودن قیمت تابلو نسبت به ارزش ذاتی سهم است. نماد معاملاتی شرکت طی یک سال گذشته از قیمت‌های ۲۰۰ الی ۲۰۵ تومان به سقف ۴۹۰ تومان رسیده و بیش از ۱۳۵% سود سرمایه به سهامداران تقدیم کرده است. با توجه به وضعیت تکنیکال سهم، بهترین سناریو‌های پیش روی سرمایه گذاران به شرح زیر است:

۱) صبر تا رسیدن به بالای سطح ۳۵۰ – ۳۶۰ تومان

۲) صبر و شکار سهم در منطقه حمایتی ۲۹۰ – ۳۰۰ تومان با ریسک به ریوارد ۴.۶ (نقطه ورود ۲۹۰ تومان، حد ضرر ۲۷۵ تومان و حد سود ۳۶۰ تومان)

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.