کد خبر : 2343
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 8:55

ترامپ، عامل چین در واشنگتن

ترامپ، عامل چین در واشنگتن
Print Friendly, PDF & Email

“رئیس جمهور آمریکا مشغول تقویت کردن یک کشور است، اما آن کشور آمریکا نیست.” به گزارش ایسنا، نشریه نیویورک تایمز در تحلیلی درباره اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چطور در اعمال و گفتارش، بر خلاف ادعایش، به نفع چین و تقویت این کشور عمل می‌کند، می‌نویسد: «دونالد ترامپ مکررا گفته است: “هیچکس به اندازه

Print Friendly, PDF & Email

“رئیس جمهور آمریکا مشغول تقویت کردن یک کشور است، اما آن کشور آمریکا نیست.”

به گزارش ایسنا، نشریه نیویورک تایمز در تحلیلی درباره اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چطور در اعمال و گفتارش، بر خلاف ادعایش، به نفع چین و تقویت این کشور عمل می‌کند، می‌نویسد: «دونالد ترامپ مکررا گفته است: “هیچکس به اندازه من نسبت به چین سختگیر نبوده است.” او تلاش دارد که از مساله ضدیت با چین در آمریکا به نفع کمپین انتخاباتی خود بهره‌برداری کند. او جو بایدن را سهل‌گیرنده در مقابل چین خوانده و حامیانش در تبلیغات به نفع ترامپ، این رقیب دموکرات او در انتخابات را با لفظ “بایدن پکن” توصیف کرده‌اند.

آنچه که مضحک است این است که این ترامپ بوده که خودش را آلت دست چین و یک متملق چاپلوس در قبال دولت این کشور و یک تقویت کننده شی جینپینگ، رئیس جمهور چین نشان داده است. اگر این امر تا کنون روشن نبود اما حالا کتاب جدید جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولتش آن را عیان ساخته است. این کتاب با نام “اتاقی که در آن اتفاق افتاد” ترامپ را یک “بله‌قربان‌گو” در قبال شی جینپینگ توصیف کرده است.

“بله‌قربان‌گو” به معنی کسی بوده که در پیش یک امپراتور یا اسقف اعظم به خاک می‌افتد و سر به زمین می‌گذارد اما امروز اینگونه جلوه پیدا کرده که رئیس جمهور آمریکا با تملق‌گویی علنی می‌گوید: “رئیس جمهور شی جینپینگ عاشق مردم چین است” و در ادامه او را به دلیل “قابلیت بالا” برای مدیریت همه‌گیری کروناویروس تحسین می‌کند.»

نویسنده این مطلب نیویورک تایمز در ادامه مطلب خود با اشاره به وجود فصلی در کتاب خاطرات جان بولتون درباره موضوع روابط با چین نوشته است: «بخشی در کتاب که بیش از بقیه توجه را به خود جلب می‌کند مربوط به یک گفتگوی تلفنی ترامپ با شی جینپینگ در سال گذشته میلادی است.

بولتون در کتابش عنوان کرده است: او (ترامپ) سپس به شکلی تعجب برانگیز گفتگو را به سمت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا می‌برد و به قابلیت اقتصادی بالای چین که می‌تواند بر کمپینهای انتخاباتی جاری تاثیر بگذارد تلویحا اشاره می‌کند و از شی جینپینگ می‌خواهد پیروزی او را تضمین کند.

هر چند که در فرآیند پاکسازی دولت، کلمات دقیق ترامپ در این گفتگو ویرایش شدند اما به نوشته رسانه ونیتی فِیر، او به شی جینپینگ گفته است: “اطمینان حاصل کن که من پیروز می‌شوم”.»

نیویورک تایمز در ادامه این مطلب تصریح می‌دارد: «ترامپ در عین حال در قبال مناقشه مربوط به دو کانادایی که توسط چین به منظور جلوگیری از استرداد “منگ وانژو”، مقام بازداشت شده رده بالای شرکت هوآوی از کانادا به آمریکا در بازداشت قرار گرفتند، تا حد زیادی منفعل عمل کرد. آمریکا باید در قبال چنین گروگان گیری در کنار کانادا بایستد اما ترامپ به جایش توضیح داد که می‌تواند با مداخله در روند قانونی، مشکلات را حل کند و اینگونه به آن اعتبار بخشید.

اینکه کمپین ترامپ به رقیب انتخاباتی‌اش با لفظ “بایدن پکن” حمله کند، مسخره است، در حالی که ترامپ از شی جینپینگ حتی بیشتر از همسرش ملانیا تعریف و تمجید و ابراز علاقه می‌کند. او تنها در طول مدت گذشته از سال جاری میلادی در موقعیتهای مختلف این حرفها را زده است: “رئیس جمهور شی به شدت توانمند است”، “او قدرتمند و تیز بوده و دارای قدرت تمرکز بالایی است”، “او دارد کارش را بسیار خوب انجام می‌دهد”، “او مردی است که حقیقتا عاشق کشورش است”.

در چین به شوخی می‌گویند که نام چینی ترامپ Chuan Jianguo به معنی “ترامپ کشورساز” است. این به این خاطر است که “کشورساز” یک نام انقلابی رایج میان میهن پرستان کمونیست بوده و به تمسخر نشان می‌دهد که مدیریت بد ترامپ در آمریکا عملا دارد باعث تقویت حکومت شی جینپینگ می‌شود.

به عبارت دیگر ترامپ دارد تمام تلاشش را می‌کند که مجددا یک کشور را بزرگ کند اما این کشور آمریکا نیست.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.