کد خبر : 23495
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 6:20

یک جامعه شناس مطرح کرد:

سالمندی به سمت زنانه شدن می‌رود

سالمندی به سمت زنانه شدن می‌رود
یک پژوهشگر جامعه شناسی با اشاره به افزایش جمعیت سالخورده در کشور گفت: سالمندی در ایران بیشتر به سمت زنانه شدن است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از مهر، محمود شارع پور با بیان این که از سال ۱۴۲۰ جامعه ایران وارد مرحله سالخوردگی می‌شود، افزود: از این رو باید مسکن و ساخت وساز‌ها متناسب با این قشر باشد.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و این میزان در مازندران و گیلان ۱۵ درصد است، افزود: بخشی از سالخوردگان ایران را زنان تشکیل می‌دهد، و سالخوردگی در ایران به سمت زنانه شدن پیش می‌رود.

وی گفت: سپردن سالمندان به خانه‌های سالمندی الگوی دیگری است و از سازندگان انتظار می‌رود، خانه‌هایی بسازند که سالمندان بتوانند درخانه خود بمانند و این مساله یکی از دغدغه‌های انبوه سازان در دنیا شده است.

این محقق یادآور شد: در ایران به طرز عجیبی خانوار تک نفره گسترش یافته و سه میلیون خانوار در ایران تک نفره شده است و کسانی که به عنوان انبوه ساز فعالیت می‌کنند باید به این مساله توجه کنند.

شارع پور تصریح کرد: همچنین در کشور در حال تجربه افزایش تجرد هستیم و مطالعات نشان می‌دهد تا زمانی این دو موضوع حل نشود، انتظار ازدواج و فرزندآوری قابل حل نیست و باید سیاست گذاران مشکل مسکن و اشتغال را حل کنند.

وی با اشاره به این که اکنون تصمیم گیر اصلی در لایه‌های جامعه و خانواده را زنان ودختران تشکیل می‌دهند و جامعه ایران تمایل شدیدی به حریم خصوصی در خانواده دارد، افزود: در حال حاضر جامعه ایران به سرعت در حال شهرنشینی است و هیچ کشوری چنین سنت شهرنشینی را تجربه نکرده است و بالای ۷۵ درصد جامعه ایران شهرنشین شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.