کد خبر : 23701
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 8:07

سیاست گذاری جدید جمعیتی در چین؛

برنامه‌ای به نام «اقتصاد نقره‌ای»

برنامه‌ای به نام «اقتصاد نقره‌ای»
درحالی که اداره ملی آمار چین برای دومین سال پیاپی از کاهش جمعیت در این کشور خبر داده، دولت پکن برنامه اقتصاد نقره‌ای را برای خدمت رسانی به جمعیت سالمندش اتخاذ کرده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایرنا، در میان تلاش‌های ناموفق برای افزایش نرخ زاد و ولد، چین اکنون از طرح‌هایی برای تغییر روش اقتصاد عظیم خود برای جمعیت سالمندش رونمایی کرده است.

شورای دولتی چین روز دوشنبه از مجموعه‌ای از اقدامات برای ترویج «اقتصاد نقره‌ای» پرده برداشت و از شرکت‌های دولتی و خصوصی خواست تا به سالمندان بهتر خدمت رسانی کنند. این نهاد همچنین برنامه‌هایی را برای توسعه ۱۰ پارک فناوریو افزایش سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی و نوآوری در محصولات و خدمات سالمندی اعلام کرده است.

طبق گزارش رادیو ملی چین، اقتصاد نقره‌ای فعلی این کشور به حدود ۹۸۲ میلیارد دلار آمریکا رسیده که حدود ۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی چین است، اما پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ به ۴.۲ تریلیون دلار آمریکا یا حدود ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی آن زمان رشد کند.

آخرین آمار دولتی منتشر شده نشان می‌دهد که جمعیت افراد ۶۰ ساله و بالاتر در چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۹۷ میلیون نفر یا ۲۱.۱ درصد از کل جمعیت بوده است که این کشور را به یک «جامعه فوق‌سالمند» بر اساس استاندارد‌های بانک جهانی تبدیل کرده است. پیش بینی می‌شود که این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به بیش از نیم میلیارد نفر افزایش یابد.

شورای دولتی چین در آخرین سند سیاستی خود ۲۶ دستورالعمل را در چهار زمینه کلیدی صادر کرد تا اطمینان حاصل شود که تمام نیاز‌های اضطراری جمعیت سالخورده، از مراقبت‌های درمانی هوشمند گرفته تا برنامه ریزی مالی برای مقابله با پیری جمعیت برآورده خواهد شد.

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، این اولین سند سیاستی است که به طور خاص برای نیاز‌های آینده جمعیت سالخورده رو به رشد چین در سطح ملی ارائه شده است. چنین طرح‌هایی برای تقویت اقتصاد نقره‌ای اولین بار در سال ۲۰۲۲ مورد اشاره قرار گرفت، زمانی که شورای دولتی اهداف و معیار‌های «بسیج جامعه به عنوان یک کل برای پاسخگویی فعال به پیری جمعیت» را مشخص کرد.

با این حال، هیچ اشاره‌ای به افزایش نقش جمعیت سالمند در نیروی کار وجود ندارد. درحالیکه کشور‌های دیگر با کاهش جمعیت به طور فزاینده‌ای برای حفظ سطح بهره‌وری ملی خود از آن استفاده می‌کنند. بر اساس تحلیل بین اند کمپانی (Bain & Company)، پیش‌بینی می‌شود که کشور‌های گروه ۷ تا سال ۲۰۳۱، ۱۵۰ میلیون شغل را به کارگران ۵۵ ساله و بالاتر محول کنند.

دولت چین پیشتر پیشنهاد کرده بود که سن بازنشستگی به تدریج افزایش یابد، در حال حاضر سن بازنشستگی در این کشور برای مردان ۶۰ سال، برای زنان کارمند اداری ۵۵ و برای زنان شاغل در کارخانه‌ها ۵۰ سال است.

کارشناسان می‌گویند عدم تعادل جمعیتی در چین که به سرعت تشدید می‌شود، اگر به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فاجعه‌ای را برای دومین اقتصاد بزرگ جهان، که در حال حاضر با بیکاری بی سابقه جوانان و بحران مسکن مواجه است رقم می‌زند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.