کد خبر : 23712
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 6:27

راهکار‌هایی برای مقابله با افسردگی؛

بلای روان سالمندان

بلای روان سالمندان
افسردگی یک بیماری جدی و تهدیدکننده است که در همه گروه‌های سنی و ازجمله سالمندان، دیده می‌شود. این اختلال یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت زندگی و عملکرد در سالمندی است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، طبق جدیدترین آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۰ درصد از افراد در دروان سالمندی به افسردگی مبتلا می‌شوند. در این مطلب راهکار‌هایی برای غلبه بر این اختلال پیشنهاد می‌شود.

افسردگی یک بیماری جدی و یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت زندگی، رضایت زندگی و عملکرد در سالمندی است.

طبق جدیدترین آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۰ درصد از افراد در دروان سالمندی خود مشکلاتی مانند افسردگی را تجربه می‌کنند، اما برای غلبه بر افسردگی در سالمندی باید چه کرد؟

برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های لذت‌بخش

اگر حوصله انجام هیچ کاری را ندارید و از نظر بدنی هم فعالیت‌تان بسیار کم است، باید بدانید اگر این حالت را جدی نگیرید، هرروز تشدید خواهد شد.

فعال‌سازی رفتاری یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمان افسردگی است. برای اجرای این تکنیک ابتدا یک فهرست از فعالیت‌هایی که برایتان لذت‌بخش است یا قبلا لذت‌بخش بوده‌اند تهیه کنید (مانند پیاده‌روی، رفتن به پارک، ورزش کردن، دیدار دوستان و اقوام، گردش در بازار، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه و …).

از فعالیت‌های سبک‌تر شروع کنید و حتما برنامه خود را بنویسید. مهم نیست اگر انگیزه کافی ندارید، کافی است با تلاش مضاعف گام‌های اول را بردارید. انگیزه شما به مرور بیشتر خواهد شد و پس از گذشت مدتی می‌توانید مانند قبل از این فعالیت‌ها لذت ببرید.

ارتباط با دیگران و فعالیت‌های بدنی مفرح به طور معناداری منجر به کاهش علایم افسردگی می‌شود. سعی کنید یک برنامه منظم روزانه داشته باشید و خود را موظف به انجام برنامه بکنید. این فعالیت منظم به مرور موجب بهبود خلق شما خواهد شد.

نگاه مثبت به سالمندی

یکی از دلایل افسردگی در هر سنی داشتن شناخت‌ها و افکار منفی در مورد خود، دیگران و دنیاست. این افکار منفی در سالمندی شامل مشکلات جسمانی، تنهایی، از دست دادن عزیزان و … می‌شود. اجازه ندهید که افکار منفی زندگی شما را تحت سیطره خود قرار دهند. به سالمندی نگاهی مثبت داشته باشد. بینش‌تان را نسبت به زندگی تغییر دهید. سالمندی هم بخشی از رشد انسان است. حالا وقت آن است که شما در کمال آرامش استراحت کنید، بدون داشتن دغدغه شغل و فرزندپروری و …، به کار‌های مورد علاقه‌تان بپردازید و تجربیات با ارزش زندگی خود را به نسل بعد از خود ببخشید.

پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات

به مشکلات زندگی‌تان به‌عنوان یک مسئله نگاه کنید و به دنبال راه‌حل آن‌ها باشید. فهرستی از مسائل زندگی تان تهیه کنید. بعد به ترتیب اهمیت و اثرشان در زندگی‌تان، برای‌شان راه‌حل در نظر بگیرید. هر راه‌حلی را که به ذهن‌تان می‌رسد بنویسید. در مرحله بعدی از نظر منطقی و سود و زیان راه‌حل‌های مختلف را ارزیابی و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. روی کمک دیگران حساب باز کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر بخشی از مسئولیت‌ها را به افراد داوطلب اطراف تان بسپارید و از انرژی تان برای انجام فعالیت‌های شخصی و لذت بخش استفاده کنید.

افتخار به گذشته‌تان

مهم‌ترین تکلیف رشدی در سالمندی یکپارچگی است. سالمندان باید به داستانی منسجم از زندگی خود دست یابند. داستانی که در آن خاطرات خوش موجب رضایت فرد از گذشته شده و خاطرات بد به عنوان بخشی از زندگی پذیرفته شده‌اند.

ترکیب احساس رضایت فراگیر و کمی احساس تاسف بابت گذشته موهبتی را به شما خواهد داد به نام «خرد». پژوهش‌ها نشان داده است صحبت درباره گذشته، خاطره‌گویی و خاطره‌نویسی در سالمندی می‌تواند موجب کم شدن احساس افسردگی و تنهایی شود؛ بنابراین خودتان را به عنوان یک فرد خردمند دوست داشته باشید و راجع به تجارب زندگی‌تان با آدم‌هایی که دوست‌تان دارند، صحبت کنید.

داشتن فعالیت ذهنی

بیشتر مردم این تصور را دارند که سالمندی یعنی از بین رفتن توانایی‌های ذهنی. اما این یک باور غلط است. هرچند سالمندان در سرعت پردازش اطلاعات کندتر هستند، اما در توانایی‌های کلامی و دانش اندوخته شده بهتر از جوان تر‌ها عمل می‌کنند. سالمندان کوله باری از تجربه و دانش را به همراه دارند و باید با روش‌های تقویتی و جبرانی خود را به لحاظ ذهنی فعال نگه دارند.

اگر فکر می‌کنید ممکن است قرار ملاقات‌ها، ساعات مصرف دارو‌ها و … را فراموش کنید، از روش‌های جبرانی مانند یادداشت کردن استفاده کنید. فعالیت‌های ذهنی مانند حل کردن جدول و مطالعه می‌تواند ذهن شما را آماده‌تر نگه دارد. این کار باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید، کمتر احساس ناتوانی و وابستگی کنید و خُلق شما هم بهبود پیدا کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.