کد خبر : 2386
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 9:29

امیدآفرینی در سایه مستندسازی حقایق ملموس کشور

امیدآفرینی در سایه مستندسازی حقایق ملموس کشور
Print Friendly, PDF & Email

تهران- ایرنا- بیان حقایق ملموس، ماموریتی است که رییس جمهوری در یک ماه گذشته بر عهده وزرا، معاونان خود و استانداران نهاده است تا در سایه مستندسازی ملموس دستاوردهای دولت و نظام، امید مردم برای بهبود شرایط و اصلاح کاستی‌ها حفظ شود. رییس جمهوری روز سه شنبه سوم تیرماه میزبان استانداران سراسر کشور بود تا

Print Friendly, PDF & Email
تهران- ایرنا- بیان حقایق ملموس، ماموریتی است که رییس جمهوری در یک ماه گذشته بر عهده وزرا، معاونان خود و استانداران نهاده است تا در سایه مستندسازی ملموس دستاوردهای دولت و نظام، امید مردم برای بهبود شرایط و اصلاح کاستی‌ها حفظ شود.
رییس جمهوری روز سه شنبه سوم تیرماه میزبان استانداران سراسر کشور بود تا بر اساس گفته «علیرضا معزی» معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، با آنها از عزم دولت برای تحقق جهش تولید بگوید.
حجت الاسلام «حسن روحانی» در نشست خود با استانداران به چندین محور مهم در عرصه کشورداری اشاره و درباره تصمیمات تازه و کرونایی دولت و کمیته مقابله با این بیماری توضیحاتی ارائه کرد. بخش مهمی از سخنان روز گذشته رییس جمهوری به بیان خلاصه ای از دستاوردهای دولتش در ۷ سال گذشته اختصاص یافت، دستاوردهایی که می توان آن ها را دستاوردهای نظام دانست و برای تداوم و تثبیت اعتماد و امید مردم به مسوولان باید آن ها را ملموس و مستند و بارها بارها تکرار کرد تا زمینه های دروغ پردازی های دشمنان در حوزه هایی که کشور پیشرفت های قابل توجه داشته است؛ گرفته شود.
با وجود تمام دشواری های اقتصادی و معیشتی غیرقابل انکار این روزهای ایران، تلاش دولت های اول و دوم تدبیر و امید برای بهبود و پیشرفت در حوزه های مختلف قابل تامل است؛ نایده انگاری این خدمات هدف رسانه های فارسی زبانی خارج از ایران و نتیجه آن از کاستن از میزان اعتماد و امید مردم خواهد بود. شاید به همین دلیل است که رییس جمهوری در یک ماه گذشته نهضت اعلام دستاوردها و خدمات دولت را به عنوان بخش اجرایی  نظام جمهوری اسلامی آغاز کرده است اما در این میان به تنهایی و بدون کمک و همیاری دیگر قوا و نهادها تداوم و نتیجه بخش بودن آن با تردیدهایی مواجه خواهد شد.
کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند اعلام بلند و واضح خدمات و نقاط مثبت کارنامه جمهوری اسلامی است. نقاط منفی و کاستی ها و نواقص با صدای بسیار بلندتر و در بوق کرنای رسانه های خارجی و برخی داخلی ها اعلام و ابراز می شود؛ در حالی که نقاط قوت نظام در میان آن هیاهو گم شده و دیده نمی شود.
ملموس سازی خدمات نظام
در هر سخنرانی رییس جمهوری در یک ماه اخیر به بخشی از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به صورت خاص و دستاوردهای چهل ساله نظام جمهوری اسلامی به صورت عام اشاره می شود. حجت الاسلام روحانی در دیدار با استانداران  موضوع تحول سلامت و بیمه همگانی در کشور را با این یادآوری تلخ توضیح داد: «اوایل سال ۹۲ کسی بیمارستان می رفت خودش باید می رفت دمپایی، ملحفه و دارو بخرد و تخت هم آنقدر گران بود که برای مردم امکانپذیر نبود، اگر کسی فوت می کرد جنازه او به گروگان در بیمارستان می‌ماند.» رییس جمهوری دو برابر شدن تعداد تخت های قابل استفاده و وجود هشت هزار تخت آی سی یو مجهز در کشور را از خدمات دولتش طی هفت سال اخیر عنوان کرد.
ارتباطات، فضای مجازی و بهره گیری از تازه ترین روش های برقراری رابطه با جامعه موضوع دیگری بود که روحانی در اعلام دستاوردهای آن به آمار جالبی اشاره کرد و گفت: «هرکسی یک موبایل هوشمند در اختیارش است و به راحتی می‌تواند بسیاری از خدمات را دریافت کند و با استفاده از این سامانه بود که در همین دوره کرونا توانستیم ۷۷ میلیون نفر را غربالگری کنیم،  به راحتی حدود ۲۲ میلیون نفر را وام در اختیار آنها بگذاریم. این فضای مجازی بود که باعث شد در چند ماه پایان سال تحصیلی مدرسه را تعطیل کنیم و آموزش را نگه داریم.»
بخش کشاورزی در بحبوحه کرونا و تحریم گره گشای کشور بوده است. اگرچه بارش نزولات جوی از عوامل مهم رشد بیش از هشت درصدی بخش کشاورزی به شمار می رود در عین حال نباید فراموش کرد که دولت زیر ساختهای گسترده ای در این بخش ایجاد کرده است.
رییس جمهوری در دیدار استانداران در این خصوص گفت: ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را در خوزستان و ایلام به کانال‌کشی و زهکشی تجهیز کردیم،  ۴۶ هزار هکتار زمین را در استان سیستان تحول بزرگی در عرصه کشاورزی است، تا پایان دولت، ۵۳ سد افتتاح خواهد شد. صد البته که بخش کشاورزی نیازمند امکانات و توجه بیشتر دولت، مجلس و سایر ارکان تصمیم گیر کشور است این بخش هم در موضوع مهم  اشتغال زایی حائز اهمیت است هم بسیاری از بخشهای آن کمتر از تحریمهای ظالمانه متاثر است و در نهایت نقش بی ب دیلی در عبور از بحران کرونا دارد آن هم در شرایطی که هنوز چشم اندازی برای رهایی از دست این بلیه جهانی متصور نیست و حتی تولید کنندگان مواد غذایی ممکن است در عرضه محصولات خود سختگیری کنند نهایت اینکه واردات هر کالایی در نهایت نیازمند ارز هست که تامین آن هم با توجه به تحریمهای آمریکا به سختی امکان پذیر است.
روحانی عصر دیروز از خدمات نظام به روستاها گفت و گفت که اکنون بیش از ۳۰ هزار روستا گاز دارد، آب رسانی به روستاها ۱۰ برابر کل تاریخ شده است.
حمل و نقل و توسعه شقوق مختلف آن از اقدامان زیر بنایی است که به دنبال خود توسعه می آورد دولت در این خصوص هم اقدامات زیادی داشته است. روحانی در این زمینه یادآور شد: مردم استان‌های همدان و کرمانشاه و شهر ارومیه به ریل وصل شدند، به زودی خطوط راه آهن از طریق میانه و بستان‌آباد به تبریز وصل می‌شوند، بخش اعظم راه آهن چابهار- زاهدان تا پایان دولت افتتاح می‌شود.
تا همین چند سال قبل خطر بزرگی از بابت خشک شدنذدریاچه ارومینه و تبدیل شدن آن به شوره زار کشور را تهدید می کرد به طوری که به گفته کارشناسان ادامه روند خشک شدن این دریاچه زندگی حدود ۱۴ میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار می داد. روحانی نخستین دستور کار خود در دولت یازدهم را رسیدگی به همین موضوع عنوان کرد و با پیگیریهای مستمر دولت، نهادهای مختلف و البته همراهی مردم اکنون این دریاچه در مسیر احیا قرار گرفته است.
موضوع و دستاورد مهم دیگری که روحانی به آن اشاره کرد افتتاح خط لوله استراتژیک گوره به جاسک بوده است. خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری از منطقه گوره به جاسک در دریای عمان بخش بزرگی از پروژه‌ای بود که ۱۷ و ۱۸ سال منتظر تکمیل بود. این دستاوردها خلاصه ای از کارنامه دولت های یازدهم و دوازدهم بود که در سخنان روز سه شنبه رییس جمهوری مورد اشاره قرار گرفت.
تمام هدف روحانی از مرور این دستاوردها تاکید بر این مهم بود که گرچه بخش بزرگی از این موارد با اجرایی شدن برای مردم ملموس خواهد بود اما برای نشان دادن قدرت برنامه ریزی و اقدام مسوولان جمهوری اسلامی باید اعلام شود.  در همین راستا روحانی پیشنهاد داد: «هر استان باید یک کتاب مستند برای جمهوری اسلامی ایران تدوین کند و اعلام کند که در ابتدای قرن در کجا قرار داشته است و اکنون در پایان قرن ۱۴ در کجا قرار دارد که یک بخش بزرگی از این قرن خدمات جمهوری اسلامی ایران و قسمت پایانی آن به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود که باید برای مردم تبیین و توضیح داده شود تا مردم روحیه پیدا کنند.»
اهمیت امید در آغاز قرن تازه
«مردم روحیه پیدا کنند» گزاره ای که تمام منظور رییس جمهوری را در تاکید بر اعلام دستاوردهای دولت در خود جمع کرده است. حجت الاسلام روحانی به عنوان نفر اول اجرایی در کشور این روزها هشدار کاهش روحیه و اعتماد مردم را می شنود و می بیند و دقیقا به همین دلیل است که در پی راهی برای بازگرداندن روحیه مردم به سطح قابل قبول است.
شرایط اداره کشور دشوارتر از همیشه است اما روحانی می گوید: «در بیان دستاوردها قصد نداریم اغراق و مبالغه هم کنیم یک مورد را هم زیاد بگوییم هر آن چه که واقعیت است را باید بیان کنیم و تا مردم واقعیت را لمس کنند و باید روحیه امید برای ورود به قرن جدید روحیه او امید ایجاد شود.»
ایستادن در برابر ویروس تاجدار و تحریم های روزافزون آمریکا، تامین حداقل های معیشتی و از همه مهمتر توجه به موضوع جهش تولید گرچه زمینه ها و بسترهای سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک نیاز دارد اما بیش و پیش از همه این موارد امید و اعتماد مردم پیشران تمام این حوزه هاست. رییس جمهوری تداوم امید به کشور را با همه دشواری ها ضرورت آغاز قرن جدید می داند، قرنی که ایران در نیمه آن راه خود را استثمار خارجی جدا و مسیر استقلال را انتخاب کرد و در پایان آن اگر امیدش برای آغازی دوباره حفظ نشود نمی تواند راه خود را ادامه دهد.
تنها دولت کافی نیست
حفظ این امید و روحیه مردم گرچه در گرو اعلام دستاوردها و ملموس و محسوس سازی آن هاست اما در این مسیر تنها دولت و اقدامات قوه مجریه کافی نخواهد بود. مجلس و قوه قضائیه هم باید با تمام توان برای کاستن از نزول اعتماد مردم بکوشند. تعامل منطقی و اصولی با دولت اصل مورد انتظار در این زمینه است و گرچه مجلس طی یک هفته گذشته با احضارهای وزرا و انتقادات عجیب از آن ها، چندان پایبند این اصل نبوده است اما انتظار می رود با آشنایی بیشتر نمایندگان مجلس با واقعیات کشور و نیاز به حفظ روحیه و امید شرایط بهبود خواهد یافت. تریبون ها برای تخریب دولت و وزرا در برهه کنونی کم نیستند و روی گشاده دولت برای منتقدان و مخالفان، حتی گاهی به شایعه سازی های عجیب هم می انجامد، آنچه دولت و نظام در این روزها با کمبود آن مواجه است، تریبون‌های اعلام کننده دستاوردها و اقدامات دولت و نظام است تا در سایه پروپاگاندای رسانه ای عبری-عربی نادیده گرفته نشوند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.