کد خبر : 3082
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1399 - 11:34

رشد حدود ۲۰۰ درصدی سود شرکت در آستانه برگزاری مجمع نفت پاسارگاد

رشد حدود ۲۰۰ درصدی سود شرکت در آستانه برگزاری مجمع نفت پاسارگاد
Print Friendly, PDF & Email

شرکت نفت پاسارگاد با نماد بورسی «شپاس» از زیرمجموعه‌های شرکت تاپیکو است که نوسانات قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال جاری بازده حدود ۱۳۰ درصدی را عاید سهامداران کرده است. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که در تاریخ ۳۱ تیر ماه به تنفس خورده بود قرار است در تاریخ ۱۱ مرداد ماه برگزار گردد تا سهامداران در خصوص تصویب صورت‌های مالی و میزان تقسیم سود تصمیم‌گیری کنند.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده : محصول اصلی شرکت نفت پاسارگاد انواع قیر است. کارخانه‌های این شرکت در شهرستان‌های تهران، تبریز، اراک، شیراز، بندرعباس و آبادان واقع بوده و ظرفیت تولید آن در مجموع ۳.۴ میلیون تن در سال است. در سال ۹۸ این شرکت موفق به فروش ۱.۳ میلیون تن انواع قیر شد که نسبت به فروش ۱.۱ میلیون تنی سال قبل رشد حدود ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات در بورس کالا به ترتیب ۷۵ درصد و ۲۳ درصد است. این اعداد در عملکرد سال ۹۷ به ترتیب ۴۲ درصد و ۱۸ درصد بوده است.
بر اساس صورت‌های مالی شرکت، «شپاس» در ۱۲ ماهه سال ۹۸ موفق شده درآمد فروشی معادل ۳۸.۰۰۰ میلیارد ریال شناسایی کند که این رقم نسبت به سال قبل با رشد ۷۶ درصدی همراه شده است. از این افزایش درآمد ۱۸ درصد مربوط به رشد مقداری فروش است ۵۸ درصد افزایش نرخ فروش محصولات است. بر این اساس، میانگین نرخ فروش محصولات نفت پاسارگاد از ۱۹.۶۱۶ هزار ریال به ازای هر تن در سال ۹۷ به ۲۹.۳۵۱ هزار ریال یا ۲۹ میلیون ریال به ازای هر تن در سال ۹۸ افزایش یافته است. بهای تمام شده فروش محصولات شرکت نیز در سال ۹۸ حدود ۳۴.۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. با تکیه بر اعداد فوق، حاصل عملکرد شرکت در سال ۹۸ سود ناخالص ۳۵۹۰ میلیارد ریال بوده که این عدد در مقایسه با سال قبل از آن ۹۷ درصد افزایش داشته است. در مجموع حاشیه سود ناخالص شرکت از ۸.۵ درصد در سال ۹۷ به ۹.۴ درصد رسیده است.
بررسی سایر اقلام درآمدی و هزینه‌ای «شپاس» نیز حکایت از بهبود عملکرد شرکت در زمینه‌های مالی و سایر درآمد‌های غیرعملیاتی دارد. هزینه‌های مالی شرکت از ۲۱۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ به حدود ۷۱ میلیارد ریال در سال ۹۸ کاهش یافته است. در سوی مقابل درآمد‌های غیرعملیاتی «شپاس» با رشد بیش از ۵ برابری همراه شد. در مجموع نفت پاسارگاد در سال ۹۸ رقمی معادل ۲۸۵۲ میلیارد ریال سود قبل از کسر مالیات و ۲.۵۳۳ میلیارد ریال از سود خالص گزارش کرده که این عدد حکایت از رشد بسیار عالی ۱۹۲ درصدی نسبت به سال گذشته است.
با توجه به مطالب مورد اشاره، مدیران «شپاس» در مجمع عمومی عادی سالیانه روز شنبه با دستی پر به مجمع می‌روند و سهامداران منتظر می‌مانند تا برنامه آتی این شرکت برای رشد و ارتقا را دریافت کنند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.