کد خبر : 4147
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 - 11:34

سناریوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ / عبور از روحانی، به‌دنبال اصلاحات ساختاری / دولتی‌ها با ۲ نامزد به صحنه می‌آیند؟

سناریوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ / عبور از روحانی، به‌دنبال اصلاحات ساختاری / دولتی‌ها با ۲ نامزد به صحنه می‌آیند؟
Print Friendly, PDF & Email

۹ ماه مانده به انتخابات ۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان موضعی دوگانه در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم دارند. از یکسو جایگاه ریاست‌جمهوری را کم‌اهمیت توصیف می‌کنند و از سوی دیگر برای ماندن در دولت به‌دنبال راه چاره‌اند.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده , نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۹۶ تاکنون محبوبیت روحانی و حامیان اصلاح‌طلب او رو به افول گذاشته است. اما این، پایان کار اصلاح‌طلبان نیست.

سران جبهه اصلاحات در ماه‌های اخیر با طرح مطالبات رادیکال مانند نامه‌نگاری با رهبر انقلاب و طرح استعفای روحانی، سعی کرده‌اند راهی برای اصلاحات ساختاری بیابند. شاید همان اصلاحاتی که پیش‌تر، علی لاریجانی هم حرف از آن زده بود.

بنابراین اصلاح‌طلبان از یکسو تلاش دارند بن‌بست سیاسی موجود در کشور را نه ناشی از ضعف دولت محبوب خود که نشانه‌ای از مشکلات ساختاری کشور نشان دهند و از سوی دیگر تلاش کنند با طرح اصلاحات ساختاری و تغییرات وسیع در کشور، راهی برای ماندن در قدرت بیابند و بدنه اجتماعی حامی خود را برای دنبال کردن این اصلاحات مجاب کنند.

اصلاحات به سبک چینی که پیش از این حسن روحانی درباره آن مقدمه‌ای بر کتابی نوشته، شاید مدل مورد نظر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای پیگیری اصلاحات ساختاری باشد.

ایده روحانی را احتمالا برخی چهره‌های نزدیک به دولت او در انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری خواهند کرد. چهره‌هایی که حتی ممکن است با نقد دولت فعلی، از خود چهره‌ای سفید ارائه دهند.

اصلاح‌طلبان امیدوارند چهره‌ای چون ابراهیم رئیسی یا محمدباقر قیالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شوند. چهره‌هایی که در نبود روحانی، به‌عنوان عضو شورای هماهنگی طران قوا، می‌توانند شریک جرم وضع موجود معرفی شوند

برخی ناظران سیاسی بر این باورند که اصلاح‌طلببان نزدیک به دولت، با دو گزینه وارد عرصه انتخابات خواهند شد تا مانند سال ۹۲ که نوعی ائتلاف پنهان روحانی – ولایتی شکل گرفت، این بار هم یک چهره دولتی اصولگرا، صف وحدت اصولگرایان را بشکند و یک چهره نزدیک به اصلاحات آرای خاکستری و منتقد را جمع کند.

رقابت نیابتی روحانی با چهره‌های منتقد دولت

علی لاریجانی می‌تواند چهره اصولگرای دولت برای انتخابات باشد. یک سیاستمدار شناخته شده و باسابقه که با ایده اصلاحات ساختاری همراه است. از دیگر سو، اصلاح‌طلبی مانند محمدجواد ظریف یا آذری جهرمی و یا اگر اجازه داده شود، چهره‌ای چون معصومه ابتکار هم می‌تواند نقش نامزد سفید را بازی کند که با استفاده از شکاف در زمین اصولگرایان، نتیجه بازی را تغییر دهد.

اصلاح‌طلبان امیدوارند چهره‌ای چون ابراهیم رئیسی یا محمدباقر قیالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شوند. چهره‌هایی که در نبود روحانی، به‌عنوان عضو شورای هماهنگی طران قوا، می‌توانند شریک جرم وضع موجود معرفی شوند.

رئیسی در جریان گرانی بنزین، عضو شورای تصمیم‌گیر در این رابطه بوده و قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس، تاکنون قدرت مهار چالش‌های اقتصادی را نداشته است.

اصلاح‌طلبان با ایستادن پشت چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده، می‌توانند ژنرال‌های اصولگرا را براحتی شکست دهند، مگر آنکه حضور چهره‌های جدید اصولگرا مانند “قمی” یا “محمد”، این سناریو را با چالش روبرو کند.

فعلا فضای عمومی به سود اصولگرایان است، اما شاید دولت با درنظر گرفتن تحولات احتمالی در آمریکا بتواند به اوضاع اقتصادی سامان دهد و آن وقت کار اصولگرایان برای شکست استراتژیست‌های تبلیغاتی اصلاح‌طلب سخت خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.