کد خبر : 456
تاریخ انتشار : جمعه 25 بهمن 1398 - 15:12

سنگرسازی دلالان خودرویی با جریان سازی رسانه ای

سنگرسازی دلالان خودرویی با جریان سازی رسانه ای
Print Friendly, PDF & Email

بخشی از حباب به وجود آمده ی بازار ناشی از فروش حواله هایی است که در اختیار مشتریان است که باعث می شود دلالان نهایت استفاده از این فضا را داشته باشند

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر به نقل از نبض بازار ، بازار خودرو در چندوقت همیشه درگیر هیجانانی بوده که بعضاً قیمت این کالا را تا دو برابر قیمت کارخانه در حاشیه ی بازار بالا برده. اگر قرار باشد درمورد این فاصله ی قیمتی صحبت کنیم باید از آن به عنوان رانت نام برده شود به این معنی که فاصله ی قیمت کارخانه تا حاشیه ی بازار رانتی است که به جیب برخی ها می رود اما درنهایت همه از خودروسازان انتظار دارند که پاسخگو باشند. به طور دقیق خودروسازان باید درباره ی  چیزی پاسخگو باشند که در شرح وظایف آنان وجود داشته باشد. یکی از وظایف تولیدکنندگان خودرویی ایجاد نسبت مناسب عرضه با تقاضاست که می تواند در تعدیل قیمتها بسیار اثرگذار باشد. اتفاقی که در این بخش شاهد هستیم نشان دهنده ی انجام درست این مورد است. گزارشهای میدانی نشان می دهد که خریدارانی که از طریق ثبت نام اقدام به خرید خودرو کرده اند خودروی خود را به موقع تحویل گرفته اند اما باید به یک مسئله توضیح روشن داده شود و آن اینکه چه گروهی تعمداً قصد دارند تا جوری وانمود گردد که خودروهای ثبت نامی به موقع تحویل مشتریان نمی شود؟ وجود دلالان در بازار امروز خودرو مانند حضور دلالان در یکی دو دهه ی گذشته نیست و ابزار آنها در بازار بسیار توسعه پیدا کرده است

مرور انتقادات و اخباری که در چندوقت گذشته پیرامون خودروسازی کشور مطرح شده این نتیجه گیری را آسان می کند که موج شکل گرفته تنها به مقصر جلوه دادن تولیدکنندگان خودرویی می پردازد در حالیکه کاری که از دست خودروسازان برمی آید تولید خودرو و عرضه ی ان در بازار است که این مسئله در حال انجام شدن است.

با کم شدن قیمت ۱۰ الی ۱۲ درصدی قیمت خودرو در چندروز گذشته که به واسطه ی تحویل خودروها به خریداران انجام گرفته به خوبی مشخص می شود که سهم خودروسازان از انجام وظیفه یشان در تعدیل قیمتها به درستی صورت گرفته اما منشأ چنین شایعانی در جامعه کجاست؟

صنعت خودروسازی کشور لوکوموتیو اقتصاد کشور است که بدون شک پای عده ی زیادی را به این بازار پرسود خواهد کشید. القای این جو به بازار که طی روزهای آینده قیمت خودرو گران می شود با کدام مبنای کارشناسی صورت گرفته که اینطور قوی به آن پرداخته می شود؟ مستندات قابل اتکاء در این زمینه به خوبی حکایت از وجود نداشتن این ماجرا دارد. با تحویل خودروهای ثبت نامی به خریداران دیگر تقاضای جدی و پرحجمی در بازار وجود ندارد که نگران افزایش قیمت باشیم. ایجاد چنین جوی در بازار که منجر به اخلال در نظام اقتصادی و تولیدی کشور می شود تنها به دلیل خالی نشدن جیب عده ای از سود مهندسی شده ی این روزهای بازار است که طبیعتاً میل به ادامه ی آن در بین دلالان وجود دارد. در چنین شرایطی به نظر می رسد که کنترل سایت های خرید و فروش خودرویی و انجام برخی از طرحهای جدید می تواند به کاسبی برخی در بازار خودرو خاتمه دهد. البته نباید از خاطر برد که مقاومت روانی برخی خریداران که از طریق سایت خودروسازیها اقدام به ثبت نام کرده اند گاهی پائین است زیرا بخشی از حباب به وجود آمده ی بازار ناشی از فروش حواله هایی است که در اختیار مشتریان است که باعث می شود دلالان نهایت استفاده از این فضا را داشته باشند. افزایش قیمتها بیش از همه چیز تحت تأثیر شرایط روانی در جامعه است که آمادگی پذیرش هر موضوعی را دارد. اما با چنین فضایی تنها جیب کسانی پرتر از گذشته می شود که گویا در برخی رسانه ها نیز برای خود پایگاه دارند که بتوانند سنگر مناسبی را در مقابل تولید و عرضه ی خودروسازان در اختیار داشته باشند. شاید شرایط تولید در کشور کمی سخت شده باشد اما باید این موضوع را نیز مد نظر داشت که وقتی اخبارهای متناقضی درباره ی یک موضوع در جامعه شنیده می شود از دوحال خارج نیست یا کاری به درستی در حال انجام گرفتن است و یا بالعکس که مستندات موجود نشان می دهد که خودروسازان با جدیت و به درستی در حال از بین بردن حباب قیمتی بازار هستند پس با در خطر افتادن منافع عده ای موج تخریب شکل می گیرد که تبعات آن اصلا به نفع مصرف کننده نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.