کد خبر : 4914
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 - 0:17

آراد زندست؛ یا مرده!؟ مسئله این است

آراد زندست؛ یا مرده!؟ مسئله این است
کمک‌خلبان مفقودشده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی است.ماموریت وی در یک عملیات هوایی به تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۸۶ میلادی و در جریان جنگ داخلی لبنان، در صدد انهدام اهداف نظامی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در نزدیکی شهر صیدا در جنوب لبنان بود.
Print Friendly, PDF & Email

روز بیست و سوم مهرماه سال ۱۳۶۵ ساعت ۳ بعدازظهر، چندین فروند هواپیمای جنگی اف – ۴ که از پایگاه هوایی داخل خاک فلسطین اشغالی برخاسته بودند، برای بمباران مواضع نیروهای فلسطینی و لبنانی در منطقه “اشرفیه” در جنوب شرقی شهر “صیدا” و همین طور اردوگاه آوارگان فلسطینی “المیه و میه”، به حریم هوایی لبنان تجاوز کردند.

 

 

با شدت گرفتن بمباران خانه‌های کوچک و ضعیف آوارگان، ضدهوایی‌های متعلق به گروه‌های مبارز، هواپیماهای دشمن را مورد اثابت قرار دادند.دو سرنشین آن سراسیمه و به سرعت دکمه پرتاب صندلی را فشار دادند که با انفجاری خفیف، از داخل هواپیما به بیرون پرتاب شدند.

 

 

” رون آراد” ۲۸ ساله که در یک باغ فرود آمد، بر اثر شدت ضربه وارده، آرنج دست چپش شکست و دقایقی بعد نیروهای گروه “مقاومت مومنه” به رهبری “مصطفی دیرانی” منشعب از “سازمان امل”، که در یکی از روستاهای اطراف به نام “زغداریا ” مستقر بودند، سررسیدند و زودتر از فلسطینی ها، او را به اسارت خود درآوردند.

 

 

در بیروت، خلبان مجروح را مستقیما به خانه شخصی مصطفی دیرانی (مسئول وقت کمیته امنیت سازمان امل) بردند.سازمان امل، در اولین روزها مدعی شد که رزمندگانش موفق شده اند هواپیمای جنگی اسرائیلی را ساقط کنند و خلبان آن را به اسارت درآورند.

 

 

در نیمه شب ۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۸ ، هلی کوپتری متعلق به ارتش اسرائیل ،اقدام به ربودن ” حجت الاسلام شیخ عبدالکریم عبید ” امام جمعه جبشیت نمود.

 

 

چند سال بعد، در نیمه شب ۳ خرداد ۱۳۷۳ ، مصطفی دیرانی ، در میان بهت و وحشت زن و فرزندانش، به داخل هلی کوپتر منتقل شد و از آنجا به پایگاهی نظامی در فلسطین اشغالی منتقل شد.سرانجام در خرداد ماه سال ۱۳۷۹ دادگاهی نظامی و در حصاری از نیروهای امنیتی ، برای رسیدگی به پرونده عبید و دیرانی تشکیل شد .

 

 

خرداد ماه سال ۱۳۷۳ روزنامه ” نداء الوطن ” چاپ بیروت ، بدون اشاره به زمان و مکانی خاص ، نوشت : رون آراد به هنگام فرار از محل بازداشت خود، از سوی نگهبانانش هدف شلیک قرار گرفته و کشته شده است.

 

 

شهریور سال ۱۳۷۵ رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از روزنامه اسرائیلی ” یدیعوت آهارونوت ” اعلام کرد : ” هرگونه اطلاعات در مورد دیپلماتهای ایرانی ربوده شده در لبنان ، می تواند اطلاعات متقابلی در مورد رون آراد به همراه داشته باشد.”

 

 

شیخ عبدالکریم عبید از مسئولین حزب الله ، گفت : ” آراد، گروگان حزب الله نبوده و به همین دلیل امیدی برای آزادی او از طریق ربودن من وجود ندارد ، بلکه برعکس ، این امر ممکن است اوضاع را پیچیده تر کند .

 

 

مصطفی دیرانی نیز روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۳۷۹ در مصاحبه با همین روزنامه ، گفت : ” من نمی دانم آراد زنده است یا مرده و نمی دانم او در حال حاضر کجاست ”

 

 

اسرائیل همواره تلاش دارد تا این گونه وانمود کند که آراد توسط حزب الله لبنان ربوده شده و در اختیار ایران است ولی حزب الله نیز در مقابل ، هرگونه ارتباط خود را با این قضیه رد کرده است.

 

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.