کد خبر : 5846
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اسفند 1399 - 5:48

معمای بدرالدین

معمای بدرالدین
شهید مصطفی بدرالدین برادر همسر و جانشین سردار شهید "حاج عماد مغنیه" فرمانده شهید شاخه نظامی حزب الله بود. این شهید طی 30 سال گذشته از سوی سازمان‌های جاسوسی اسرائیل، آمریکا و انگلیس تحت تعقیب قرار داشته و بارها از عملیات‌های ترور جان سالم بدر برده بود.
Print Friendly, PDF & Email

روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای با اشاره به شهادت مصطفی بدرالدین می نویسد:که شهادت بهترین آرزو برای او بود. اما بهترین شهادت از نظر او این بود که در میدان مبارزه با اسرائیلی‌ها یا تکفیری‌ها جان خود را از دست بدهد.

 

 

 

او روز جمعه، ۱۳ مه ۲۰۱۶ در سوریه به شهادت رسید

 

وی یکی از فرماندهان مقاومت بود که برخی دولت‌ها و شبکه‌های جاسوسی آنها او را تحت تعقیب قرار می‌دادند و چه‌بسا بارها از تلاش برای ترور جان سالم به‌در برده بود، یکی از آنها هنگامی بود که وی در نزدیکی مقام حضرت زینب(س) در سوریه حاضر بود و گلوله‌ها و ترکش‌های مختلف به کاروان وی برخورد کرد تا شهادتی که به‌دنبال آن بود، نصیبش شود، چرا که بارها گفته بود: من از سوریه بازنخواهم گشت، مگر اینکه شهید شوم یا پرچم پیروزی را در دست بگیرم.

 

 

 

السفیر می‌افزاید: بدرالدین شخصیت مبهمی نزد افکار عمومی است، اما هرکدام از مسئولان حزب‌الله لبنان روایت خاصی از وی در زمینه تعامل با قلب داخلی حیات حزب‌الله دارد. وی در نشست‌های عمومی حاضر نمی‌شد و معمولاً در مناسبات اجتماعی یا حزبی به‌ندرت حضور پیدا می‌کند. به‌صورت مشخص یکی از این موارد زمانی بود که تدابیر امنیتی را رد کرده و در مراسم بزرگداشت عماد مغنیه و پسرش جهاد مغنیه شرکت داشت. وی در زمان رحلت پدرش ،به‌صورت مستقیم با مردم مواجه شده بود.

 

 

به‌نوشته این گزارش وی فردی آرام بود، اما در عین حال نسبت به اشتباهات کوتاهی نمی‌کرد. وی جسارت همراه با تجربه و شجاعت و ابتکار عمل و اعتمادبه‌نفس بالا در خود داشت. بسیاری از عناصر حزب‌الله او را ” ماجراجوی عاقل ” خطاب می‌کردند. تجربه میدانی او در مبارزه با اشغالگران طی دو دهه گذشته به جایگاهی رسید که اسرائیلی‌ها در سطوح سیاسی و نظامی و امنیتی به‌خوبی نام او را در خاطر خود سپرده بودند.

 

 

 

روزنامه النهار لبنان وابسته به جریان ۱۴ مارس لبنان که به نظر می‌رسد روی شهادت این فرمانده نظامی حزب‌الله در تغییر معادلات داخلی سوریه حساب باز کرده بود، در این رابطه نوشت: کشته شدن فرمانده نظامی برجسته حزب‌الله لبنان بر عرصه داخلی این کشور سنگینی می‌کند. این موضوع پیامدهای جدیدی دارد که به عوامل میدانی در سوریه اضافه شده و واکنش‌های داخلی احتمالی حزب‌الله لبنان را در پی دارد، به‌ویژه که این حوادث از مجموعه‌ای متوالی از هدف قرار گرفتن کادر نظامی و میدانی حزب‌الله در اراضی سوریه جدا نیست.

 

 

این روزنامه مدعی شده بود: اگر بگوییم که کشته ‌شدن بدرالدین ارزیابی‌های داخلی متناقضی را در زمینه جزئیات حادثه مبهم ترور وی به دنبال خواهد داشت، چرا که وی یکی از افراد ۴ گانه ای بود که دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری او را به دست داشتن در این ترور متهم کرده بود. اما باید گفت که تامل و درنگ حزب‌الله لبنان در اعلام نحوه شهادت فرمانده شاخه نظامی خود در سوریه عامل دیگری است که باعث شده شبکه ابهامات و پیچیدگی ها در مورد این حادثه افزایش پیدا کند.

 

 

 

روزنامه الاخبار لبنان در مقاله دیگری به بیان جزییات آخرین ساعات و لحظات زندگی مصطفی بدرالدین پرداخته و می‌نویسد: بنا بر اطلاعات موجود وی اندکی قبل از نیمه‌شب پنج‌شنبه ــ جمعه به یک جلسه میدانی در مقر حزب در نزدیکی فرودگاه دمشق پایان داد، بعد از لحظاتی دوستانش این نشست را ترک کردند و وی همچنان در ساختمان مرکز حضور داشت، که صدای انفجار شنیده شد. بعدها مشخص شد که یک موشک رهگیر بسیار پیشرفته در نزدیکی حدود دومتری شهید به زمین اصابت کرده است. این موشک بیشتر شبیه موشک‌های ایجاد خلأ بود، به‌گونه‌ای که باعث انفجار داخلی در فرد هدف قرار گرفته می‌شود ولی ترکشی به وی اصابت نمی‌کند.

 

 

در حالی که پیکر شهید به مرکز پزشکی انتقال داده ‌شد، مشخص شد که ترکش‌های کوچکی به شکم و زیر سر وی اصابت کرده است، اما خون از بینی و چشمان وی خارج شده که نشان دهنده فشار بالای وی در نتیجه انفجار است. براساس اطلاعات به نظر می‌رسید که خمپاره مذکور از طریق سکو پرتاب نشده، بلکه ره‌گیری شده است، چه‌بسا این عملیات از طریق ره‌گیری دقیق مکان صورت گرفته که نیازمند تکنولوژی بالایی است و تنها نزد دولت‌های پیشرفته وجود دارد.

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.