کد خبر : 6167
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اسفند 1399 - 17:00

رییس جمهوری که وزیر اطلاعات شد

رییس جمهوری که وزیر اطلاعات شد
در آخرين روزهاي فروردين 90 يك بركناري در كابينه احمدي نژاد كه در بدو امر به نظر مي‌آمد شبيه به بركناري متكي از وزارت خارجه باشد تبديل به يك ماجراي جنجالي و دنباله‌دار شد.
Print Friendly, PDF & Email

محمود احمدی نژاد روز سوم مرداد، اژه‌ای را از وزارت اطلاعات برکنار کرد و تا اواسط شهریور که رأی اعتماد به کابینه دولت دهم به پایان رسید و مصلحی رسما وزارت اطلاعات را برعهده گرفت، خود احمدی‌نژاد به‌عنوان سرپرست، این وزارتخانه را اداره می‌کرد. نکته تأمل‌برانگیز اینکه وقتی دو سال بعد او خواست بعد از برکناری میرکاظمی، برای سه ماه به‌عنوان سرپرست، وزارت نفت را اداره کند، مجلس این کار را غیرقانونی دانست و اجازه چنین سرپرستی‌ای به او داده نشد؛ اما به‌هرحال احمدی‌نژاد یک بار در فاصله مرداد تا شهریور ٨٨ این نوع سرپرستی را در وزارت اطلاعات تجربه کرده بود.

 

 

داستان از این قرار بود که در شامگاه ۲۸ فروردین خبر استعفای برکناری‌گونه حیدر مصلحی، از سمت وزارت اطلاعات و سرپرستی وزارتخانه توسط محمود احمدی نژاد منتشر شد اما این خبر با فاصله کمی توسط اکثر خبرگزاری‌های کشور تکذیب و اعلام شد با مخالفت رهبر انقلاب مصلحی در پست وزارت ابقاء شده است.

 

 

مرتضی آقا تهرانی معلم اخلاق دولت در همان روزها نقل قول‌هایی از احمدی نژاد کرد که مرور آن خالی از لطف نیست.

«ایشون(احمدی نژاد) می‏گفت: من صحبتی کردم که بالاخره وزیر از اختیارات من هست (که بردارم یا برندارم) یا نیست؟، حالا خوب، به نظر شما ممکنه خوبه. من به هر دلیل می گذارم، به هر دلیل برمی دارم، نمایندگان مجلس حق دخالت ندارند. انتخاب منه. حالا یا درست یا غلط انتخاب رئیس جمهور است. بر می دارم یا می گذارم و این کار را کردم.

 

 

بله، حضرت آقا باید نظر مبارک خودشان را بدهند، باید به نظرشان عنایت شود. یا مخالفت می کنند و یا موافقت؛ از این دوحالت که بیرون نیست. اگر موافقت کردند که هیچ، طرف می‏رود. آمدیم مخالفت کردند، من چه وظیفه ای دارم؟

 

من صریحا به حضرت آقا گفتم، آقا اگر ببینم که نظر شما هست که باشد، ولی من نمی تونم باهاش کار کنم، آیا من حق انتقاد و گفتن دارم؟ گفتند: بله. حتی نسبت به من هم داری.

 

 

گفتم: (احمدی نژاد): آقا، حق دارم اگر نتوانستم، حتی استعفا بدهم؟ گفتند: نه، اگر خواستی بده.

 

خب، (آقا) یک زمانی به من دادند، من تا آن زمان فکر کنم. یا من تا آن زمان یا استعفا می‏دهم یا می پذیرم یا نمی پذیرم. آقا هرچه تدبیر کرد. این ضد ولایت فقیه است؟

 

این حرفی است که خود ایشان به من زد.
من(آقا تهرانی) گفتم: نه…»

 

اما سخنان احمدی نژاد در اولین حضور خود در اولین جلسه هیئت دولت پس از خانه نشینی یازده روزه که با غیبت مصلحی همراه بود، جالب توجه است:

 

«یک رئیس جمهور قوی می‌تواند بایستد سپر باشد، دفاع کند امور کشور را پیش ببرد و موجب عزت کشور شود.هر رهبر و مدیر جامعه‌ای نیز نیازمند بازوان پرتوان است.

 

 

فاضل موسوی ، نماینده و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم در گفت و گویی مدعی شده بود که احمدی نژاد با عزل مصلحی، به پرونده های افراد مختلف در وزارت اطلاعات دست پیدا کرده است و از برخی از این اطلاعات در خصوص آن افراد استفاده می کند.

 

 

حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات، بعدا در گفت‌وگویی با فارس درباره ماجرای عزل خود و نقش مشایی در آن گفت: «روز یکشنبه‌ای که این اتفاق افتاد، نزدیک ظهر [احمدی‌نژاد] با من تماس گرفت و به من گفت «بیا کاری دارم»؛ من هم روز قبل از این تماس، یکی از افراد را جابه‌جا کرده بودم؛ کسی بود که دوستی و رفاقتی با آقای مشایی داشت. بالاخره پیش احمدی‌نژاد رفتم و او گفت «این‌طور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم»، من هم گفتم تصمیمی را که گرفته‌‌اید عملی کنید، او به من گفت شما استعفا بده که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد، اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید، مرا برکنار کنید؛ چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام».

 

 

علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با ایلنا درباره احتمال خروج پرونده‌ای از وزارت اطلاعات می‌گوید: «من که وزیر اطلاعات بوده‌ام، می‌دانم که به لحظ فنی و ساختاری در وزارت اطلاعات، چنین امکانی وجود ندارد ولی در هر صورت، رییس دولت، به میزانی که رییس دولت و کابینه است، دسترسی به اسناد به کلی سری در محدوده خود دارد و در دسترسش است.»

 

 

 

یک کارشناس امنیتی نیز در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد درباره چگونگی روند خروج اسناد از وزارت اطلاعات و این که آیا چنین امکانی فراهم است یا خیر می‌گوید: «خروج پرونده از مجموعه وزارت اطلاعات سیکل اداری و قانونی ویژه خود را داشته و تقریبا این موضوع غیر ممکن است مگر در مواقعی که واقعا به این کار نیاز باشد.»

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.