کد خبر : 650
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اسفند 1398 - 0:53

تهدید و افترا مانع رقابت و رشد قطعه‌سازان

تهدید و افترا مانع رقابت و رشد قطعه‌سازان
Print Friendly, PDF & Email

صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور این روزها دچار تحولات زیادی شده است که با این وجود برخی از آن به عنوان پلی برای پیشرفت خود استفاده کرده اند.

Print Friendly, PDF & Email
به گزارش بازتاب خبر به نقل از خودرونویس، شرکت کروز هم اکنون نقشی موثر ی در تامین قطعات خودرو، و بومی سازی آن ها و همچنین اشتغالزایی را به عهده دارد و عدم توانایی رقبا در رقابت سالم در زمینه کیفیت، بهره وری و طراحی باعث شده تا آنان با دستاویز قرار دادن جریان غیر واقعی انحصار کروز سعی در تخطی این شرکت دارند و با انتشار مستند اختاپوس در فضای مجازی دست به افترا و دروغ به این شرکت زدند.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پس از مشاهده مستند اختاپوس بیان کرد: اگر مستندهایی برای شفاف سازی، رفع فساد و کمک به حوزه اقتصاد و صنعت ساخته شود با اصل آن مشکلی نداریم، اما به مستند اختاپوس در دو بخش شکلی و محتوایی ایرادات اساسی وارد است؛ ابتدا اینکه این مستند وارد عرصه خانوادگی و حریم خصوصی مالکان و سرمایه گذاران شرکت قطعه سازی کروز شده است که این امر با استاندارهای یک مستند  علمی و فنی مغایرت دارد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به پرداختن مستند اختاپوس به یک گروه قطعه سازی بیان کرد: حداقل در قطعه سازان دو گروه بزرگ داریم که رقیب هستند و گروه سوم نیزشامل قطعه سازان کوچکتر می شود. حال این سوال جدی مطرح است چرا مستند اختاپوس که مدعی وجود مافیای خودرو است تنها به یک گروه پرداخته است؟ این سوال مهمی است که بایستی به آن پاسخ داده شود.
وی استفاده نکردن از کارشناسان خبره و متخصص در این مستند را سومین ایراد بر شمرد و اظهار کرد: اگر بنا است بحث محتوای علمی و فنی باشد باید متناسب با آن کارشناسان مرتبط دعوت شوند اما بیشتر در این مستند نگاه سفارشی و سیاسی غالب بود و برخی از کارشناسان غیر تخصصی و غیر مستدل در مستند اختاپوس اظهار نظر می کنند.
فولادگر در ادامه بیان کرد: بحث محتوایی از ایرادات جدی است که به آن وارد می شود و در صنعت خودروی کشور ابتدا خصوصی سازی انجام و پس از آن سیاست اصل ۴۴ مطرح شد که در این مستند به دلیل عدم تسلط سازندگان آن به این صنعت خلاف این موضوع را نشان می دهد. همچنین هنوز استراتژی مناسبی در صنعت خودرو به صورت مصوب و ابلاغیه نداریم، استراتژی که در آن انتقال تکنولوژی، نقش قطعه سازان در تامین قطعات و خیلی موارد دیگر در آن مبهم است.
وی با اشاره به اینکه دولتی بودن خودروسازی مشکل را حل نمی کند، خاطرنشان شد: اینکه خصوصی سازی را زیر سوال ببریم تا دولتی بودن خودروسازی تداوم داشته باشد، اشتباه است به بیان دیگر دولتی بودن صرف موجب فساد می شود و خصوصی سازی صرف در صنعت خودرو که موجب انحصارگردد نیز صحیح نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد صحیح برای کسب نتایج مطلوب در صنعت خودروسازی گفت: در این صنعت باید خصوصی سازی به معنای واقعی پیاده سازی شود؛ برای صنعت مورد نظر استراتژی مناسبی تعبیه و راهکارهای رشد آن از جمله رقابت پذیر بودن آن مد نظر قرار گیرد.
فولادگر با تاکید بر نقش موثر شرکت کروز برای تامین قطعات خودروی کشور تصریح کرد: در حالی که ایراداتی به این شرکت گرفته میشود که مسبب آن وضعیت تحریم ها و سختی های تامین مواد اولیه است اما آنچه مهم می باشد این است که هم اکنون نقشی موثر در تامین قطعات خودرو در عرصه ملی به عهده دارد؛ البته هر کدام از قطعه سازان نیز در تامین قطعات مورد نیاز سهم و نقشی موثر دارند؛ حال نباید به صرف این ایرادات کل این صنعت را دچار اضمحلال کنیم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.