کد خبر : 6671
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 خرداد 1400 - 13:04

وزیر گمنام اطلاعات یمن

وزیر گمنام اطلاعات یمن
طه حسن اسماعیل المدانی مرد شماره یک جنبش در دایره امنیت انصار الله که پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی مسئولیت دایره امنیت «کمیته های مردمی و انقلابی» یمن را برعهده داشت و پس از انتقال قدرت به «کمیته عالی انقلاب یمن» به موجب قانون اساسی مصوب در فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان «عضو کمیته عالی امنیت ملی یمن» نیز انجام وظیفه می کرد.
Print Friendly, PDF & Email

طه المدانی، ملقب به «أبو حسن» و متولد سال ۱۹۷۹ میلادی به فریادهای «مرگ بر آمریکایش» معروف بود که آن روزها ساده ترین سلاح گروهی کوچک از شهروندان یمنی برای ابراز انزجار از آمریکای دوران «جرج بوش» پسر بود.پس از پایان تحصیلات ابتدایی، شهید مدانی با خانواده اش راهی صنعا شد که در آن زمان به «استان صلح» معروف بود تا در آنجا ضمن ادامه تحصیلات خود، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی اش را که به آنها شهرت یافته بود، آغاز کند.

 

در کنار آشنایی با جنبش «سید حسین بدر الدین حوثی»، در سال ۲۰۰۳ مدرک کارشناسی حقوق خود را نیز از دانشگاه صنعا گرفت. ماه مارس همان سال بود که با شماری از دوستانش در مسجد «امام هادی» در صعده شعار مرگ بر آمریکا را در اعتراض به دیدار «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهوری وقت یمن با همتای آمریکایی اش جرج بوش سر داد.

 

 

بعد از آن شعار دادن ها شهید مدانی در معرض یک ترور ناموفق قرار گرفت، اما این پایان کار نبود، چون در همان سال ۲۰۰۳ طی امتحانات پایان ترم سال چهارم دانشگاهش یک بار دیگر نیز در معرض ناموفق ترور قرار گرفت.

 

سال های زندان و سختی هایی که طی روزهای حبس کشیده بود، سهم بسزایی در شکل گیری شخصیت آرام و صبورش داشت که لازمه ادای مسئولیتش در سمت های امنیتی جنبش انصار الله شمرده می شد.

 

شهید مدانی شایستگی خود در عرصه میدانی را هم در چندین جبهه و محور عملیاتی ثابت کرده بود. اواخر سال ۲۰۰۶ میلادی پس از پایان جنگ سوم «حوثی های» یمن با عربستان سعودی از زندان آزاد شد. به محض آزادی راهی میدان های نبرد شد.

 

در پایان این دور از جنگ ها شخصیت امنیتی و نظامی وی کاملا تبلور یافته و قابل تشخیص بود. طی دور پنجم جنگ های انصار الله و وهابی های سعودی، شهید مدانی با مدیریت و فرماندهی منطقه عملیاتی آل حمیدان در شهرستان «سحار» استان صعده قابلیت های نظامی خود را نیز آشکار ساخت.

 

اوج این قابلیت و شایستگی را باید در دفع حمله سنگین تانک ها و زره پوش های رژیم سعودی به منطقه باز و صحرایی آل حمیدان در روز هشتم ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی ملاحظه کرد که نه تنها دشمن سعودی را از دستیابی به اهدافش بازداشت، بلکه چنان شکست سنگینی به این رژیم وارد کرد که بعدها از این نبرد و شکست فضاحت بار ارتش رژیم سعودی در آن به نام نبرد «قتل عام تانک ها» و همچنین نبرد «قبرستان تانک ها» یاد می شد.

 

این موفقیت ها موجب شد تا با آغاز دور ششم جنگ های حوثی ها و رژیم سعودی در دهم آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی مسئولیت دفاع از منطقه «الصعید» در استان صعده به وی محول شود که بارزترین نبرد این منطقه، پیروزی در نبرد لشکر یکم زره پوش ارتش رژیم وقت یمن به فرماندهی «علی محسن الاحمر» بود که در حمایت از ارتش سعودی وارد میدان رویارویی با انصار الله شده بود.

 

تلاش های وی موجب شد تا دستگاه امنیتی جنبش از پیکره نظامی آن جدا شده، به عنوان بخشی مستقل فعالیت خود را آغاز کند. رهاورد این تلاش ها تشکیل کمیته های امنیتی مردمی طی انقلاب یمن و همچنین تشدید مبارزه با گروه های تروریستی وابسته به القاعده و در سال های اخیر داعش بود.

 

جشن های مذهبی و گردهمایی ها و تجمعات مردمی که طی سال های گذشته در استان صنعا به دعوت جنبش انصار الله در امنیت کامل برگزار می شد و شمار شرکت کنندگان در آن در بسیاری از موارد به میلیون ها نفر می رسید، حاصل تلاش های این شهید بزرگوار و یارانش در تامین امنیت این مراسم و حفظ جان شرکت کنندگان در آن بود.

 

با آغاز تجاوز رژیم سعودی علیه یمن شهید مدانی هم وارد عرصه مبارزه با متجاوزین سعودی شد و تا زمان شهادت نقش بسزایی در دفع حملات متجاوزین سعودی و اماراتی ایفا کرد تا سرانجام در روز پنجم ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی هنگام ادای وظیفه دفاع از وطن در خط مقدم جبهه طی حمله هوایی جنگنده های رژیم سعودی و بمباران خطوط مقدم نبرد به فیض شهادت نائل شد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.