کد خبر : 7180
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 خرداد 1400 - 18:18

شرکت فولادسنگ در مسیر صنعت سبز و توسعه پایدار

شرکت فولادسنگ در مسیر صنعت سبز و توسعه پایدار
مراسم گرامیداشت هفته محیط‌زیست پنجشنبه 20 خرداد، در شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه با حضور مهرداد فقیهیان، مدیرعامل شرکت فولادسنگ، پروین صالحی، نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و مهدی انصاری، رئیس محیط‌زیست شهرستان مبارکه و نماینده‌های فرماندار شهرستان مبارکه و اداره بهداشت و اداره صمت این شهرستان برگزار شد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده, در این مراسم، مهرداد فقیهیان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، اقدامات محیط‌زیستی این شرکت را تشریح کرد و گفت: در راستای تحقق هلدینگ معدنی و صنعتی فولادسنگ قدم اول را محکم برداشتیم و با اجرای فاز سوم کوره‌های ۶۰۰ تنی، این دانش را برای کشور به ارمغان می‌آوریم و جایگاه این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد آهک‌سازی تثبیت می‌شود.

وی چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ شرکت فولادسنگ مبارکه اصفهان را در حفظ موقعیت کنونی، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهک کلسینه و سنگ‌آهک صنعتی در خاورمیانه معرفی کرد و ادامه داد: در همین مسیر تأمین ۱۰۰ درصد نیاز سنگ‌آهک، فروسیلیس، دولومیت و تأمین سنگ‌آهن و مواد معدنی گروه فولاد مبارکه اصفهان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه مهم‌ترین اهداف، برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه کلان این شرکت را در سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق هلدینگ فولادسنگ دانست و افزود: اخذ پروانه اکتشاف و گواهی کشف دو محدوده سنگ‌آهک (فینو) در شهرستان بندرعباس و تملک دو معدن سنگ‌آهن در استان کرمان (داوران) و استان هرمزگان (کودی) به همراه تملک یک محدوده یا معدن سیلیس در استان همدان یا استان کرمانشاه و همچنین تملک یک معدن دولومیت در استان اصفهان و پیگیری تملک دو معدن مزایده‌ای سنگ‌آهن در استان‌های سیستان و بلوچستان و یزد در همین راستا هدف‌گذاری شده است.

کاهش منابع و مصارف اهداف کلان زیست‌محیطی فولادسنگ

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، اقدامات زیست‌محیطی انجام‌شده در شرکت فولادسنگ مبارکه با تأکید بر اینکه غفلت از محیط‌زیست اهداف توسعه را تضعیف می‌کند، در حال انجام است. اهداف کلان زیست‌محیطی این شرکت بر کاهش منابع و مصارف در راستای حفظ محیط‌زیست متمرکز است و در تلاش به دست آوردن iso51  با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای و ارتقای عملکرد هستیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار یعنی، هماهنگی و سازگاری با طبیعت، گفت: اقدامات محیط‌زیستی این شرکت در بخش مکانیزه واحد استخراج و دانه‌بندی بر جایگزین کردن یک دستگاه دریل واگن مجهز به غبارگیر موضعی، با ۲ دستگاه دریل واگن‌های قدیمی فاقد غبارگیر تأکید دارد.

نصب و راه‌اندازی ۶ دستگاه غبارگیر

فقیهیان با اشاره به نصب و راه‌اندازی ۶ دستگاه غبارگیر و انجام سرویس دوره‌ای غبارگیرها و تعویض فیلترهای مربوطه، تصریح کرد: راه‌اندازی و سرویس کمپرسورهای مکنده در خط خردایش، نصب اسکرو سنگ‌شکن اولیه و ثانویه و نصب شوت‌های کمکی هدایت‌کننده خاکروبه‌های نظافت صنعتی به تعداد ۳۶ عدد در طرفین گالری‌ها و خط خردایش از دیگر اقدامات انجام‌شده در این بخش است.

وی افزود: نصب پوشش روی گالری نوار نقاله‌ها، آبپاشی دپوهای برداشت سنگ معدن قبل از بارگیری از سال ۹۴ تاکنون، نصب دوش‌های آبپاش دامپتراک‌ها جهت مرطوب‌سازی بار سنگ معدن قبل از تخلیه به سنگ‌شکن اولیه در سال ۹۳، نصب دوش آبپاش سرچ پایل سنگ‌شکن اولیه به‌منظور مرطوب‌سازی بار خروجی از تونل آب قبل از ریزش به دپو در سال ۹۵ و نصب دوش آبپاش استاکر ۶-۰ دپوی ریزدانه‌ها در سال ۹۵ از دیگر اقدامات کنترلی مکانیزه در واحد استخراج و دانه‌بندی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه است.

تشریح اقدامات کنترل مکانیزه فولادسنگ

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، اقدامات کنترلی مکانیزه در واحد آهک‌سازی را هم برشمرد و توضیح داد: نصب و راه‌اندازی ۷ دستگاه غبارگیر، تهیه و نصب ترالی جمع‌آوری خروجی غبارگیرها، نصب پوشش روی گالری نوار نقاله‌ها، ایزولاسیون کامل غبارگیر کوره ۲، سرویس دوره‌ای غبارگیرها و تعویض فیلترهای مربوطه و احداث محوطه بتنی جهت نگهداری ریزدانه‌های آهک با مساحت ۴۰۰۰ مترمربع از اقدامات زیست‌محیطی انجام‌شده در این بخش است.

وی بیان کرد: اقدامات کنترلی محیطی و میدانی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، شامل آسفالت جاده معدن و لکه‌گیری جاده‌های دسترسی داخلی شرکت، احداث فضای سبز شرکت به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار طی سال‌های ۷۵ تا ۹۹ که بیش از انتظار اداره محیط‌زیست این شهرستان است، ایجاد آبیاری قطره‌ای برای ۳۰ هکتار از فضای سبز شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون، ساخت سبدهای فلزی درب‌دار به‌منظور جمع‌آوری و حمل زباله در ۲۲ نقطه از سطح شرکت، جمع‌آوری زباله‌های الکترونیک در ظروف مخصوص و تعریف‌شده و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب هوازی با ظرفیت ۴۰۰ نفری است.

به گفته فقیهیان پتاس‌پاشی معابر خاکی شرکت از ۴ سال گذشته تاکنون (محلول SSR400 کلرید کلسیم و کلرید منیزیوم)، ایجاد انبار ضایعات و جمع‌آوری ضایعات فلزی و غیرفلزی بالغ‌بر ۵۰۰ تن و اخذ پروانه بهره‌برداری کوره‌های آهک‌سازی با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی به همراه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگ از دیگر اقدامات کنترلی محیطی و میدانی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه است.

وی با اشاره به پایش های زیست‌محیطی توضیح داد: در این راستا اقداماتی نظیر انجام پایش‌های خودارزیابی زیست‌محیطی در قالب خود اظهاری به‌صورت فصلی از خروجی غبارگیرها، صوت محیطی و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب، کنترل‌های شبانه‌روزی بازرسان واحدHSE  از صحت عملکرد مکانیسم‌های تعریف‌شده مهار گردوغبار و … تعریف مثلث راهبردی در مهار ۹۹ درصدی گردوغبار سرچ پایل سنگ‌شکن   (۱- آبپاشی معدن؛ ۲- دوش دامپتراک‌ها؛ ۳- دوش سرچ پایل) اجرا شده است.

کاهش چشمگیر ذرات خارج‌شده از دودکش کوره‌ها

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه به مقایسه حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها با نتایج اندازه‌گیری‌ها در فولادسنگ ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: ذرات خارج‌شده از دودکش کوره‌ها در سه‌ماهه دوم سال گذشته نسبت به سه‌ماهه اول در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی به اقدامات حفاظتی ویژه در این شرکت هم اشاره‌ای کرد و گفت: ایجاد محدوده امن و آبشخور برای طیور و حیات‌وحش، تأسیس واحد HSE فولادسنگ از سال ۹۳ با محوریت حفاظت از محیط‌زیست صنعت و جاری‌سازی و اخذ گواهینامه استاندارد ISOO14001 زیست‌محیطی در سال ۹۸ از اقدامات مهم در این راستا بوده است.

 آینده و توسعه اقدامات زیست‌محیطی

فقیهیان برنامه‌های آتی و طرح‌های در دست اقدام شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ را اعلام کرد و توضیح داد: توسعه فضای سبز شرکت از ۷۵ هکتار به ۱۰۰ هکتار، بهبود غبارگیر خط ۰۸BC02 برگشت نوار، تهیه یک دستگاه مکنده صنعتی جهت نظافت بهتر خطوط تولید، محوطه‌سازی سایت آهک‌سازی و خط خردایش جدید، انجام مناقصه فروش و خروج ضایعات جمع‌آوری‌شده و به‌روزرسانی کمپرسورهای مکنده ازجمله برنامه‌های محیط‌زیستی هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: اصلاح سیستم ذخیره binهای ذخیره محصولات و شارژ آهک‌سازی، اصلاح سیستم‌های جت‌پالسینگ غبارگیرهای آهک‌سازی، بهبود سیستم کمپرسورخانه بگ‌فیلترهای آهک‌سازی، جمع‌آوری و بازیافت آجرهای نسوز کوره‌های آهک‌سازی، اصلاح سیستم انبارش محصولات آهک‌سازی و نصب سیستم اسکرو خروجی غبارگیرهای آهک‌سازی هم بخش دیگری از برنامه‌های آینده محیط‌زیستی این شرکت است.

فولادسنگ ثابت کرد توسعه و محیط‌زیست مغایر هم نیستند

پروین صالحی، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، در این مراسم ضمن تبریک هفته محیط‌زیست اظهار کرد: برای بار دوم از شرکت معدنی، صنعتی فولادسنگ مبارکه بازدید می‌کنم و به‌حق تلاش‌های مدیریت و کارشناسان جوان این مجموعه درخور تحسین است.

وی با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و شهدای امنیت در حفظ امنیت کشور تصریح کرد: در زمانی که تحریم‌های ظالمانه و فشار دشمن اقتصاد کشور را هدف گرفته است اقدامات تلاشگران صنعت فولادسنگ هم جهادی محسوب می‌شود.

صالحی گفت: در هفته محیط‌زیست در یک واحد صنعتی گرد هم آمدیم که در تحقق اهداف محیط‌زیستی اقدامات مهمی انجام داده است. اقدامات محیط‌زیستی که در شرکت صنعتی معدنی فولادسنگ انجام شده است نشان می‌دهد که کارشناسان محیط‌زیست مانع توسعه صنایع نیستند و در تحقق شعار سال ارتباط و تعامل مؤثری بین دو بخش صنعت و محیط‌زیست برقرار شده است.

وی افزود: با ارائه توضیحات مدیرعامل و کارشناسان شرکت فولادسنگ مبارکه احساس غرور و افتخار کردم که این مجموعه جوان با تکیه بر توان و تخصص داخلی این صنعت را در کشور و خاورمیانه به‌خوبی مطرح کرده‌اند.

صالحی در پایان به اهمیت حضور در پای صندوق‌های رأی هم اشاره‌ای کرد و گفت: تجربه کشور سوریه نشان داد امنیت مهم‌ترین عنصر در هر جامعه است و امیدوارم مردم با احساس مسئولیت این فریضه واجب را ادا کنند و با رأی خود دشمنان را در مسیر کارشکنی ناکام بگذارند.

اقدامات محیط‌زیستی فولادسنگ باعث کاهش آلاینده ها شده است

در این مراسم، مهدی انصاری، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان مبارکه هم ضمن تبریک هفته محیط‌زیست به اقدامات محیط‌زیستی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه پرداخت و گفت: از بدو تأسیس این شرکت ۳۰ سال می‌گذرد و در طی بازدید از این مجموعه در سال گذشته مقرر شد این واحد صنعتی، اقدامات اساسی در کاهش آلاینده‌ها در قالب طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه کنند و در همین مدت کوتاه اقدامات محیط‌زیستی این شرکت مؤثر بوده و منجر به کاهش آلاینده‌ها شده است.

انصاری اقداماتی نظیر پتاس‌پاشی معابر خاکی و محوطه شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه را در کاهش آلاینده‌های جوی مهم ارزیابی کرد و گفت: اقدامات محیط‌زیستی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ سازنده بوده است و با توجه به دغدغه‌مندی مدیریت این شرکت امیدواریم به صنعتی سبز در شهرستان مبارکه تبدیل شود.

گفتنی است در این جلسه نماینده فرماندار شهرستان مبارکه و نماینده سمن محیط‌زیست در شهرستان مبارکه از اقدامات شرکت معدنی، صنعتی شرکت فولادسنگ تشکر و قدردانی کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.