کد خبر : 734
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 11:08

تأثیر دعا بر بهبود بیماری را علم پزشکی هم تأیید می‌کند

تأثیر دعا بر بهبود بیماری را علم پزشکی هم تأیید می‌کند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش baztabe-khabar.ir/شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شده است که بزرگان دین، جامعه را علاوه بر رعایت بهداشت و توصیه‌های پزشکی به دعا کردن نیز سفارش کنند. این موضوع برخواسته از روایات متعددی است که از ائمه معصومین (ع) برای ما به یادگار مانده است مانند این روایت از امام صادق (ع) که می‌فرماید:

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش baztabe-khabar.ir/شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شده است که بزرگان دین، جامعه را علاوه بر رعایت بهداشت و توصیه‌های پزشکی به دعا کردن نیز سفارش کنند. این موضوع برخواسته از روایات متعددی است که از ائمه معصومین (ع) برای ما به یادگار مانده است مانند این روایت از امام صادق (ع) که می‌فرماید: «زیاد دعا کنید و در خواندن خدا اصرار کنید زیرا کلید تمام رحمت‌ها و عامل پیروزی در هر حاجتی دعاست، نعمت‌ها و برکاتی که نزد خداوند است، بدون دعا به کسی نمی‌رسد و هیچ دری وجود ندارد، مگر اینکه با اصرار و سماجت و پافشاری گشوده می‌شود».

اما در این میان برخی افراد ناآگاه و مغرض به تمسخر این موضوع پرداخته‌اند، از این‌رو حجت‌الاسلام محمدعلی کمالی استاد حوزه و کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به طرح مبحث تأثیرات دعا در علم تجربی و اینکه دعا در این برهه زمان چه کمکی می‌تواند به ما در زمینه مبارزه با بیماری کرونا انجام دهد، پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

دعا برای بیماری‌های قلبی مفید است/ یکی از راهکارهای درمان بیماران سرطانی

وی افزود: طرح این ادعا که دعا هیچ تأثیری در بهبود بیماری‌ها ندارد، موضوعی است که دانشمندان حوزه‌های مختلف پزشکی با آزمایش‌هایی که انجام داده‌اند آن را رد کرده‌اند. به عنوان نمونه دانشمندان در تحقیقاتی که انجام داده‌اند به این موضوع دست یافته‌اند که دعا برای بیماری‌های قلبی مفید است.

کمالی بیان داشت: یا در تحقیقات دیگری که در دانشگاه راچستر آمریکا انجام شده است، یکی از راهکارهای درمان بیماران سرطانی، دعا ذکر شده است. البته موارد متعدد دیگری را نیز می‌توان یافت.

دعا و نماز دومین روش رایج برای تسکین درد است

وی ادامه داد: شواهد تجربی پزشکان را مجبور کرده است که قدرت شفای معنوی را قبول کنند و اعتراف کنند که دعا و ارتباط با خدای متعال در زمینه بهبود بیماری‌ها تأثیرگذار است.

این کارشناس خانواده ابراز داشت:‌ به عنوان نمونه دانشگاه مینه‌سوتا که ششمین دانشگاه بزرگ آمریکا است، در مورد تأثیر دعا در سلامت می‌نویسد: دعا و نماز دومین روش رایج (بعد از دارو)  برای تسکین درد و رایج‌ترین روش غیردارویی برای درمان دردها است. از این‌رو افرادی که با اندیشه‌های واهی تأثیرات دعا را انکار می‌کنند، از علوم روز و تحقیقات جدید علمی هیچ اطلاعی ندارند.

«دعا» سبب آرامش عمیق در وجود انسان می‌‌شود

وی گفت:‌ گرچه از تأثیر دعا بر روی بیماری کرونا، تحقیقاتی در دسترس نیست، ولی می‌توان به این اطمینان دست یافت که دعا نیز می‌تواند در جلوگیری و بهبود بیماری کرونا تأثیرگذار باشد، این غیر از آن است که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دعا سبب می‌شود که آرامش عمیق در وجود انسان نهادینه شود و سبب تسکین استرس وی می‌شود.

کمالی خاطرنشان کرد:‌ از آنجایی که استرس یکی از مهم‌ترین عوامل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا است، زمانی که شخصی دست به دعا بر می‌دارد، سیستم ایمنی خویش را در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله کرونا قوی می‌کند.

وی افزود: البته نباید فراموش کرد، «دعا» پاسخی به فطرت خداخواهی انسان است، به همین خاطر حتی افرادی که اعتقادی به خدا ندارند، در مشکلات زندگی خویش دست به دعا بر می‌دارند. بنابراین حتی اگر فرضاً دعا هیچ تأثیر مادی نداشته باشد، نمی‌توان این را انکار کرد که پاسخی است بر ندای نهاد انسانی که پاسخ مثبت دادن به آن باعث آرامش خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.