کد خبر : 8145
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 19:05

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان: فولاد مبارکه توان تأمین دو برابر نیاز فعلی خودروسازان را دارد

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان: فولاد مبارکه توان تأمین دو برابر نیاز فعلی خودروسازان را دارد
مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه همه تلاش خود را انجام داده تا صنایع داخلی کمترین آسیب ممکن را ببینند که با کمک دولت سیزدهم خطوط جدید در فولاد مبارکه راه‌اندازی و نیاز صنایع کشور به‌طور کامل تأمین خواهد شد.
Print Friendly, PDF & Email

محمد تاجمیر ریاحی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان (چهارشنبه، ۲۴ شهریور) اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه از ابتدای تأسیس، یک شرک   ت تولیدمحور بوده و مشتریان خود را همواره در اولویت قرار داده است، به همین دلیل از ابتدا، برنامه‌ریزی‌های تولیدی آن بر اساس نیاز صنایع مختلف صورت گرفته و طراحی و تولید محصولات نیز در همین چارچوب انجام شده است.

وی افزود: این شرکت موفق شده تا با افزایش میزان تولیدات خود از ۲.۴ میلیون تن در زمان راه‌اندازی تا ۷.۷ میلیون تن در سال گذشته، نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را تأمین کند و مازاد نیاز آن‌ها را به بازار صادراتی اختصاص دهد تا علاوه بر تأمین نیازهای ارزی خود، به رفع نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریمی هم کمک کند.

عرضه بیش از ۶ میلیون تن محصول در بازار داخلی

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه گفت: همچنین این شرکت موفق به طراحی و تولید سبد کاملی از محصولات فولادی شده که این محصولات را بر اساس نیاز مشتریان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، به‌طوری‌که ۶.۴ میلیون تن از کالاهای فولادی تولیدشده توسط این شرکت در بازار داخلی عرضه شده است.

تاجمیر ریاحی با بیان اینکه محصولات فولاد مبارکه به‌طورکلی در ۱۴ خانواده بزرگ طراحی و تولید شده است، خاطرنشان کرد: این ۱۴ خانواده شامل اسلب فولادی، کلاف گرم، ورق گرم، کلاف آجدار، ورق‌های اسیدشویی‌شده، کلاف سرد (مورد کاربرد در صنعت خودروسازی)، کلاف سخت، کلاف گالوانیزه (صنایع لوازم‌خانگی و خودروسازی)، ورق‌های پایه قلع‌اندود (مصرف عمده در صنایع بسته‌بندی) و ورق‌های رنگی است. همان‌طور که گفته شد، بخشی از این محصولات تولیدی به شکل اسلب است که نیاز صنایع نوردی کشور را تأمین می‌کند. ناگفته نماند که شرکت فولاد مبارکه در شرایط تحریمی موفق شد با طراحی و تولید اسلب‌های موردنیاز در صنعت نفت و گاز، گام بزرگی در خودکفایی کشور در این صنایع بردارد.

طراحی و تولید گریدهای جدید فولادی ویژه صنایع مختلف

وی ادامه داد: نمود این مسئله در پروژه ملی گوره به جاسک است که فولاد مبارکه برای نخستین بار موفق به تولید اسلب ویژه موردنیاز برای عملیاتی شدن این پروژه استراتژیک شد و بر همین اساس توانست در زمره چند شرکت محدودی قرار بگیرد که قادر به تولید این نوع از ورق فولادی شده بودند.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در حال حاضر گریدهای جدیدی در فولاد مبارکه در حال طراحی و تولید است و امیدواریم تا پایان سال فرایند طراحی و تولید آن‌ها به پایان برسد و در اختیار صنایع قرار گیرد. البته در زمینه ورق‌های گرم که پایه ورق‌های فولادی محسوب می‌شود نیز تاکنون ازنظر کیفی رشد بسیار خوبی داشتیم و در سال‌هایی که امکان صادرات وجود داشته است، این ورق‌ها به کشورهای اروپایی مدعی در تولید ورق‌های فولادی صادر شده است.

تاجمیر ریاحی با تأکید بر اینکه همچنان امکان صادرات این محصولات وجود دارد، اذعان داشت: علی‌رغم این مسئله، طی دو سال اخیر به دلیل نیاز کشور به محصولات تولیدی شرکت فولاد مبارکه، تمرکز این شرکت بر تأمین نیاز داخلی بوده و تنها پس از برطرف شدن نیاز داخلی، محصولات به سایر کشورها صادر شده است.

تولید ۵ هزار نوع محصول در فولاد مبارکه

وی با اشاره به تنوع بسیار زیاد محصولات تولیدی در فولاد مبارکه اضافه کرد: درمجموع بیش از ۵ هزار نوع محصول در شرکت فولاد مبارکه تولید شده و در اختیار مشتریان قرار گرفته که ترکیبی از کیفیت و ابعاد ورق‌های فولادی در سبد ۱۴ خانواده محصول تولیدی است.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: در سال‌های اخیر که به دلیل تحریم‌ها مشکلات بسیاری در واردات محصولات فولادی داشتیم، شرکت فولاد مبارکه با تمام توان اقدام به تولید این محصولات در داخل کشور کرده و در همین راستا، این شرکت در سال گذشته موفق شد ورق‌های خاص صنایع لوازم‌خانگی را تولید کند و در اختیار آن‌ها قرار دهد؛ اکنون فولاد مبارکه مشکلی در تأمین محصولات موردنیاز صنعت لوازم‌خانگی ندارد.

فولاد مبارکه بخش اعظمی از نیاز خودروسازان را تأمین می‌کند

تاجمیر ریاحی اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته همواره سعی در شناسایی و رفع نیاز صنایع خودروسازی کشور داشتیم و در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه سالانه ۸۶۰ هزار تن از نیاز شرکت‌های خودروسازی را تأمین می‌کند که با توجه به توانمندی و افزایش ظرفیت شرکت‌های خودروسازی، این میزان قابل افزایش است.

وی تأکید کرد: اکنون حدود ۱۴ درصد تولیدات شرکت فولاد مبارکه به صنایع خودروسازی اختصاص یافته، چراکه در صنعت خودروسازی ۵۸ درصد نیاز مربوط به ورق سرد (بیشتر برای بدنه و رویه خودرو)، ۳۱ درصد به محصولات گرم و اسیدشویی (برای شاسی و رینگ خودرو) و ۱۱ درصد مابقی نیز مربوط به محصولات گالوانیزه است. در بخش ورق‌های مختص رویه خودرو فولاد مبارکه موفق شد کیفیت‌های موردنیاز را طراحی و تولید کند، اما با پیشرفت صنعت خودروسازی جنس این ورق‌ها بیشتر به سمت ورق‌های گالوانیزه حرکت کرده؛ چراکه هم رنگ‌پذیری بهتری دارد و هم در برابر خوردگی مقاوم‌تر است.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: ما در بخش ورق‌های گالوانیزه و سرد به سمت گریدها و کیفیت‌هایی پیش رفته‌ایم که بتواند استحکام بیشتر و ضخامت کمتری داشته باشد و در همین راستا، شرکت فولاد مبارکه برای تأمین نیاز خودروسازان، شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری را خریداری کرد و به‌وسیله ظرفیت این کارخانه موفق شد بخش اعظمی از نیاز خودروسازان به ورق‌های گالوانیزه را تأمین کند.

فولاد مبارکه توان تأمین دو برابر نیاز فعلی خودروسازان را دارد

وی در ادامه متذکر شد: فولاد مبارکه در سال گذشته حدود ۱۰۸ هزار تن ورق گالوانیزه مخصوص خودرو را به خودروسازان تحویل داده و در حال حاضر توان تأمین دو برابر نیاز فعلی صنایع خودرو را دارد، اما باید توجه داشت ازآنجاکه ظرفیت تولید این شرکت ثابت است، اختصاص این حجم محصول به صنایع خودروسازی می‌تواند سایر بخش‌ها را با مشکل در تأمین مواد اولیه مواجه کند.

تاجمیر ریاحی بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه در هر جایی که تحریم‌ها مانع از تأمین نیاز صنایع شده، توانسته به‌خوبی این نیاز را برطرف کند و به همین دلیل امروز اکثر صنایع ما ازجمله صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی همچنان مشغول به فعالیت‌ هستند.

صادرات به پیشرفته‌ترین کشورهای فولادی جهان

وی عنوان داشت: ورق‌های فولاد مبارکه قابلیت صادرات به کشورهای فولاد جهان را دارد و در زمان‌هایی که به هر دلیل تقاضای بازار داخلی کاهش یابد، مشکلی برای صادرات این محصولات نداریم؛ در سال ۹۴ این اتفاق رخ داد و محصولات فولاد مبارکه به پیشرفته‌ترین کشورهای فولادی جهان صادر شد؛ حتی این محصولات در سال گذشته به کشور چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است، صادر گردید.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه درباره میزان ارزآوری محصولات این شرکت اظهار کرد: ارزآوری صادرات محصولات فولاد مبارکه به نوع و تناژ محصول بستگی دارد. هرچه بتوانیم به سمت محصولات نهایی‌تر پیش رویم، ارزآوری بیشتری خواهیم داشت. فولاد مبارکه سالانه به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد، اما این شرکت پس از برطرف کردن نیاز خود، به تأمین نیاز ارزی کشور تمرکز کرده است.

تأمین نیاز صنایع کشور با کمک دولت سیزدهم

وی درباره برنامه‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه بیان داشت: برنامه‌ریزی برای خطوط تولید آینده ازجمله پروژه نورد گرم ۲ و نورد سرد ۲ در فولاد مبارکه انجام شده که امیدواریم در سال جاری آغاز شود. شرکت فولاد مبارکه جز در شرایطی که با مشکلات تأمین برق مواجه بوده، همواره با همه ظرفیت خود اقدام به تولید محصولات فولادی کرده و همه تلاش خود را انجام داده تا صنایع داخلی کمترین آسیب ممکن را ببینند. بدون شک با کمک دولت سیزدهم خطوط جدید در فولاد مبارکه راه‌اندازی و نیاز صنایع کشور به‌طور کامل تأمین خواهد شد.

تاجمیر ریاحی تأکید کرد: در فولاد مبارکه ثابت شده که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر روند تولید ندارد و حتی فرصت‌هایی را نیز برای این صنعت به وجود می‌آورد؛ به‌طوری‌که این شرکت در هر شرایطی همواره با تمام ظرفیت، محصولات فولادی خود را تولید کرده است. علاوه بر تحریم‌های مربوط به کشور، نام این شرکت مشخصا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته، بااین‌حال هیچ خدشه‌ای بر تولید آن وارد نشده است.

تولید محصولاتی که تحریم‌ها را بی‌اثر کرد

وی اذعان داشت: شرکت فولاد مبارکه در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ موفق به تولید محصولاتی شده که در گذشته امکان تولیدشان در داخل وجود نداشته و کشورهای دیگر نیز به دلیل تحریم‌ها از فروش آن‌ها به کشورمان خودداری می‌کردند؛ بنابراین فولاد مبارکه با اقدامات خود گام مهمی در گذر از تحریم‌ها برداشت و این مسئله در بسیاری از صنایع، از خودروسازی گرفته تا صنایع نفت و گاز، مشهود است و امیدواریم در سال‌های آینده نیز گام‌های بیشتری برداشته شود.

پشت پرده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.