کد خبر : 8148
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 2:00

در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه انجام شد؛ پروژه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی واحد بریکت‌سازی آهک

در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه انجام شد؛ پروژه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی واحد بریکت‌سازی آهک
مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی واحد بریکت‌سازی آهک ناحیه آهن‌سازی با رعایت کامل موارد ایمنی و با هدف رفع مشکلات زیست‌محیطی ناشی از انبارش ریزدانه‌های مازاد آهک خبر داد.
Print Friendly, PDF & Email

رضا خادم کیمیائی افزود: آهک کلسینه یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های مذاب در فرایند فولادسازی است که وظیفه فسفرزدایی، گوگردزدایی و همچنین تصفیه مذاب و تنظیم بازیسیته ذوب را بر عهده دارد. موضوع بسیار مهم در استفاده از آهک کلسینه، پیشگیری از ورود ریزدانه‌های آهک به کوره‌های قوس الکتریکی و مکش آن‌ها به درون فیلترهای ناحیه فولادسازی است. از سوی دیگر انبارش و ایجاد دپوی این ریزدانه‌ها، تبعات بسیار سنگین زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت؛ بنابراین ایجاد فرایندی جهت تبدیل ریزدانه‌های مازاد آهک پخته به بریکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پروژه بریکت‌سازی آهک در راستای اهداف زیست‌محیطی شرکت فولاد مبارکه و با هدف تبدیل ریزدانه‌های مازاد حاصل از فرایند تولید آهک کلسینه به بریکت آهک در قالب قرارداد «ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT)» تعریف و با موفقیت اجرا گردید.

محمد حسنی رئیس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی نیز در این خصوص افزود: از نکات قابل‌توجه این پروژه، راه‌اندازی دستگاه پرس

 ۱۰ تن به‌عنوان تجهیز اصلی واحد بریکت‌سازی بود که به‌علت تحریم‌های ظالمانه و عدم امکان حضور کارشناسان شرکت سازنده خارجی و  بروز برخی مشکلات فنی تاکنون در مدار قرار نگرفته بود که با تشکیل تیمی متشکل از مجری پروژه‌های آهن‌سازی، بهره‌بردار ناحیه آهن‌سازی و پیمانکار مجری، این نواقص برطرف و این تجهیز در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. با تکمیل این پروژه امکان تبدیل ماهیانه حدود ۷ هزار تن ضایعات آهک پخته یا همان ریزدانه آهک کلسینه به بریکت فراهم گردیده است.

سروش جعفری کارشناس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی در ادامه به تشریح چگونگی مراحل این پروژه اشاره کرد و گفت: در واحد بریکت‌سازی آهک، ابتدا ریزدانه‌های برگشتی حاصل از تولید آهک کلسینه در یک مخزن ذخیره می‌گردد و سپس با استفاده از تجهیزات انتقال مواد، شامل تغذیه‌کننده اسکرو، باکت الویتور و نوار زنجیری به پرس بریکت شارژ می‌شود. این ریزدانه‌ها پس از تبدیل به بریکت آهک و جداسازی سایز مناسب توسط سرند خروجی (۵۰*۱۰ میلی‌متر)، جهت ذخیره در مخازن مربوطه و نهایتا ارسال به واحد فولادسازی به نوار نقاله خروجی منتقل می‌گردد و ریزدانه‌های آهک مجددا از طریق نوارهای نقاله و باکت الویتور برگشتی به مخزن ذخیره اولیه بازگشت داده می‌شود. ازجمله نکات قابل‌ذکر پروژه ساخت حدود ۱۵۰ تن اسکلت فلزی با همکاری تعمیرگاه مرکزی و پیمانکار مجری است.

حمید بزاز رئیس واحد مواد خام افزود: هم‌اکنون جهت تأمین آهک دانه‌بندی موردنیاز ناحیه فولادسازی حدود ۵۰ هزار تن ریزدانه مازاد آهک ایجاد می‌گردد. بنابراین با توجه به اینکه خروج و فروش این حجم ریزدانه آهک از فولاد مبارکه امکان‌پذیر نبود، تصمیم گرفته شد تا یک کارخانه بریکت‌سازی احداث شود که این قرارداد در قالب BOT انجام پذیرفت.

مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در پایان از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی، تعمیرگاه مرکزی و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

پشت پرده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.