کد خبر : 894
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 فروردین 1399 - 20:24

شواهد تازه از احتمال وقفه در شیوع «کرونای جدید» با گرم شدن هوا

شواهد تازه از احتمال وقفه در شیوع «کرونای جدید» با گرم شدن هوا
Print Friendly, PDF & Email

محققان به شواهد تازه‌ای از احتمال وقفه در شیوع ویروس کرونای جدید با گرم شدن زمین در نیمکره شمالی دست یافته‌اند.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارشbaztabe-khabar.ir/ چهار گروه تحقیقی مستقل در آمریکا، استرالیا و چین که در حال تحقیق بر روی اثرات دما و رطوبت هوا بر روی ویروس «کرونای جدید» و بیماری ناشی از آن «کووبر،ید-۱۹» هستند می‌گویند بیشترین شیوع این بیماری در مناطقی با آب و هوای سرد و خشک بوده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته در صورتی که نتیجه‌گیری این محققان درست باشد گرم شدن هوا در ماه‌های تابستان ممکن است با وقفه در پیشروی ویروس «کرونا» در مناطق معتدل و پرجمعیت نیمکره شمالی کره زمین همراه باشد.

برخی از محققان گفته‌اند حتی در صورت وقوع این سناریو، «کووید-۱۹» با افت مجدد دما و رطوبت در فصل پاییز که شرایط مناسبی برای بقا و انتقال ویروس «کرونای جدید» (SARS-Cov-2) پدید می‌آورد بازخواهد گشت.

این چهار مطالعه علمی که پژوهشگران یافته‌های آن را سریعتر در دسترس جامعه علمی قرار داده‌اند هنوز مورد داوری متخصصان مجله علمی (روندی که در مقالات پژوهشی به آن داوری همتایان گفته می‌شود) قرار نگرفته‌اند.

دانشمندان آمریکایی گفته‌اند با در اختیار داشتن داده‌های بیشتر ممکن است بتوان به کشف الگوهای فصلی در رفتار این ویروس نائل آمد و اقدام به پیش‌‌بینی شیوع بیماری و به‌کارگیری تدابیر مقتضی برای آن کرد.

این ۴ پژوهش، حاصل داده‌های جمع‌آوری‌شده از بیماران طی ۶ هفته نخست اپیدمی بیماری  هستند، بنابراین یافته‌های آن مقدماتی‌‌اند و باید در تفسیر آنها جوانب احتیاط را در نظر گرفت.

بسیاری از کارشناسان مسائل سلامت در سازمان جهانی بهداشت که جزو همکاران این پژوهش‌ها نبوده‌اند گفته‌اند هنوز برای رسیدن به جمع‌بندی درباره رفتارهای فصلی ویروس کرونا زود است.

با آنکه بسیاری از دیگر گونه‌های ویروس کرونا که باعث ایجاد آنفولانزا و سرماخوردگی‌های عادی می‌شوند رفتار فصلی دارند کارشناسان مسائل پزشکی می‌گویند این شواهد برای قضاوت درباره الگوی رفتار فصلی کرونای جدید کافی نیست.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.