کد خبر : 9118
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 7:59

ارزیابی صرافی‌های رمزارزی ایرانی، زمستان ۱۴۰۰

ارزیابی صرافی‌های رمزارزی ایرانی، زمستان ۱۴۰۰
جدیدترین رتبه‌بندی صرافی‌های رمز ارز ایرانی کوین‌ایران منتشر شد. رتبه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یک روش‌شناسی خلاقانه برای ارزیابی و رتبه‌بندی کیفی صرافی‌های رمزارزی در ایران است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده ، جدیدترین رتبه‌بندی صرافی‌های رمز ارز ایرانی کوین‌ایران منتشر شد. رتبه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یک روش‌شناسی خلاقانه برای ارزیابی و رتبه‌بندی کیفی صرافی‌های رمزارزی در ایران است. این پروژه برای نخستین بار در پاییز ۱۳۹۹ منتشر شد. هدف از انجام این رتبه‌بندی افزایش شفافیت و بهبود عملکرد سرویس‌دهنده‌های متمرکز مبادلاتی رمزارزی در ایران بوده است. در اولین نسخهٔ این رتبه‌بندی چهار صرافی نوبیتکس، اکسیر، والکس و رمزینکس مورد پژوهش قرار گرفتند. در بهار ۱۴۰۰ نسخهٔ دوم رتبه‌بندی کوین ایران منتشر شد.

جدیدترین رتبه‌بندی صرافی‌های رمز ارز ایرانی کوین‌ایران منتشر شد. رتبه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یک روش‌شناسی خلاقانه برای ارزیابی و رتبه‌بندی کیفی صرافی‌های رمزارزی در ایران است. این پروژه برای نخستین بار در پاییز ۱۳۹۹ منتشر شد. هدف از انجام این رتبه‌بندی افزایش شفافیت و بهبود عملکرد سرویس‌دهنده‌های متمرکز مبادلاتی رمزارزی در ایران بوده است. در اولین نسخهٔ این رتبه‌بندی چهار صرافی نوبیتکس، اکسیر، والکس و رمزینکس مورد پژوهش قرار گرفتند. در بهار ۱۴۰۰ نسخهٔ دوم رتبه‌بندی کوین ایران منتشر شد. در شماره‌ی دوم، روش‌شناسی پروژه توسعه داده شد و تعداد صرافی‌های مورد مطالعه افزایش یافت. در این شماره با ارزیابی بیش از ۸۰ متغیر کمّی و کیفی، یک رتبه‌بندی کیفی جامع برای صرافی‌های رمزارزی در ایران منتشر شد.

اکنون در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ نسخه سوم این گزارش توسط مرکز مطالعات و تحقیقات کوین‌ایران منتشر شده است. معتقد هستیم نتایج این رتبه‌بندی معیار مناسبی برای شناخت صرافی‌های با ریسک کمتر در ایران است. در سومین نسخه این گزارش به بررسی ۲۴ صرافی‌ از جمله صرافی مزدکس، فرهاد، ارزپایا، سیتکس، بیت‌پین و… پرداخته‌ایم.

شاخص‌های رتبه‌بندی صرافی‌های رمز ارز ایرانی

به طور معمول وقتی یک کاربر می‌خواهد وارد دنیای تبادل رمزارزها شود، نگرانی‌های او می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آیا می‌توانم به اطلاعات منتشرشده توسط این صرافی اعتماد کنم؟
  • آیا امکان دستکاری در بازار صرافی‌ها وجود دارد؟
  • آیا دارایی‌های من امن و بیمه شده است؟
  • آیا این صرافی API خوبی دارد؟

پس انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال نباید تنها مبتنی بر حجم بازار آن باشد، بلکه باید بر اساس کیفیت سرویس‌دهی و شفافیت عرضه اطلاعات در آن صورت گیرد. حجم و نقدینگی می‌توانند به آسانی دستکاری شوند. صرافی با استفاده از مکانیزم‌های تشویقی نظیر رقابت‌های مبادلاتی و اهدای رمزارز به راحتی می‌توانند حجم مبادلات در پلت‌فرم خود را افزایش دهند. پس به منظور انتخاب یک صرافی مناسب باید مجموعه از فاکتورهای متفاوت مد نظر قرار گیرند. به همین خاطر است که رتبه‌بندی ما شش شاخص اصلی و دو شاخص فرعی دارد و سعی می‌کند از زوایای مختلفی سرویس‌های صرافی‌های رمزارزی ایرانی را مورد ارزیابی قرار دهد.

در شکل زیر شاخص‌های اصلی شکل‌دهنده رتبه هر صرافی و میزان تاثیرگذاری هر شاخص را مشاهده می‌کنید:

ارزیابی صرافی‌های رمزارزی ایرانی، زمستان ۱۴۰۰

هر شاخص از زیرشاخص‌های متعددی تشکیل شده است. این رتبه‌بندی با استفاده از نمره تجمیعی هر مجموعه، یک نشان کیفی به هر صرافی رمز ارز اعطا می‌کند و بر اساس آن صرافی‌های ایرانی را به سه گروه صرافی‌های با ریسک کم، صرافی‌های با ریسک متوسط و صرافی‌های با ریسک بالا تقسیم‌بندی می‌کند.

معتقد هستیم مطالعه دقیق گزارش بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی می‌تواند برای شش گروه زیر مفید واقع شود:

  • صرافی‌ها می‌توانند با توجه به این گزارش رقابتی سرویس‌های خود را بهبود دهند و از سلایق کاربران و روندهای بازار مطلع شوند.
  • سرمایه‌گذارها می‌توانند با مطالعه این پژوهش ریسک سرمایه‌گذاری در هر صرافی را مورد توجه قرار دهند.
  • سرمایه‌گذارها که می‌خواهند یک صرافی رمزارزی ایجاد کنند و نیاز به مشاوره دارند.
  • سرویس‌دهنده‌ها به صرافی‌ها مانند بیمه‌ها، شرکت‌های حقوقی و شرکت‌های مادر سرویس‌دهنده که می‌خواهند درک بهتری از وضعیت صرافی‌های رمزارزی داشته باشند.
  • قانون‌گذاران و دولتی‌ها که می‌خواهند برای این حوزه جدید قانون وضع کنند یا از وضعیت کیفی این صرافی‌ها آگاهی بهتری پیدا کنند.
  • کاربران و مبادله‌کنندگان که هدف اولیه و نهایی این پژوهش بوده‌اند و می‌توانند با مراجعه به این رتبه‌بندی از کیفیت صرافی مورد علاقه خود آگاه شوند و مکان مناسب برای سرمایه‌های خود را شناسایی کنند.

لطفا توجه داشته باشید که این رتبه‌بندی نشان‌دهنده برتری همیشگی و ذاتی یک صرافی بر سایر صرافی‌ها نیست. همچنین معرفی‌کننده محل مناسب برای سرمایه‌گذاری و مبادلات کاربران نیست. هدف این پژوهش افزایش شفافیت و بهبود عملکرد صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است. در پایان با تشکر از تمامی افرادی که ما را در انجام این پژوهش یاری نموده‌اند، خواهشمندیم نظرات، پیشنهادها و انتقادهای خود را برای ما ارسال کنید. تیم تحقیقاتی کوین‌ایران معتقد است انتقادهای خیرخواهانه شما کاربران عزیز چراغ راه ما برای پژوهش‌های بعدی و توسعه‌های آتی است. برای دانلود گزارش کامل نسخه‌ی زمستان رتبه‌بندی صرافی‌های رمزارزی کوین ایران از لینک زیر استفاده کنید.

جدول ده صرافی برتر رمزارزی ایرانی را در زیر مشاهده می‌کنید. برای مشاهدهٔ جدول کامل رتبه‌بندی ۲۴ صرافی‌ رمزارزی ایرانی و فایل کامل گزارش مقایسه تخصصی صرافی‌ها کلیک کنید!

ارزیابی صرافی‌های رمزارزی ایرانی، زمستان ۱۴۰۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.