کد خبر : 933
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 3:57

دبیر کل سازمان ملل: وقت همبستگی است نه تحریم

دبیر کل سازمان ملل: وقت همبستگی است نه تحریم
Print Friendly, PDF & Email

دبیر کل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به کشورهای گروه ۲۰ بر ضرورت رفع تحریم‌های کشورها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا تأکید کرده است.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه خواستار تعلیق تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورهای مختلف جهان شد.

به نوشته فارن‌پالیسی گوترش در نامه‌ای روز سه‌شنبه تأکید کرده تحریم‌ها خطرات سلامت را برای میلیون‌ها نفر از مردم برجسته کرده و در تلاش‌های جهانی برای مقابله با ویروس کرونا اخلال ایجاد می‌کنند.

در روزهای گذشته درخواست‌های جهانی برای تحریم‌های وضع‌شده علیه کوبا، ایران، کره شمالی، ونزوئلا و زیمبابوه جهت مقابله با ویروس کرونا شدت گرفته است.

گوترش در نامه‌ای خطاب به کشورهای گروه ۲۰ نوشته است: «من خواستار رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورها جهت ضمانت دسترسی به غذا، تجهیزات ضروری سلامت و حمایت‌های پزشکی در بحبوحه شیوع کووید-۱۹ هستم. زمان همبستگی است نه حذف.»

دبیر کل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرده در دنیای در هم‌تنیده امروزه نظام بهداشتی هر کشوری تنها به اندازه ضعیف‌ترین نظام بهداشتی در دنیا قدرت خواهد داشت. او می‌نویسد: «به خاطرداشته باشیم در دنیای در هم‌تنیده امروزی میزان قوی بودن ما فقط به اندازه ضعیف‌ترین نظام بهداشتی است.»

با وجود این، یک دیپلمات در شورای امنیت سازمان ملل متحد به فارن‌پالیسی گفته است هیچ تلاش هماهنگ و جدی در این شورا برای رفع تحریم علیه کشورهای دیگر در جریان نیست.

نامه آقای گوترش در شرایطی منتشر شده که طی روزهای گذشته فشارها بر دولت آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران فزونی گرفته است.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقام‌های دولت این کشور در روزهای گذشته بارها مدعی شده‌اند تحریم‌های آمریکا اخلالی در ارسال کمک‌های بشردوستانه با ایران ایجاد نمی‌کند.

کارشناسان مسائل تحریمی می‌گویند با آنکه از لحاظ تئوری این نکته ممکن است صحیح باشد در عمل تحریم‌های بانکی آمریکا شرکت‌ها را برای انجام هر گونه مبادله با ایران بی‌میل می‌کند.

طی یک ماه اخیر به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورهای جهان و ایران، شمار زیادی از سران کشورها مانند ترکیه، روسیه و پاکستان و چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند. تحریم‌های آمریکا باعث شده است ارسال تجهیزات و مواد لازم برای مقابله با ویروس کرونا با مشکل مواجه شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اول فروردین ماه طی سخنرانی خود، درباره شیوع بیشتر کرونا در ایران  به دلیل تحریم ها هشدار داد و گفت که این تحریم‌ها جنایت علیه بشریت است.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به درخواست‌های بین‌المللی گفته است که با لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران مخالفت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.