کد خبر : 9346
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 10:36

واردات اتوبوس دست دوم؛ راهکار نجات از آلودگی هوا یا تبدیل شهر به قبرستان اتوبوس‌ها

واردات اتوبوس دست دوم؛ راهکار نجات از آلودگی هوا یا تبدیل شهر به قبرستان اتوبوس‌ها
آلودگی هوای تهران یکی از معضلات جدی در پایتخت است که توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند در رفع این مشکل کمک کند، اما شاید نبود بودجه لازم برای تأمین اتوبوس‌های جدید، مدیریت شهری را به این فکر انداخته که اتوبوس‌های دست دوم وارد کند موضوعی که به محل مناقشه میان مدیران تبدیل شده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده ، افرادی به بهانه‌های مختلف به دنبال واردات اتوبوس دست دوم خارجی هستند در حالی که تولیدات اتوبوس‌های داخلی دارای کیفیت خوبی هستند. این در حالی است که رهبر انقلاب بر رونق تولید تاکید زیادی داشته و در اجرای آن و اهمیت به کار و کارگر ایرانی تاکیدات زیادی داشته‌اند.

در آخرین اقدام، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نامه‌ای به رئیس جمهوری درخواستی مبنی بر موافقت دولت با واردات فوری یک ماهه ۱۰۰۰ اتوبوس دست دوم تک کابین از ترکیه با میانگین عمر فعلی ۱۳ سال و بازسازی در حد قابل استفاده با استاندارد‌های یورو ۲ با معافیت از هرگونه عوارض گمرکی مطرح کرده است.

شهردار تهران در این درخواست که مربوط به اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ است، همچنین از فرسودگی ۹۰ درصدی ناوگان سامانه اتوبوسرانی شهر تهران خبر داده و تزریق ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به این سامانه را ضروری دانسته است.

علیرضا زاکانی با تاکید بر افزایش قابل توجه هزینه قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس به حدود ۵ میلیارد تومان، دستیابی به این مهم را برای شهرداری تهران غیر ممکن و انجام این کار را مستلزم حمایت بیش از پیش دولت ذکر کرد.

به گفته زاکانی بر همین اساس، شهرداری تهران در نظر دارد حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری تولید اروپا و مطابق با استاندارد‌های روز بین المللی بازسازی شده را با قیمتی حدود ۲۰ درصد قیمت روز داخل از یکی از کشور‌های همسایه به نحوی تامین نماید تا حداکثر ظرف مدت یک ماه در اختیار خدمات حمل و نقل عمومی شهرداری قرار گیرد.

شهردار تهران در پایان از رئیس جمهور درخواست کرده است رئیس جمهوری دستور دهد اقدامات لازم به منظور صدور مجوز خاص جهت واردات این تعداد دستگاه اتوبوس برای شهرداری تهران با احتساب صفر نمودن سود بازرگانی و محاسبه نرخ پایه حقوق ورودی و عوارض گمرکی معمول نمایید.

مخالفت برخی از اعضای شورای شهر با واردات اتوبوس دست دوم

اما این نامه مخالفانی در مجلس و شورای شهر دارد سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران درباره واردات اتوبوس‌های دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی، گفته است بنده درجریان موضوع واردات اتوبوس‌های دست دوم برای ناوگان حمل و نقل عمومی نیستم. شورای شهر تهران حتما مخالف واردات اتوبوس دست دوم است، اجازه نمی‌دهیم خودرو‌های مستعمل دیگر کشور‌ها را وارد کنیم و به تعداد خودرو‌های مستعملی که داریم اضافه کنیم.

تشکری هاشمی بیان کرد: اگر شهرداری تهران بخواهد اتوبوس‌های دست دوم وارد کند نیاز به مصوبه شورای شهر تهران که در شورا نیز با آن مخالفت می‌کنیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امکان تولید اتوبوس در داخل داریم و شان مردم ما این نیست که وسایل نقلیه از رده خارج شده دیگر کشور‌ها را برایشان وارد کنیم.

سید جعفرتشکری هاشمی درخصوص فرصتی که به شهرداری‌ها برای خرید اتوبوس‌های دست دوم داده شده است، گفت: «اگر منظور اتوبوس کار کرده‌ای است که در یک کشور دیگر سال‌ها استفاده شده و با یکسری تعمیرات ظاهری وارد مدار خدمات‌دهی در کشور کنند، حتماً دوام نخواهد داشت و خیلی زود فرسوده می‌شوند و بازهم با یک ناوگان بی‌کیفیت مواجه خواهیم بود و شأن مردم هم در این نوع مسائل رعایت نمی‌شود.»

تشکری هاشمی اضافه کرد: «ممکن است در برخی کشور‌ها به دلیل استاندارد‌های اجباری، بعضی از محصولات تولیدی کارخانه‌ها را ممنوع کرده باشند یا این خودرو‌ها قبل از استفاده دچار محدودیت قانونی استفاده در آن کشور‌ها باشد، اما بتوانند استاندارد‌های ایران را پاس کنند و در این صورت نسبت به این‌گونه موارد ایرادی وجود ندارد. مثلاً ممکن است در یک کشور اتوبوس دیزلی ممنوع شده باشد بدون این‌که این اتوبوس‌ها کارکرده باشند، می‌توانند به کشور‌های دیگر صادر کنند و ایران می‌تواند یکی از این کشور‌ها باشد، اما اگر منظور اتوبوس کارکرده فرسوده باشد به‌هیچ‌عنوان موافق نیستیم و فکر می‌کنیم این باعث بی‌توجهی و به‌نوعی بی‌حرمتی به مردم و شهر تهران می‌شود که بخواهیم وسایل نقلیه معیوب کارکرده دیگر کشور‌ها را بگیریم و استفاده کنیم. ما نه فقیریم و نه فقر دانش فنی داریم و به‌سادگی در کشور قابل تأمین است و پولی که می‌خواهند برای اتوبوس کهنه بدهند به تولیدکننده داخلی بدهند حتماً می‌توانند اتوبوس نو را در کشور تولید کنند.»

واردات خودروی دست دوم توهین به مردم است

عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز اظهار کرد: در جلسه‌ای وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس درون شهری، اتوبوس برون شهری، مینی‌بوس، کامیون، ون و کشنده‌ها با حضور «علی نیکزاد» نایب رییس مجلس و نمایندگان خودروسازان، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور و… بررسی شد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت دوازدهم اجازه واردات خودرو‌های سنگین دست دوم را داد که انتظار می‌رود دولت سیزدهم از این اقدام جلوگیری کند، افزود:انتظار می‌رود دولت با برنامه ریزی مناسب و اقدامات فوری نیاز کشور به نوسازی ناوگان حمل و نقل را برطرف کند تا با تحقق این مهم از یک سو سازوکاری برای تقویت تولیدکنندگان و تامین منابع مالی موردنیاز آن‌ها فراهم شود و از سوی دیگر مکانیسمی پیش‌بینی شود که رانندگان بتوانند خودرو‌های سنگین را به راحتی خریداری کنند و در مضیقه قرار نگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی واردات خودروی دست دوم به کشور را توهین به مردم و ضرر به تولید دانست و ادامه داد: از آنجا که خودرو‌های دست دوم وارداتی خدمات پس از فروش ندارد در واقع این خودرو‌ها بی شناسنامه هستند و رانندگان این خودرو‌های سنگین، امنیتی ندارند. چرا که قطعات موردنیاز برای خودروی آن‌ها به سختی پیدا می‌شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در این نشست مقرر شد که وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرسازی و کشور تا هفته آینده جمع‌بندی‌های لازم را انجام دهند و بسته پیشنهادی مربوط به راهکار‌های نوسازی حمل و نقل را که باید برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شود، در اختیار کمیسیون صنایع و معادن هم قرار دهند.

اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تبصره ۱۴ قانون بودجه سالانه، سهمی برای نوسازی حمل و نقل در نظر گرفته شده که دولت باید با استفاده از این ظرفیت‌ها اقدامات لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل را انجام دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.