کد خبر : 9352
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 10:54

در گفت‌وگوی نبض بازار با رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور:

واردات اتوبوس دست دوم؛ کهنه‌سازی به جای نوسازی

واردات اتوبوس دست دوم؛ کهنه‌سازی به جای نوسازی
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با تاکید براینکه واردات اتوبوس دست دوم توسط شهرداری به معنای کهنه‌سازی است نه نوسازی، اظهار کرد: کمتر از ۱۰ هزار اتوبوس توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود درحالی که ظرفیت تولید ۴۳ هزار دستگاه وجود دارد، چرا شهرداری سفارش ساخت نمی‌دهد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده ، محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با نبض بازار اظهار کرد: اکنون ظرفیت تولید سالانه ۴۳ هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد و حداکثر استفاده از این ظرفیت در حدود ۲۰ درصد است. با این وجود شهرداری تهران بحث واردات خودروی دست دوم آن هم با استفاده از امتیازات دولتی و حذف سود گمرکی را مطرح کرده است و جای این پرسش مطرح است که چرا این امتیازات به خودروساز داخلی داده نمی‌شود.

واردات اتوبوس دست دوم و مشکلات ناشی از تامین قطعات یدکی

وی افزود: طبیعی است این اتوبوس‌ها بخشی از عمر مفید خود را طی کرده و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که نیاز به قطعات یدکی دارند که با مشکلاتی که واردات قطعات یدکی با آن مواجه است به معنای مشکلات پی‌درپی است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور از تهیه نامه‌ای به رئیس جمهوری توسط انجمن خودروسازان خبر داد، و افزود: در این نامه دلایلی که باید واردات اتوبوس دست دوم متوقف شود مطرح شده است. وقتی ظرفیت تولید داخلی اتوبوس در کشور وجود دارد و تنها بخشی از این ظرفیت در حال استفاده است چرا باید واردات اتوبوس از خارج از کشور انجام شود. واردات اتوبوس دست دوم برخلاف اهداف و شعارهایی است که مقام رهبری در حمایت از تولید داخلی مطرح کرده‌اند. همچنین این اقدام مغایر با سیاست‌های کلی نظام بر حداکثرسازی استفاده از توان داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات داخلی اتوبوس در کشور مورد تایید بوده و سالیان سال است که در حال استفاده است و حتی اگر قرار است وارداتی انجام شود این پرسش مطرح است که چرا واردات اتوبوس دست دوم برنامه‌ریزی شده است.

واردات اتوبوس دست دوم برخلاف شان مردم ایران است

نجفی‌منش عنوان کرد: واردات اتوبوس دست دوم برخلاف شان مردم ایران است و به جای نوسازی کهنه‌سازی می‌شود و مشکلی را هم از الودگی هوا حل نمی‌کند.

عمر مفید اتوبوس ۱۰ سال است

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در پاسخ به این پرسش که عمر مفید اتوبوس‌ها چند سال است، گفت: به طور معمول عمر مفید اتوبوس بین ۵ تا ۱۰ سال است و واردات اتوبوس دست دوم به این معنا است که بخشی از عمر مفید این اتوبوس‌ها سپری شده است و واردات آن‌ها به معنای گرفتاری قطعات است و بی‌منطق‌ترین تصمیمی است که اتخاذ شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.