کد خبر : 9355
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 10:58

در گفت وگوی نبض بازار با دبیر انجمن خودروسازان کشور مطرح شد؛

نامه انجمن خودروسازان به رئیس جمهوری در انتقاد از واردات اتوبوس‌های دست دوم

نامه انجمن خودروسازان به رئیس جمهوری در انتقاد از واردات اتوبوس‌های دست دوم
دبیرانجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: انجمن خودروسازان کشور به صراحت اعلام می‌کند که واردات اتوبوس دست دوم خیانت به کشور است و طبیعی است که این موضوع از طریق مجلس پیگیری خواهد شد و در نامه‌ای به رئیس جمهوری گلایه‌ها در خصوص برنامه واردات اتوبوس دست دوم مطرح خواهد شد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده ، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با نبض بازار تصریح کرد: واردات هر کالای دست دومی به صلاح کشور نیست به این دلیل که کالای دست دوم با مصرف سوخت بالا، آلایندگی و مشکلات دیگر مواجه است و اگر اقتصادی باشد در خود کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ظرفیت تولید سالانه ۴۳ هزار دستگاه اتوبوس توسط ۱۲ تولیدکننده داخلی

وی افزود: ۱۲ تولیدکننده اتوبوس در کشور وجود دارند که سالانه ۴۳ هزار دستگاه در سال ظرفیت تولید اتوبوس دارند. تولید اتوبوس در صنعت خودرو بیشترین تعداد نیروی کار را به خود اختصاص می‌دهد و از این منظر هم سهم مهمی در اشتغالزایی دارد.

نعمت‌بخش اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها و مشکلات کشور بیکاری است و مقام معظم رهبری نیز بار‌ها بر حمایت از تولید داخل تاکید کرده‌اند بنابراین واردات اتوبوس دست دوم به صلاح و به نفع تولید کشور نیست. این اتوبوس‌ها به دلیل دست دوم بودن باید به تایید سازمان استاندارد ایران برسد و طبیعی است که برای این سازمان دشوار خواهد بود که بتواند تاییدیه‌های لازم را به این منظور صادر کند.

وی افزود: به دلیل آنکه مشخص نیست این اتوبوس‌ها با چه فاصله زمانی پس از واردات نیازمند تعمیر خواهند شد در خدمات پس از فروش دچار مشکل خواهند شد و واردات قطعات آن‌ها نیز با مشکلات متعددی رو به رو خواهد بود.

چرا به خودروسازان داخلی سفارش خرید نمی‌دهند

نعمت‌بخش عنوان کرد: در حالی که ظرفیت خودروسازی بالایی در کشور وجود دارد این سوال مطرح است که چرا نباید از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی برای تولید و سفارش اتوبوس مورد نیاز استفاده کرد.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان قرارداد‌هایی از گذشته با شهرداری و وزارت کشور به امضا می‌رساندند که ۲۰ درصد آن را شهرداری و ۸۰ درصد توسط وزارت کشور تامین مالی می‌شد و این پرسش مطرح است که آقای زاکانی، شهردار فعلی تهران از این ظرفیت قانونی برای عقد قرارداد تولید اتوبوس استفاده نمی‌کند.

نعمت‌بخش تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که چرا درخواست حقوق و عوارض گمرکی صفر مطرح شده است اگر کسی دلش برای تولید کشور بسوزد می‌گوید اتوبوس داخلی گران از آب در می‌آید و پیشنهاد دهد که عوارض گمرکی برای تولیدکنندگان اتوبوس داخلی صفر شود تا با کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید بتوان نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری را با اتوبوس داخلی انجام داد.

دبیرانجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: انجمن خودروسازان کشور به صراحت اعلام می‌کند که واردات اتوبوس دست دوم خیانت به کشور است و طبیعی است که این موضوع از طریق مجلس پیگیری خواهد شد و در نامه‌ای به رئیس جمهوری گلایه‌ها در خصوص برنامه واردات اتوبوس دست دوم مطرح خواهد شد.

تایید کیفیت اتوبوس‌های تولید داخلی توسط کمیته‌های فنی شهرداری و وزارت کشور

وی عنوان کرد: کمیته فنی وزارت کشور و کمیته‌های فنی شهرداری کلانشهر‌ها کیفیت اتوبوس‌های داخلی را تایید کرده‌اند. با توجه به مواردی که ذکر شد باید گفت که واردات اتوبوس دست دوم خیانت به کشور است.

نعمت‌بخش اظهار کرد: ۱۲ اتوبوس ساز کشور سالانه در بالاترین سطح کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود استفاده کرده‌اند و اتوبوس مانند سواری نیست که مردم آن را خریداری کنند و باید شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی برای تعاونی‌ها و خدمات حمل و نقل بین‌شهری سفارش خرید دهند. به دلیل کاهش تقاضای مصرف میزان تولید به حدود ۸ هزار دستگاه در سال رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.