کد خبر : 9377
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 8:24

شهردار تهران به دنبال مجوزهای خاص واردات اتوبوس/ رانت تخفیف ۲۰ درصد تخفیف به جیب چه کسانی می رود؟

شهردار تهران به دنبال مجوزهای خاص واردات اتوبوس/ رانت تخفیف ۲۰ درصد تخفیف به جیب چه کسانی می رود؟
امسال آلودگی هوا و آلایندگی را در بهار هم تجربه کردیم؛ سالهاست در آلودگی کلانشهرها زندگی می‌کنیم و حالا شهردار درخواست عجیبی دارد، که مجوز خاص واردات بگیرد آنهم برای اتوبوس های دست چندمی که آلایندگی بیشتری دارند؛ اکنون شهردار تهران به فکر واردات اتوبوس افتاده ‌نه اتوبوس صفر، بلکه اتوبوس دست دوم!
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از حاشیه صنعت، بر اساس نامه منتشر شده از درخواست شهردار تهران از رییس جمهور، زاکانی خواسته تعرفه واردات این اتوبوس ها هم صفر درنظر گرفته شود.
این درحالیست که علیرضا زاکانی شهردار تهران بعد از مدت‌ها سکوت و سکوت عجیب در پی آلودگی غیرقابل تحمل تهران که بی سابقه بوده، در توئیتر یک پست سیاسی منتشر کرد.
شهردار تهران بدون هیچ مصاحبه، واکنش و اظهارنظر درباره آلودگی بی‌سابقه پایتخت، به روز ملی هسته‌ای و رجزخوانی سیاسی و جناحی برای موضوع هسته‌ای پرداخت.
اتوبوسی که در اصل واردات آن‌ هیچ صرفه اقتصادی و منفعتی برای کشور و ناوگان حمل و نقل ندارد. واردات اتوبوس دست دوم، همانند این است که ایران‌ را به قبرستان خودروهای دست دوم تبدیل کنیم، خودروهایی که دیگر در کشور سازنده خواهان ندارد و پایان زندگی خود را باید در ایران سپری کنند.
مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد؛ اخیرا توافق شده که حدود هزار دستگاه اتوبوس دست‌ دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود است، اتوبوس هایی که ۲۰ درصد صرفه اقتصادی دارد اما مشخص نیست چه پایانی داشته باشند، در حالی که می توان اتوبوس های صفر یا‌ ساخت داخل تهیه کرد.
موضوعی که صدای نمایندگان شورای شهر را هم در آورده است.
آرش حسینی میلانی رییس عضو سابق کمیسیون محیط زیست شورای شهر می گوید: برای واردات اتوبوس دست دوم باید شرایط کشور را در نظر گرفت؛ شهرداری در دوره پنجم شورای شهر با خودروسازان قراردادی در ارتباط با ساخت داخل امضا کرد و با توجه به اینکه برخی قطعات در داخل وجود داشت و برخی از قطعات را توانستند وارد کنند، حدود ۲۰۰ اتوبوس وارد ناوگان شد، یعنی داخلی سازی شد.
رییس عضو سابق کمیسیون محیط زیست شورای شهر گفت: مجموعه اتوبوس سازان داخل توانستند تاحدودی ساخت اتوبوس را داخلی سازی کنند و همینطور خرید قطعات داشته باشند؛ وارد کردن برخی قطعات به دلیل تحریم ها مشکل است،اما با این وجود برخی خودروسازان توانستند قطعات را داخلی سازی کنند.
میلانی با بیان‌ اینکه در دوره قبل و جدید تلاش بر این‌ بوده با تکیه بر ساخت داخل اتوبوس را تامین کنند، گفت: اگر اتوبوسی را بتوان وارد کرد باید سعی شود اتوبوس صفر باشد.
او تشریح کرد: وضعیت فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی بسیار بالاست و متاسفانه سالیان سال است دولت ها نتوانستند به رفع این وضعیت کمک کنند، بنابراین مدیریت شهری باید به فکر واردات اتوبوس صفر باشد نه اتوبوس دست دوم؛ خرید اتوبوس دست دوم در مقابل خرید‌ اتوبوس صفر صرفه اقتصادی ندارد.
در پایان چند سوال مطرح می شود، آیا این واردات که مجوز خاص میخواد توسط عده ای خاص وارد خواهد شد؟ چه کسانی پشت پرده این واردات خاص قرار دارند؟
هر ساله مشکل آلودگی هوا مطرح می‌شود، آلودگی که اصلی‌ترین علت آن تردد خودروهای فرسوده است حال اگر مشکل آلودگی هوا داریم، چرا بخاطر ۲۰ درصد تخفیف اتوبوس های کارکرده وارد می‌شوند که اساسا آلایندگی بیشتری دارند؟
چگونه هزار دستگاه اتوبوس آماده شده قبل از اینکه مجوزی اخذ شود؟ آیا افرادی پشت پرده واردات هستند که تنها میخواهند با اخذ مجوز رانت خود را قانونی نشان دهند؟در شرایطی که می‌توان با این مجوز خاص و البته بودجه بالا می‌توان هم تولید داخلی را رونق بخشید، هم از اتوبوس های نو استفاده کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.