کد خبر : 9433
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 - 10:49

شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی
مرتضی لطفی مدیرعامل وقت سیمان آبیک و عضو هیئت مدیره کنونی سازمان تامین اجتماعی در سال ۲۰۱۳ قرارداد خرید آسیاب سیمان از شرکت FLSmidth را امضا می کند که در آن به هیچ وجه صرفه و صلاح شرکت در نظر گرفته نشده است.
Print Friendly, PDF & Email

مرتضی لطفی مدیرعامل وقت سیمان آبیک و عضو هیئت مدیره کنونی سازمان تامین اجتماعی در سال ۲۰۱۳ قرارداد خرید آسیاب سیمان از شرکت FLSmidth را امضا می کند که در آن به هیچ وجه صرفه و صلاح شرکت در نظر گرفته نشده است.

 

ریسک های عمده این قرارداد:

۱- طبق این قرارداد کل مبلغ ۱۵ میلیون یورو در گذر زمان باید پرداخت می شده و هیچ قسمتی از پرداخت قرارداد منوط به انجام تعهدات تامین کننده و تحویل آسیاب سیمان نشده است.

۲- هیچ ضمانت بانکی از FLSmidth اخذ نشده و این شرکت دانمارکی تنها نسبت به ۱۵ درصد پیش پرداخت اولیه متعهد به ارائه ضمانت نامه شرکتی بوده است.

۳- طبق بند ۱ از قسمت ۲ ماده ۸ قرارداد، در صورتی که به هر دلیلی که قابل انتصاب به تامین کننده نباشد، تامین کننده نتواند کالا یا هر قطعه آن را حمل کند، هزینه انبارداری بر عهده سیمان آبیک است. التزام سیمان آبیک به تامین هزینه انبارداری بر خلاف رویه و عرف تجاری است.

۴- به صراحت ماده ۱۲،۱ شرکت خارجی ظرف مدت ۳ ماه بعد از قرارداد جدول زمان بندی تحویل را ارائه می کند!! و در ماده ۱۲،۶ امکان تمدید مدت زمان تحویل به صورت یک جانبه به شرکت دانمارکی داده شده است. به این صورت در زمان امضای قرارداد هیچ زمان بندی تحویل وجود نداشته است.

۵- قانون حاکم بر قرارداد مذکور قانون سوییس است که مهلت مرور زمان دعاوی در آن به صورت عمومی بسته به نوع دعوی بین ۳ تا ۱۰ سال می باشد. شیوه حل و فصل اختلافات نیز در قرارداد بسیار گران و هزینه بر پیش بینی شده است.

۶- راه اندازی، آزمون عملکرد و آموزش قطعه مذکور اصولا و منطقا در قراردادهای تامین تجهیزات بر عهده فروشنده و تامین کننده است، در این قرارداد شرکت دانمارکی تعهد به انتقال دانش مهندسی را تنها به مواردی که در سایت خود بارگزاری کرده ، دانسته است.

۷- وفق مواد ۲۵،۳ و ۲۲،۲ قرارداد، در صورتی که به دلیل فورس ماژور انجام تعهدات قراردای متعذر شود، شرکت دانمارکی تعهدی به حمل اجزا ساخته شده ندارد اما محق دریافت کلیه مبالغ پرداخت نشده برای قطعات ساخته شده می باشد.

 

قرارداد خرید آسیاب سیمان از FLSmidth بدترین نوع قرارداد در این زمینه است، ولی با این وجود مرتضی لطفی امضا کننده این قرارداد عضو هیئت مدیره تامین اجتماعی و مدیران سیمان آبیک نیز تاکنون هیچ اقدامی برای بازپس گیری پول مردم از شرکت دانمارکی انجام نداده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.