کد خبر : 9548
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 - 10:14

واردات خودرو بیشتر بازی است تا رونق بازار خودرو‌های داخلی

واردات خودرو بیشتر بازی است تا رونق بازار خودرو‌های داخلی
کارشناس خودرو براین باور است: ممکن است به لحاظ روانی واردات خودرو قیمت‌ها را کاهش دهد منتهی باید دید با این مصوبه چند دستگاه خودرو می‌تواند وارد شود؟ با این شرایط فکر می‌کنم تعداد ناچیزی خودرو وارد می‌شود که آن هم با قیمت نجومی است.
Print Friendly, PDF & Email

بابک صدرایی کارشناس خودرو درباره واردات خودرو گفت: ظاهرا واردات خودرو را ذکر کرده اند به شرط صادرات خودرو یا قطعه خودرو یا هر چیزی که به نیروی محرکه کشور منوط است انجام شود. حال سوال اینجاست که خودرو یا قطعه به چه کسی می‌خواهند صادر کنند و چقدر می‌خواهید صادر کنید که در ازای آن خودرو وارد کنید.

وی ادامه داد: بعنوان مثال،ما باید ۵ کالا صادر کنیم تا بتوانیم خودرو تویوتا بیاوریم. باید ۴ خودروی ایرانی صادر شود تا میزان ارزی که برای خودروی خارجی نیاز است تامین شود. سوال این است که ۳ خودروی ایرانی را به کجا می‌خواهید صادر کنید؟ با چه کسی می‌خواهید رقابت کنید؟ متاسفانه این نوه نگرش و انگیزه برای صادرات نیست و باید کالای قابل قبول برای صادرات داشته باشید.

صدرایی براین باور است: دولت می‌گوید ۷۰۰ هزار ماشین می‌خواهیم از این طریق وارد کنیم، این مستلزم این است که ۲۰۰ هزار ماشین یا تعداد زیادی قطعه خودرو صادر شود. به نظر من، با توجه به توان صنعت خودروسازی ایران و محصولاتی که تولید می‌شود که آن هم برای ۴-۳ دهه قبل است قطعه یدکی آن دیگر در دنیا وجود ندارد که همین امر قدری غیرمعقول است.

واردات خودرو بیشتر جنبه روانی دارد

این کارشناس خاطرنشان کرد: در خصوص بحث واردات، هر از چند گاهی یک زمزمه‌ای می‌شود که می‌خواهیم واردات انجام شود و قیمت خودروی‌های وارداتی و داخلی پائین می‌آید و بعد از مدتی می‌گویند واردات به دلایلی به شورای نگهبان رفت و چرخید و ممنوع شد که خروجی آن بالا رفتن دوباره قیمت خودرو است و وقتی به نقطه اوج خود رسید یکباره بحثی مطرح می‌شود و قیمت ماشین کاهش می‌یابد. بیشتر شبیه بازی است تا برنامه مدون باشد. دولت بیشتر سعی دارد از نظر روانی بازار را کنترل کند والا با این مصوبه بعید می‌دانم بتوان ۷۰-۵۰ هزار ماشین را وارد کرد.

صدرایی در پاسخ به این پرسش، با توجه به این امر اقداماتی که باید دولت در این زمینه انجام دهد چیست؟ گفت: یک عده منافع در صنعت خودرو دارند که این منافع در بسته بودن واردات خودرو است و این تعداد آنقدر اندک است که نمی‌تواند تاثیر داشته باشد. ولیکن به لحاظ روانی می‌تواند در بازار تغییراتی را ایجاد کند. قیمت‌های کاذب و وحشتناکی که ماشین مدل ۲۰۱۷ آن هم خیلی معمولی است ولی متاسفانه در بازار ایران ۸۰-۷۰ هزار قیمت دارد که در هیچ جای دنیا این چنین نیست. ممکن است به لحاظ روانی واردات خودرو قیمت‌ها را کاهش دهد منتهی باید دید با این مصوبه چند دستگاه خودرو می‌تواند وارد شود؟ با این شرایط فکر می‌کنم تعداد ناچیزی خودرو وارد می‌شود که آن هم با قیمت نجومی است.

واردات خودرو صورت گیرد تا حدودی حباب را سرکوب کرد

این کارشناس افزود: اگر ارز داده شود و خودرو به صورت انبوه وارد شود این روی بازار تاثیر دارد. همچنین با اقتصادی روبرو هستیم که متورم است و تورم بیداد می‌کند همچنین قیمت‌ها افزایش می‌یابد. خودرو تنها در بازار خودرو تاثیر ندارد، وقتی یکسری هزینه‌ها افزایش می‌یابد و دولت ۴۰ درصد اول سال دستمزد را افزایش می‌دهد این دستمزد در شرکت حمل و نقل هزینه راننده را بالا می‌برد، شرکت قطعه ساز هزینه کارگر را افزایش می‌دهد، خودروساز هزینه کار را بالا می‌برد. در نتیجه با افزایش قیمت در همه زمینه‌ها روبرو می‌شویم. واردات خودرو اگر صورت گیرد می‌تواند تا حدودی این حباب را سرکوب کند، ولی واقعیت این است در اقتصادی هستیم که قیمت‌ها لجام گسیخته بالا می‌رود و برای آن کاری نمی‌توان کرد.

صدرایی در پاسخ به این پرسش، اگر بحث واردات خودرو صورت بگیرد آیا در کیفیت خودرو‌ها تاثیر میگذارد اظهار کرد: بستگی دارد دولت چه میزان عوارض قرار دهد. گران‌ترین ماشین در ایران تارا است که قیمت ۴۵۰ میلیون دارد و ارزان‌ترین قیمت وارداتی در این شرایط نزدیک به یک میلیارد رقم می خورد. این تعداد خودرو نمی‌تواند در بازار داخلی خودرو و کیفیت تاثیرگذار باشد. زمانی می‌توانید تاثیرگذار باشید که خودرو را با عوارض پائین، تعداد انبوه وارد کنید. در یکی از مصوبه بیان شده واردات خودرو به شرطی که به کسب و کار و صنعت خودروسازی کشور آسیب نرساند همچنین بخش دیگر می‌گوید، می‌خواهیم ماشین خارجی وارد کنیم تا کیفیت خودروهای داخلی را اصلاح کنیم و با ماشین داخلی رقابت کنیم. اگر نمی‌خواهد به صنعت خودروسازی آسیب ایجاد کند اسم این رقابت نیست و می‌خواهید یکسری ماشین معمولی را با قیمت ممولی بیاورید و با عوارض و تعرفه به خودروی لوکس تبدیل کنید و برای یکسری ارائه شود. این بندی که تصویب می‌شود پر از تناقض است. از یک سمت باید به خودروسازی داخلی لطمه وارد نکند و از سمت دیگر خودرو بیاوریم که با خودروی داخلی رقابت ایجاد کند تا کیفیت را بالا ببریم که این نوع نگاه تناقض است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.