کد خبر : 2591
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 15:45

ارز مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی تامین شد

ارز مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی تامین شد
Print Friendly, PDF & Email

تهران- ایرنا- ‌سرپرست وزارت صنعت گفت: با هماهنگی بانک مرکزی ارز لازم برای تأمین مواد اولیه لوازم‌خانگی در خردادماه تا حدودی تامین شد و این روند تا پایان سال تداوم می یابد. به گزارش روز چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی» در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص تنظیم بازار لوازم خانگی

Print Friendly, PDF & Email

تهران- ایرنا- ‌سرپرست وزارت صنعت گفت: با هماهنگی بانک مرکزی ارز لازم برای تأمین مواد اولیه لوازم‌خانگی در خردادماه تا حدودی تامین شد و این روند تا پایان سال تداوم می یابد.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی» در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص تنظیم بازار لوازم خانگی و نظارت‌ها بر این حوزه افزود: اکنون ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور وجود دارد و برای امسال تولید ۱۲ میلیون انواع لوازم خانگی هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه میان ساخت ایران و ساخت داخل لوازم خانگی تفاوت دارد، ادامه داد: در برخی لوازم خانگی تا ۹۰ درصد قطع وابستگی داشته و خودکفایی محقق شده است، به طوری که به طور میانگین میزان قطع وابستگی و خودکفایی در حوزه لوازم خانگی تا ۶۰ درصد است.

سرپرست وزارت صنعت اضافه‌کرد: در لوازم صوتی و تصویری این ضریب وابستگی بیشتر است و تا پایان سال خط تولید تلویزیون داخلی با ضریب اتکای بالا راه اندازی می شود.

مدرس خیابانی درخصوص تقاضای لوازم خانگی در بازار نیز گفت: به خاطر نااطمینانی که برخی از شاخص‌های کلان اقتصادی ایجاد کرده، مقاومت برای عرضه لوازم خانگی توسط بخشی از تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان وجود دارد که در برنامه ابلاغی، نظارت و بازرسی از مراکز نگهداری و انبارها برای جلوگیری از هر گونه احتکار تأکید شده است.

سرپرست وزارت صنعت تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را به سامانه ۱۲۴ برای بررسی و پیگیری‌های لازم اطلاع دهند.

کارخانجات حق نگهداری لوازم خانگی را بیش از میزان معمول ندارند

وی یادآوری‌کرد: به کارخانجات اعلام شده که حق نگهداری لوازم خانگی بیش از میزان معمول در کارخانجات را ندارند و سازمان حمایت نیز سقف قیمت قابل قبول تولیدات حدود ۴۱ کارخانه لوازم خانگی را با بررسی اسناد و مستندات لازم در سامانه ۱۲۴ اعلام کرده است.

مدرس‌خیابانی به برنامه این وزارتخانه برای عرضه مستقیم لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: برای برخی اقشار هدف از جمله مزدوجین تحت پوشش سازمان‌های حمایتی یا سازمان بازنشستگی تحت پوشش، یک بسته چند قلم کالای اصلی لوازم خانگی با قیمت منطقی کارخانه در نظر گرفته شده و معاونت بازرگانی داخلی در حال رایزنی با تولیدکنندگان برای این موضوع است.

سرپرست وزارت صنعت با تأکید بر اینکه باید حلقه‌های واسطه کاهش یابد و کارخانه مستقیم با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند، گفت: در این صورت برای احتکار یا نرسیدن کالا به دست مردم نگرانی وجود نخواهد داشت.

مدرس خیابانی افزود: رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که نرخ ارز روند کاهشی داشته و در حال کنترل است و باید این اطمینان به مجموعه صنعتگران، تولیدکنندگان و فروشندگان داده شود که این نوسانات آسیبی به آنها نمی رساند تا کالای خود را در اختیار مردم قرار دهند.

وی ادامه داد: با اتحادیه فروشندگان صنف لوازم خانگی نیز هماهنگی هایی انجام شده است تا بر روی درج برچسب قیمت و اعلام قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ و نظارت بر انبارها همکاری داشته باشند.

افزایش ۱۵۰ درصدی تولید ماشین لباسشویی و ۵۰ درصدی تلویزیون

سرپرست وزارت صنعت گفت: در دو ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال در تولید ماشین لباسشویی افزایش ۱۵۰ درصدی و در تولید تلویزیون افزایش ۵۰ درصدی به ثبت رسیده و با وجود همه محدودیت‌ها و شرایط کرونا مشکلی از نظر عرضه وجود ندارد، هرچند باید به تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه اطمینان داد.

وی ادامه داد: بیش از چهار هزار بازرس در طرح‌های نظارتی ویژه در سراسر کشور حضور دارند و شنبه هر هفته پنج قلم کالا را در اولویت نظارت و بازرسی ها قرار می‌دهند که در این راستا، لوازم خانگی برای دومین هفته در اولویت بازرسی قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.