کد خبر : 6828
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 5:29

خسارت‌های تجاوز به قدس به اقتصاد صهیونیست‌ها/ از سکوهای گازی تا خروج بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان

خسارت‌های تجاوز به قدس به اقتصاد صهیونیست‌ها/ از سکوهای گازی تا خروج بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان
ضربات مهلک محور مقاومت در عملیات های موشکی اخیر با انتخاب دقیق مراکز اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی، باعث شد که اسرائیل که خود را زمانی قدرت برتر منطقه می دانست، در برابر خواسته‌های فلسطینیان و پیشنهاد آتش‌بس سر تسلیم فرود آورد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده,  اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰، با اقدام صهیونیست ها برای بیرون راندن فلسطینیان از محله شیخ جراح در بیت‌المقدس، تنش‌ها در قدس شریف بالا گرفت؛ اینگونه بود که جنگ ۱۲ روزه ای آغاز شد که یکی از شیرین ترین پیروزی ها را برای مقاومت مردم بی دفاع غزه به ارمغان آورد و غرور رژیم صهیونیستی را در هم شکست.

اگر مردم فلسطین سال ها تنها سلاح سنگ در دست داشتند اما امروز این موشک های مقاومت نه تنها هیبت نظامی و شکست ناپذیری این رژیم را به باد داده بلکه آن را به لحاظ اقتصادی نیز آسیب پذیر کرده است.

همچنین می توان ترس و وحشت ساکنین اراضی اشغالی را خسارت ناملموس حملات موشکی مقاومت در نظر گرفت و آن را به همراه خسارات اقتصادی مورد محاسبه قرار داد.

 

از آغاز حملات موشکی مقاومت تا آتش بس، مراکز مهم فرودگاهی  و پالایشگاهی رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت. بسته شدن آسمان فلسطین اشغالی و حتی امتناع کشتی ها و نفتکش ها از ورود به بنادر این رژیم، یکی از پیامدهای اقتصادی درگیری‌ها بود.

تنها در دو روز ابتدایی جنگ، بیش از ۱۰۰۰ فروند موشک از سوی گروه‌های فلسطینی شلیک شد؛ علاوه بر اینکه تعداد قابل توجهی از آن‌ها از سامانه گنبد آهنین عبور کرد، هزینه بسیار زیادی نیز به این رژیم برای مقابله با راکت‌ها تحمیل نمود.

 

 آسمان فلسطین در اختیار مقاومت

برای نخستین‌ بار فرودگاه بین‌المللی «بن‌گوریون» که فرودگاه اصلی رژیم صهیونیستی در تل ‌آویو به شمار می رود، مورد حمله موشکی قرار گرفت و تمامی پروازهای ورودی و خروجی از این فرودگاه متوقف و پروازها در آسمان این رژیم به فرودگاه‌های جایگزین هدایت شدند.

 

 

سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام از تمامی شرکت‌های هواپیمایی جهان خواست تا به سرعت پروازهای خود را به همه فرودگاه های مستقر در فلسطین اشغالی متوقف کنند.

در همین راستا و با شدت پیدا کردن حملات موشکی، برخی شرکت‌های هواپیمایی بزرگ بین المللی پروازهای خود به مقصد تل‌آویو و به طور کلی سرزمین‌های اشغالی را لغو کردند.

اینگونه شد که شرکت‌های «دلتا ایرلاینز»، «امریکن ایرلاینز»، «یونایتد ایرلاینز» آمریکا، «لوفتانزای» آلمان و «بریتیش ایرویز» انگلیس تمام پروازهای خود را به مقصد رژیم صهیونیستی را متوقف کردند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه مقاومت فلسطین توانسته این رژیم را در محاصره هوایی قرار دهد، اذعان کرد، حملات موشکی مقاومت سبب شده است تا مسیر تمامی هواپیماهایی که به سمت فرودگاه «بن گوریون» پرواز می‌کردند، تغییر کند و آن‌ها مجبور شوند تا به سمت کشور دیگری پرواز کنند.

* خالی شدن بنادر سرزمین های اشغالی

پس از آن، منابع کشتیرانی خبر دادند شرکت های کشتیرانی از ترس حملات موشک های مقاومت، خواستار تغییر بنادر تحویل محموله های نفتی خود به رژیم صهیونیستی شده اند.

شرکت های کشتیرانی درخواست کرده بودند تا محموله های نفتی خود را در بندر «حیفا» به جای بندر «عسقلان» تحویل رژیم صهیونیستی بدهند.

ناامنی ایجاد شده ناشی از حملات موشک های مقاومت سبب شد تا گردشگری در سرزمین های اشغالی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. شرکت کشتیرانی رویال کارائیب اعلام کرد که خط کشتیرانی تفریحی اسرائیل ـ یونان ـ قبرس را که قرار بود از ماه آینده میلادی شروع به کار کند، لغو کرده است.

برای نخستین بار قرار بود که کشتی «اودیسه دریا» به شکل تفریحی، مسافران را از سواحل حیفا، به یونان و قبرس منتقل کند.(جزئیات بیشتر)

* پالایشگاه ها، مناطق صنعتی و نفتی در تیررس موشک های مقاومت

علاوه بر فرودگاه ها و بنادر که به لحاظ اقتصادی مهم هستند، هدف قرار گرفتن سکوهای گازی، پالایشگاه و مناطق صنعتی و انبارهای ذخیره سازی نفت و سوخت نیز خسارات فراوانی می تواند به همراه داشته باشد.

در بحبوحه این درگیری، یک منطقه صنعتی در نزدیکی عسقلان، هدف یکی از موشک های غزه قرار گرفت و یک منبع ذخیره سازی متعلق به شرکت نفت و زیرساخت های رژیم صهیونیستی ویران شد. این شرکت یک شبکه خط لوله انتقال سوخت را اداره می کند.

 

از دیگر منابع انرژی رژیم صهیونیستی که در آتش موشک های مقاومت سوخت، پالایشگاه نفتی «بازان» در بندر حیفا بود که دچار آتش سوزی گسترده شد اما صهیونیست‌ها مدعی وقوع مشکل فنی در آن بودند.

در آن زمان، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشت یک آتش‌سوزی در تأسیسات CCR واقع در حیفا رخ داده است.

 

همچنین به نوشته شبکه خبری المیادین، یکی از این موشک‌ها به یک منطقه صنعتی و انبار حاوی مواد قابل اشتعال برخورد و آتش‌سوزی مهیبی ایجاد کرد. در این آتش‌سوزی چند نفر نیز زخمی شدند

حتی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار ویدئویی، از آتش سوزی مهیبی خبر داد اما اشاره‌ای به محل آتش‌سوزی نکرد

 

در همان زمان، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اذعان کرد حماس ده‌ها موشک به سوی چاه‌های گازی رژیم صهیونیستی در دریا شلیک کرده است.

شبکه کان این رژیم خبر داد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تلاش کرده تا سکوی استخراج گاز صهیونیست‌ها به فاصله ۲۰ کیلومتری از غزه را بوسیله زیردریایی‌های بدون سرنشین انتحاری هدف قرار دهد.

پس از آن، تصاویر و ویدئوهایی از کابران اسرائیلی در جریان این جنگ ۱۲ روزه به اشتراک گذاشته شد که وقوع آتش‌سوزی بزرگی در سکوی استخراج گاز طبیعی در سواحل حیفا را نشان می داد.

 

خبرگزاری اسپوتنیک در آن زمان نوشت: «این تصاویر و ویدئوها، حجم بزرگی از آتش را نشان می‌دهد که از بخش فوقانی این سکوی گازی متعلق به رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی حیفا زبانه می‌کشد.»

بار دیگر رسانه های اسرائیلی سعی کردند این حادثه را موضوعی عادی و معمولی نشان دهند و ادعا کردند این آتش ناشی از خروج گازهای اضافی از مشعل این سکوی گازی است؛ اما ساکنان بخش ساحلی شهر حیفا تاکنون شعله‌هایی به این بزرگی ندیده بودند.

 

بعد از این ادعا، رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که این آتش سوزی نیز ناشی از «مشکل فنی» بوده است.

اسپوتنیک می گوید، ۲ سکوی گازی «لِویاتان» و «تامار» در سواحل شهر اشغالی حیفا در دریای مدیترانه وجود دارد اما رسانه‌های اسرائیلی اشاره نکردند سکوی حادثه ‌دیده کدام یک بوده است.

سکوی گازی «تمار» که در ۲۵ کیلومتری ساحل شهر اشغالی «اشدود» در جنوب سرزمین‌های اشغالی قرار دارد؛ فعالیت های خود را پس از حمله موشکی حماس به مدت ۹ روز متوقف کرده بود. این سکو پس از آتش بس فعالیت خود را آغاز کرد.

 

* تاسیسات اتمی «دیمونا» از موشک های مقاومت در امان نماند

 یکی دیگر از مراکز حساس و مهم فلسطین اشغالی که از موشک های مقاومت در امان نماند، تأسیسات اتمی «دیمونا» بود. هرچند صهیونیست ها رسما چیزی در این باره اعلام نکردند .

 خبرگزاری فلسطینی شهاب، از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در نقب اشغالی خبر داد و نوشت پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار دهنده در شهرک‌های نزدیک نوار غزه ، صدای انفجار مهیبی شنیده شده است.

 

«شهرک‌نشینان صهیونیست در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در اطراف نوار غزه ، انفجاری در جنوب کرانه باختری شنیده شده است.»

ساکنان جوامع حاشیه‌نشین در نزدیکی دیمونا گفته اند پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار، صدای انفجار شدیدی در سراسر مناطق الخلیل، اورشلیم (قدس اشغالی) و رام‌الله شنیده شده است.

گفته می شود، سامانه پدافندی پاتریوت،‌ یک فروند موشک را در نزدیکی تأسیسات اتمی دیمونا رهگیری کرده بوده است.

 

* خروج سرمایه بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری جهان از دو شرکت اسرائیلی

از دیگر عواقب مالی اقتصادی این جنگ ۱۲ روزه برای رژیم صهیونیستی، خروج سرمایه های صندوق دولتی نفت نروژ به عنوان بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی جهان از دو شرکت‌ اسرائیلی بود.

این صندوق اعلام کرد این اقدام را در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین انجام می دهد.

صندوق دولتی نفت نروژ با داشتن سرمایه‌ای بالغ بر ۱.۳ تریلیون دلار بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در جهان است.

منابع نروژی اعلام کردند مسئولان صندوق دولتی نفت نروژ اقدامات احتیاطی درباره شرکت مهندسی و صنایع «شبیر» و شرکت املاک و مستغلات «Miven» را به دلیل فعالیت‌های این دو شرکت در زمینه شهرک‌سازی در کرانه باختری اتخاذ کرده‌اند.

 

* آمارهای صهیونیست ها از خسارات

آمارهای صهیونیست ها در مورد خسارات ناشی از موشک های مقاومت نیز جالب توجه است. در یکی از برآوردها که توسط سازمان مالیات رژیم صهیونیستی در میانه جنگ صورت گرفت، خسارات وارده به این رژیم تنها طی ۴ روز ابتدایی حملات مقاومت به مناطق مختلف تحت اشغال این رژیم، نصف کل خسارت وارده طی جنگ رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ علیه نوار غزه برآورد شده است. جنگ آن سال ۵۱ روز به طول انجامیده بود.

 

* خسارت روزانه ۸ میلیون دلار به رژیم صهیونیستی

پس از آتش بس نیز یک روزنامه اقتصادی صهیونیستی، خسارات اولیه ناشی از حملات موشک‌های مقاومت در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه را فاش کرد.

بر اساس برآورد روزنامه «کلکلیست»، خسارات وارده در این ۱۲ روز از خسارات وارده در جریان جنگ ۲۰۱۴ بیشتر است. این جنگ ۱۲ روز به طول انجامید، یعنی کمتر از یک چهارم جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۴.

بر اساس برآوردهای اولیه، هزینه خسارت مستقیم وارده به رژیم صهیونیستی در این ۱۲ روز، بیش از ۳۰۰ میلیون شکل (واحد پول این رژیم) یا حدود ۹۲ میلیون دلار است که در مقایسه با ۲۰۰ میلیون شکل (حدود ۶۱ میلیون دلار) جنگ ۵۱ روزه، بیشتر است.

 

بر اساس این گزارش، ۵۳۰۰ گزارش خسارت مالی (ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، زمین های کشاورزی و غیره) از سوی ساکنان شهرک های الغلافه و سرزمین های مرکزی اشغالی فلسطین اعلام شده است و انتظار می رود، پس از آتش بس، در روزهای آتی پس از بازگشت باقی ساکنان به خانه های و زمین های کشاورزی، این رقم افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۴، تعداد گزارش خسارات مستقیم  تنها ۴۰۰۰ گزارش بوده است.

 

* خسارات ناشی از بین رفتن امنیت

به گزارش فارس، خسارات ناشی از بسته شدن فرودگاه ها و لغو پروازها، خالی شدن بنادر و عدم تحویل محموله ها، سوختن پالایشگاه ها و سکوهای گازی و مخازن ذخیره سازی و مناطق صنعتی، خسارات وارده به مناطق مسکونی، خودروها و مزارع، خسارات عینی و مستقیم هستند که به مرور و با گذشت زمان ابعاد آن مشخص می شود اما خسارات ناشی از از بین رفتن امنیت برای شرکت ها به منظور سرمایه گذاری یا فعالیت در فرودگاه ها، مراکز صنعتی، سکوهای حفاری به مراتب بیشتر است.

البته خسارات بالایی به اموال عمومی شامل ساختمان‌های دولتی، جاده‌ها، روشنایی‌ها، چراغ‌های راهنمایی و سایر زیرساخت‌های  شهری نیز وارد شده است.

از دیگر خساراتی که می توان به آن اشاره کرد، صدمه هایی است که رژِیم صهیونیستی از تعطیلی صنعت گردشگری(از مهمترین صنایع این رژیم)، تعطیلی کارخانه ها، از بین رفتن امنیت روانی و جانی، مهاجرت معکوس، و بسیاری دیگر متحمل خواهد شد.

 

* آسیب های روانی بیشتر

تاثیرات روانی این حملات به میزانی بوده است که روزنامه عبری‌ زبان «هاآرتص»، طی گزارشی درباره تأثیرات روانی موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطین بر ساکنان فلسطین اشغالی نوشت، تعداد ساکنان شهرک‌های اطراف‌های نوار غزه که در جنگ اخیر با گروه‌های فلسطینی به مراکز حمایت‌های روانی مراجعه کرده‌اند، ۵۴ درصد بیشتر از جنگ سال ۲۰۱۴ بوده است.

این نسبت در حالی است که جنگ ۱۲ روزه کمتر از یک چهارم جنگ ۵۱ روزه به طول انجامیده است.

 

 

* هزینه های نظامی گزاف از رهیابی موشک ها تا تسلیح و سربازگیری

اما در کنار خسارات سنگین مالی و اقتصادی ناشی از هدف قرار گرفتن مواضع صهیونیست‌ها توسط موشک‌های مقاومت،‌ یک هزینه به مراتب سنگین‌تر نیز وجود دارد و آن هم هزینه گزافی است که صهیونیست‌ها برای مقابله با موشک‌های مقاومت باید بپردازند.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» اعلام کرد به ازای هر رهگیری سامانه گنبد آهنین، صهیونیست ها باید ۸۰ هزار دلار هزینه بپردازند که از این مبلغ حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار دلار فقط مربوط به موشک این سامانه و باقی مربوط به هزینه‌های نگهداری و سایر اجزای سامانه است.

یعنی صهیونیست ها برای مقابله با موشک های مقاومت که قیمت هایی در حد چند دلار دارند، باید موشکی شلیک کنند که ۸۰ هزار دلار برایشان آب می خورد.

همچنین به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، به این هزینه ها باید هزینه‌های مربوط به جنگ ارتش اسرائیل را نیز اضافه کرد. هزینه‌هایی که به تسلیح و سربازگیری در این ارتش مربوط می‌شود و عملا بالای یک و نیم میلیارد شکل برآورد شده است.

ضربات مهلک محور مقاومت در عملیات های موشکی اخیر با انتخاب دقیق مراکز اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی، چنان این رژیم را از پای درآورد که اسرائیل که خود را زمانی قدرت برتر منطقه می دانست، هم به لحاظ قدرت نظامی و هم به لحاظ اقتصادی متزلزل شود و در برابر خواسته‌های فلسطینیان و پیشنهاد آتش‌بس سر تسلیم فرود آورد.

 

 

 

 

 

 

منبع:خبرگزاری فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.