کد خبر : 87
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 دی 1398 - 6:00

پرچمداری صنعت پتروشیمی در اوج تحریمها

پرچمداری صنعت پتروشیمی در اوج تحریمها
Print Friendly, PDF & Email

در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های جلوگیری از ضربه‌پذیری اقتصاد از درآمدهای نفت و گاز، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عنوان شده است

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر، به نقل از نبض بازار ، براساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صورت حذف بخش ساخت مواد و محصولات شیمیایی از میان ۷۱ بخش اقتصادی، کل دریافتی اقتصاد به صورت نسبی حدود ۳/۸۸ درصد کاهش می‌یابد. از این منظر بخش ساخت مواد و محصولات شیمیایی در میان ۷۱ بخش اقتصادی رتبه ششم را به خود اختصاص می‌دهد

یکی‌ دیگر از یافته‌های مطالعه محققان مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که بخش‌های ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه و کالاها (به‌عنوان بخش‌هایی که محصول یا خدمت برق و حمل و نقل جاده‌ای، نفت و سوخت‌های هسته‌ای، ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک به صنعت پتروشیمی ارائه می‌کنند) و بخش‌هایی نظیر زراعت و باغداری  و  بخش ساختمان، ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمتریلر محصولات پتروشیمی به‌عنوان نهاده تولید استفاده می‌کنند، بیشترین کاهش دریافت‌کننده را به دلیل حذف بخش ساخت محصولات مواد و محصولات شیمیایی متحمل می‌شوند.

در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های جلوگیری از ضربه‌پذیری اقتصاد از درآمدهای نفت و گاز، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عنوان شده است. ازسویی دیگر محصولات تولیدی این صنعت، مواد اولیه بخش‌های بسیاری از اقتصاد ایران را فراهم می‌کند و از این منظر بسیار حائزاهمیت بوده و همواره مورد توجه سیاستگذاران کشور است، نگاهی بر روند تولید و بازرگانی این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مؤید این موضوع است.

پتروشیمی امیرکبیر از جمله شرکتهای پتروشیمی کشور است که در چندسال گذشته روند خوبی را در بخش تولید و همینطور صادرات داشته و ضرب آهنگ این مجتمع پتروشیمی می تواند سایر ظرفیتهای خود را به زودی نشان دهد.

بررسی آماری میزان تولید و سود و زیان این شرکت حکایت از اتفاقات خوبی دارد که البته با حمایت بیشتر از این بخش استراتژیک می توان شاهد توسعه چنین دستاوردهایی بود.

میزان تولید پتروشیمی امیر کبیر در ۶ ماهه ی نخست سال اگرچه در مقایسه با ۶ ماهه ی ۹۷ کاهش ۲ درصدی داشت اما در بخش تولید محصولات نعیین کننده رشد قابل توجهی را ثبت کرد. بوتن وان ۲۰% ، پلی اتیلن سنگین ۲۵% ، پلی اتیلن سبک خطی ۲۰% ، پلی اتیلن سبک ۲۲% نسبت به سال قبل رشد تولید داشتند که اثرگذاری خود را در بخش صادراتی نشان دادند.

تولید ۶۷۳.۷۱۲ تنی پتروشیمی امیرکبیز فروش ۴۵۳.۷۴۰ تنی را برایشان به همراه داشت که ارزش ریالی آن ۳۷.۱۰۳ میلیارد ریال بود که در مقایسه با دوره ی شش ماهه ی ۹۷ رشد ۸۸ درصدی داشت. پتروشیمی امیرکبیر در بخش درآمدهای عملیاتی نیز به همین میزان نسبت به سال قبل رشد نشان می دهد.

دارائیهای پتروشیمی امیرکبیر روند صعودی خوبی را در پیش گرفت و با رسیدن به ۳۴.۸۰۱ میلیارد ریال رشد ۲۰ درصدی را ثبت کرد.

موضوعی که می تواند بیان کردنش سهامداران امیرکبیر را بسیار خوشحال و یا متعجب کند میزان سود سهام پرداختنی امیرکبیریهاست که در مقایسه با ۶ ماهه ی ۹۷ به میزان ۴۳۳% افزایش پیدا کرد و از ۱.۶۸۲ میلیارد ریال به ۸.۹۷۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ رسید.

این بررسی ها نشان می دهد که علیرغم تحریمهای سخت بخش پتروشیمی ما همچنان می توانیم به آینده ی این صنعت در کشورمان خیلی امیدوار باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.