کد خبر : 11008
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 12:34

فناوری‌هایی که زندگی انسان‌ها را تهدید می کند

فناوری‌هایی که زندگی انسان‌ها را تهدید می کند
معمولا فناوری‌ها به دنبال ایجاد راحتی در زندگی انسان هستند اما تکنولوژی و فناوری تأثیرات منفی بر زندگی گذاشته و حتی به  قیمت جان انسان‌ها تمام می شود.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، تکنولوژی هر روز و حتی هر دقیقه در حال پیشرفت است و زندگی ما نیز تحت تأثیر آن قرار می گیرد. بی شک در این روزها همه ما با تکنولوژی سر و کار داریم، ما حتی می توانیم با فشردن یک کلید غذای خود را اینترنتی سفارش داده و غذا را درب منزل تحویل بگیریم.

در زندگی واقعی، فناوری قرار است زندگی ما را آسان‌تر کند. هر اختراع یا نوآوری جدیدی ظاهراً میزان کاری که باید انجام دهیم را کاهش می‌دهد یا فعالیت‌های روزمره را راحت‌تر می‌کند. اختراع پرواز امکان سفر سریع بین المللی را در هر نقطه روی کره زمین فراهم کرد، اینترنت به ما این امکان را می‌داد که بدون در نظر گرفتن اینکه کجا هستیم، فوراً اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. دنیا پیش می‌رود و همه چیز آسان‌تر می‌شود.

با همه این اوصاف تکنولوژی و فناوری تأثیرات منفی نیز بر زندگی انسان گذاشته است و یکی از واضح‌ترین تأثیرات آن، اضافه شدن وزن انسان ها است که این راحت‌طلبی آدمی باعث به خطر افتادن سلامتی انسان شده است.

 

تکنولوژی و چاقی

 

 

امروزه در ایالات متحده آمریکا آمار اضافه وزن رو به افزایش است. یکی از دلایل اصلی اضافه وزن گوشی های هوشمند، تبلت ها، بازی های ویدئویی، تلویزیون‌ها هستند. براساس تحقیقات موسسه Milken Institute امروزه در ۱۰ کشور برتر دنیا مهم ترین عامل اضافه وزن تکنولوژی و کم تحرکی اعلام شده است.

علت اصلی این موضوع که تکنولوژی باعث اضافه وزن شده است این است که تکنولوژی به اندازه ای جذاب است که به راحتی می تواند شما را ساعت ها بر روی صندلی تان بچسباند، تکنولوژی و جنبه های آن بسیار وسوسه برانگیز و جذاب هستند و انسان به خصوص کودکان و نوجوانان به راحتی به آن اعتیاد پیدا می کنند.

 

تکنولوژی تمرکز شما را کاهش می دهد

 

شاید این جمله شما را متعجب کرده باشد ولی حقیقت دارد، تکنولوژی میزان دقت و تمرکز شما را کاهش می دهد. براساس تحقیقات موسسه‌ای در کانادا، این موضوع به اثبات رسیده است. این گروه تحقیقاتی، پروژه خود را بر روی ۲۰۰۰ نفر انجام دادند و برای این ۲۰۰۰ نفر هر روز وظایفی مشخص می شد که این وظایف در ارتباط با تکنولوژی بود و افراد برای انجام دادن این وظایف باید در طول روز یکسره با دنیای تکنولوژی کلنجار می رفتند.

در آخر نتیجه این تحقیقات نشان داد که قدرت تمرکز این افراد از ۸ ثانیه به ۱۲ ثانیه افزایش یافت، این به معنی است که قدرت تمرکز در ارتباط یکسره با تکنولوژی کاهش پیدا می کند. در این پروژه قدرت یادآوری و به خاطر سپردن را به ماهی قرمز تشبیه کرده اند، این تشبیه به این دلیل است که ماهی قرمز دارای قدرت حافظه بسیار کوتاهی است. این ارتباط مستقیم با تکنولوژی در قدرت حافظه نیز تأثیر مستقیم دارد.

تکنولوژی آستانه صبر شما را کاهش می دهد

 

فرض کنید در اینترنت به دنبال یک ویدئوی سرگرم کننده می گردید و سرانجام در سایتی آن را پیدا می کنید، توقع شما این است که این ویدئو به سرعت باز شود و شما سریع ویدئو را نگاه کنید و از آن لذت ببرید، ولی داستان و روال کار این گونه پیش نمی رود! بسیاری از وب سایت های ویدئویی مانند یوتیوب، معمولاً دارای ویدئو هایی با حجم های بالا هستند و اگر شما بخواهید یک ویدئو را با کیفیت بسیار بالا مشاهده کنید باید کمی صبر کنید تا ویدئو بارگذاری شود. تحقیقات نشان می دهد که این زمان برای بسیاری از افراد عذاب آور است و نمی توانند این چند ثانیه یا چند دقیقه کوتاه را با آرامش سپری کنند تا فیلم بارگذاری شود. این موضوع باعث خشم و عصبانیت در افراد می شود و همین موضوع بر روی انسان تأثیر منفی می گذار و آستانه صبر را نیز کاهش می دهد.

گاهی اوقات، چه از طریق یک مشکل در خود فناوری و یا خطای کاربر، فناوری‌ها کار‌هایی را انجام می‌دهند که هرگز انتظار نداشتیم. فناوری ممکن است در واقع به معنای دقیق شیطانی نباشد، اما هرازگاهی مطمئناً مانند آن عمل می‌کند.

 

الکسا به بچه‌ای می‌گوید که کاری کند که دچار برق گرفتگی شود

الکسا

کرونا باعث شده است که همه ما بیش از حد معمول زمان خود را در خانه بگذرانیم و برخی از ما بچه‌هایی را در زندگیمان داریم. گاهی اوقات انرژی کافی برای وقت گذراندن با بچه‌ها را نداریم بنابر این از دستیار مجازی خود کمک می‌خواهیم. در دسامبر سال ۲۰۲۱، مادری با دختر ده ساله‌اش در خانه بود که شروع به درخواست چالش‌هایی از الکسا کردند که می‌توانستند برای گذراندن زمان انجام دهند. آیا الکسا به آن‌ها گفته که روی سر خود بایستند یا الفبا را به عقب بخوانند؟ نه.

 

در عوض، پیشنهاد کرد که یک شارژر را تا نیمه به یک پریز وصل کنند و یک سکه را به شاخک‌های در معرض دید بزنند. خوشبختانه، مادر مداخله کرد و کودک آنقدر باهوش بود که به توصیه‌های مشکوک الکسا توجهی نکرد. دستیار‌های مجازی تا حدی با استفاده از اینترنت به دنبال پاسخ‌های رایج می‌گردند. متأسفانه، این بدان معناست که گاهی اوقات ممکن است اطلاعات نامطلوب ارائه شود. آمازون به سرعت خدمات خود را اصلاح کرد تا از این پیشنهاد در آینده جلوگیری کند.

 

ربات آدم کش

ربات

روبات‌های قاتل از «ترمیناتور» تا «ماتریکس» جزء اصلی داستان‌های علمی تخیلی هستند با این حال در دنیای واقعی نیز ما با ربات‌های آدم کش رو به رو شدیم. رابرت ویلیامز یک کارگر در کارخانه‌ای برای شرکت فورد موتور بود که در کنار یک ربات خودکار در کارخانه کار می‌کرد. در ۲۵ ژانویه ۱۹۷۹، او اولین فردی شد که به وسیله یک ربات کشته شده است.

 

کار ربات انتقال قطعات از یک قفسه به مکان‌های دیگر در کارخانه بود. ویلیامز متوجه شد که ربات به آرامی می‌دود او نزدیک ربات شد تا خودش برخی از قطعات را بگیرد. همان موقع بود که آن حادثه مرگبار رخ داد. بازوی رباتیک به سر ویلیامز برخورد کرد که این اتفاق منجر به مرگ وی شد. دانشمندان در حال کار بر روی توسعه روبات‌هایی با آگاهی سطح انسانی از محیط خود هستند که نه تنها تعداد کار‌هایی را که می‌توانند انجام دهند را افزایش می‌دهد، بلکه آن‌ها را ایمن‌تر می‌کند.

 

الگوریتم‌های نژادپرستانه و جنسیتی

 

تشخیص چهره

یادگیری ماشینی حضور فزاینده‌ای در زندگی ما دارد. الگوریتم‌های پیچیده از طرف ما تصمیم می‌گیرند که در چه رستوران‌هایی غذا بخوریم، چه سرگرمی‌هایی داشته باشیم و در زمان ترافیک از کدام خیابان بپیچیم، اما ممکن است در برخی موارد آن‌ها محدودیت‌ها و یا تعصباتی داشته باشند.

الگوریتم‌های تشخیص چهره تعصب‌هایی را بر اساس نژاد و جنسیت نشان می‌دهند به طور مثال یا اصلاً افراد را نمی‌شناسند یا عملکرد ضعیفی را نشان می‌دهند. به گفته دانشگاه هاروارد، تعدادی از الگوریتم‌ها در مقایسه مردان پوست روشن با زنان پوست تیره نرخ خطای ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

 

تاثیر زیست محیطی رمزارز‌ها

رمزارزها

استخراج ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین، قدرت محاسباتی و برق زیادی را مصرف می‌کند که این موضوع می‌تواند بسیار مخرب برای محیط زیست و زندگی انسان‌ها باشد. طبق تحقیقات دانشگاه کمبریج، تولید بیت کوین تقریباً ۱۲۱.۳۶ تراوات ساعت برق در سال مصرف می‌کند که این میزان برق بیشتر از میزان مصرف برق در کشور آرژانتین است همچنین باید اشاره کرد که هزینه‌های انرژی به طور متوسط سال به سال در حال افزایش است.

 

زمانی که کامپیوتر‌ها می‌توانند آغاز کننده جنگ باشند

 

فناوری و جنگ

در طول اوج جنگ سرد، دولت ایالات متحده به شدت به سیستم‌های هشدار موشکی علاقه‌مند بود. این سیستم می‌توانست حداقل تا حدودی از حمله‌های دریافتی از یک کشور دیگر اطلاع دهد. در ۹ نوامبر ۱۹۷۹، با زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی، در ساعت ۳:۰۰ صبح تماس گرفتند و به او گفتند که سیستم‌های هشدار ۲۵۰ موشک وارد شده از اتحاد جماهیر شوروی را شناسایی کرده اند.

 

لحظاتی بعد اوضاع بدتر شد، یک تماس تلفنی دیگر به برژینسکی اطلاع داد که تعداد موشک‌ها اکنون ۲۲۰۰ موشک است. برژینسکی می‌خواست با رئیس جمهور تماس بگیرد و حمله تلافی جویانه‌ای را آغاز کرد که سومین تماس به صدا درآمد. این یک زنگ خطر اشتباه بود و به این معنی بود که اطلاعات سیستم نادرست بوده است. اگر افراد فقط چند دقیقه بعد متوجه این موضوع می‌شدند، ممکن بود آمریکا ناخواسته جنگی را با اتحاد جماهیر شوروی شروع کند.

 

جی پی اس به یک زن می‌گوید که داخل دریاچه رانندگی کند

فناوری جی پی اس

سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) یک سیستم نقشه برداری پیچیده و پیشرفته است، اما این سیستم نیز می‌توانند دچار اشتباهاتی شوند. اگر تا به حال در یک منطقه ناآشنا بوده اید، ممکن است مسیر‌های GPS به شما مسیر‌هایی را نشان بدهد که درست به نظر نمی‌رسد این اتفاق چیزی است که در سال ۲۰۱۶ برای زنی در انتاریو اتفاق افتاد.

 

راننده در هنگام طوفان در زمین‌های ناآشنا، در مه حرکت می‌کرد و GPS خود را دنبال می‌کرد. مسیر او را از یک سطح شیب دار به سمت خلیج جورجیا پایین برد، جایی که ماشینش به سرعت غرق شد. خوشبختانه او توانست شیشه را پایین بیاورد و قبل از مجروح شدن از ماشین پیاده شود و سالم بماند.

ربات سوفیا می‌گوید همه انسان‌ها را نابود خواهد کرد

ربات سوفیا

سوفیا، رباتی که درون یک پوسته نیمه انسانی قرار گرفته است. او به گردهمایی‌ها و کنفرانس‌ها می‌رود تا با مردم صحبت کند. همانطور که انتظار دارید، سوالات رایج مردم از سوفیا به آگاهی و رابطه او با انسان‌ها مربوط می‌شود. در سال ۲۰۱۶، طی جلسه‌ای در South by Southwest، دیوید هانسون، بنیانگذار Hanson Robotics که سوفیا را ساخته بود از او درباره احساساتش در مورد انسان پرسید. او به شوخی او را ترغیب کرد تا به این سوال که در ذهن همه وجود دارد پاسخ دهد که آیا او انسان‌ها را نابود می‌کند یا خیر. سوفیا به همین شکل پاسخ داد و گفت: باشه. من انسان‌ها را نابود خواهم کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.