کد خبر : 11457
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 22:21

در گفت‌وگوی نبض بازار با نماینده مردم کرمان در مجلس:

کاروانسرای وکیل کرمان با احیاء و بازسازی به جاذبه گردشگری این استان تبدیل شد

کاروانسرای وکیل کرمان با احیاء و بازسازی به جاذبه گردشگری این استان تبدیل شد
نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به آثار کهنی مانند کاروانسرا‌های قدیمی که در گذشته کارکرد‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته‌اند، اظهار کرد:‌بسیاری از این کاروانسرا‌ها نیازمند مرمت و احیاء هستند و در معرض تخریب هستند که جادارد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به آن توجه ویژه داشته باشد. کاروانسرای وکیل کرمان یکی از این کاروانسرا‌های قدیمی است که با همت بخش خصوصی مرمت و احیاء شده و اکنون از جاذبه‌های گردشگری این استان محسوب می‌شود.
Print Friendly, PDF & Email

محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در گفتگو با نبض بازار با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال در استان‌های محروم کشور به ویژه استان کرمان اظهار کرد: استان کرمان از جمله استان‌های کشور است که آثار باستانی و تاریخی آن ثبت ملی و جهانی شده است و نشان می‌دهد ظرفیت بسیار بالایی در این استان به منظور گردشگری و به دنبال آن ایجاد اشتغال ناشی از این بخش در این استان وجود دارد. البته هنوز آثار متعدد دیگری وجود دارد که هنوز به ثبت جهانی نرسیده و یقینا می‌تواند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این استان را نشان دهد.

ظرفیت‌های بومگردی، هتل‌سازی و مرمت آثاری مانند کاروانسرای وکیل کرمان در این استان

وی همچنین به ظرفیت‌های بومگردی، هتل‌سازی و مرمت آثاری مانند کاروانسرای وکیل کرمان در این استان اشاره کرد و افزود: ساخت هتل و اقامتگاه به منظور رفاه حال گردشگران داخلی و خارجی از جمله زیرساخت‌های مهمی است که بهبود و توسعه آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه استقبال کرد و زمینه جذب سرمایه‌های بیشتر در این بخش را فراهم کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس تاکید کرد:‌ اقامتگاه، کاروانسرا یا هتل‌هایی که مطابق با شرایط بومی این منطقه احداث یا مرمت می‌شوند ظرفیتی مهم برای بهبود اشتغال در استان کرمان است.

سرمایه بخش خصوصی را با ارایه تسهیلات و مشوق‌های به سمت مرمت آثار سوق دهیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازسازی مرمت کاروانسرا‌های قدیمی مانند کاروانسرای وکیل کرمان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در این استان بر پیش‌بینی شرایطی برای جذب سرمایه بخش خصوصی به مرمت این اثار تاکید کرد و افزود: دولت همواره با محدودیت‌های بودجه‌ای همراه است و باید تسهیلات و مشوق‌هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی در نظر گرفته شود و در کنار آن صنایع بزرگ استان نیز بخشی از سود خالص خود را به حفظ و احیاء آثار کهن از جمله کاروانسرا‌ها اختصاص دهند.

مجلس از سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری حمایت می‌کند

وی تاکید کرد: مجلس نیز این آمادگی را دارد که حمایت لازم و قانونی را از سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش فراهم کند. اصل مطلب این است که اهمیت موضوع درک شود و علاقه‌مندان پای کار بیایند و اگر این اقدام صورت گیرد اتفاقات مناسبی به وجود خواهد آمد.

زاهدی به موضوع ضرورت بهبود پرواز‌ها اشاره کرد و افزود: تعداد پرواز‌ها در فرودگاه کرمان باید افزایش یابد، اما متاسفانه هواپیمایی جمهوری اسلامی در این زمینه کوتاهی زیادی داشته است. طبیعی است سفر هوایی از سهل‌ترین سفر‌ها برای گردشگران و توریست‌های خارجی و داخلی است و جا دارد با افزایش تعداد پرواز‌ها زمینه حضور گردشگران در این استان را فراهم کرد.

ضرورت ایجاد کریدور گردشگری میان استان‌های جنوبی کشور

عضو هیات نمایندگان استان کرمان تاکید کرد: باید کریدور گردشگری در استان ایجاد شود به این معنا که استان‌های یزد، کرمان، اصفهان و شیراز که پتانسیل‌ها و مزیت‌های گردشگری خاص خود را دارند تبدیل به یک کریدور گردشگری در جنوب کشور شوند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بتواند این کریدور‌ها را برای گردشگران بین‌المللی تعریف کند. به طور مثال در هواپیمایی کشور، سفارت‌خانه‌های ایران در سایر کشور‌ها تبلیغات گسترده‌ای به این منظور شود و گردشگران هدفمند را به بازدید از این کریدور و جاذبه‌های گردشگری این چهار استان دعوت کرد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید رایزنی‌های فرهنگی و اجتماعی در این زمینه میان ایران و سایر کشور‌ها صورت گیرد و ضمن شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و بازرگانی فرصتی را برای بازدید گردشگران خارجی فراهم کرد و بتوان از ظرفیت‌های ایجاد‌شده‌ای مانند کارونسرای وکیل کرمان استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان بهشت معادن ایران است، عنوان کرد: تا همین چند سال قبل میزان فرآوری مواد معدنی که از معادن این استان استخراج می‌شد بسیار پائین بود، اما اکنون با احداث واحد‌های فولادی و توسعه مس شهید باهنر از خام‌فروشی این مواد جلوگیری شده است، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست و اگر بخواهیم به زنجیره ارزش مناسب در این بخش دست یافته و نتیجه مناسب را به دست آوریم باید صنایع پایین دستی کشور در کنار معادن و صنایع بزرگ احداث شود و اگر این اقدام صورت گیرد می‌توان تحول اساسی در حوزه اشتغال دانش‌بنیان ایجاد کرد.

ایجاد صنایع پائین دستی در استان‌ها و نقش موثر آن در ایجاد اشتغال

زاهدی تصریح کرد:‌استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند در توسعه اشتغال موثر بوده و مناسب‌تر آن است که صنایع پائین‌دستی صنایع بزرگ و مادر در خود استان‌ها از جمله کرمان ایجاد شود.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها و صنایع بزرگ اظهار کرد: ایجاد صنایع جنبی و پائین دستی توسط صنایع بزرگ و در کنار هزینه‌کرد بخشی از درآمد‌های صنایع در توسعه اشتغال در این استان بسیار مهم است. دولت فعلی دولت مردمی است و اگر صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در آینده در این استان به وجود آید جلوگیری شود.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

آنطور که در منابع تاریخی آمده، این کاروانسرا که قدمتش به دوران قاجاریه بر می‌گردد، از بنا‌های مجموعه وکیل شهر کرمان بشمار می‌رود که ساخت آن در سال ۱۲۷۷ به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک حاکم کرمان آغاز و در سال ۱۲۸۷ به دست فرزندش مرتضی قلی خان وکیل الملک تکمیل شد. کاروانسرای وکیل از معدود کاروانسرا‌هایی است که دارای تزئینات نفیس کاشی‌کاری است تا جایی که حتی بادگیر آن نیز دارای تزئینات است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.