کد خبر : 11464
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 22:41

در گفت‌وگوی نبض بازار با عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد:

جاذبه اقامتی کاروانسرای وکیل کرمان برای گردشگران داخلی و خارجی

جاذبه اقامتی کاروانسرای وکیل کرمان برای گردشگران داخلی و خارجی
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مرمت کاروانسرا‌های قدیمی کشور مانند کاروانسرای وکیل کرمان و تبدیل آن به هتل تاکید کرد: اگر بر روی جاذبه‌های بومی و منطقه‌ای هر استان کار کرده و آن را تقویت کنیم برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است و قطعا استراحت و تفریح برای گردشگران در کاروانسرا از هتل جذابتر است.
Print Friendly, PDF & Email

امیرحسین بانکی پورفرد در گفتگو با نبض بازار عنوان کرد: هر چه جنبه‌های سنتی گردشگری بالاتر باشد برای توریست‌های داخلی و خارجی از جذابیت بالاتری برخوردار است. طبیعی است برای گردشگری که قصد دارد جنبه‌های مدرن گردشگری را انتخاب کند اولویتی برای انتخاب استان کرمان ندارد پس باید در استان‌های کهن و قدیمی کشور تقویت و توسعه جنبه‌های سنتی گردشگری در اولویت قرار گیرد.

ترمیم کاروانسرایی مانند کاروانسرای وکیل کرمان متناسب با زیست بوم منطقه

وی افزود: باید بر ترمیم کاروانسرا‌ها و مکا‌ن‌هایی مانند کاروانسرای وکیل کرمان که با زیست‌بوم هر منطقه هماهنگی دارد اقدام بیشتری صورت گیرد. حتی در مورد غذا‌های سنتی و مواد غذایی نیز دقت لازم صورت گیرد، چون گردشگری که به یک منطقه جدید سفر می‌کند مایل است از غذای سنتی و محلی آن منطقه استفاده کند و طبیعی است که به طور مثال خوردن ماست بسته‌بندی شده برایش جذابیتی ندارد بلکه مایل است ماست را در ظرف کوزه‌ای و گلی و با کیفیت ماست محلی مصرف کند.

بانکی پورفرد با تاکید براینکه باید الگو‌ها را متناسب تعریف کرد تا بتوان در جذب گردشگر موفق عمل کرد، تصریح کرد: صنعت گردشگری می‌تواند موتور محرک و پیشران اقتصاد کشور بوده و محور اقتصاد مقاومتی کشورقرار بگیرد. گردشگری صنعتی سبز است که بدون آلایندگی سایر صنایع می‌تواند هم ارزآوری و هم اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

سهم همه اقشار جامعه از صنعت گردشگری

وی ادامه داد: گردشگری صنعتی است که همه اقشار جامعه از محرومان تا افراد مرفه از آن بهره‌مند می‌شوند و گردش مالی میان طبقات مختلف ایجاد می‌کند. نگاه به گردشگری نباید تنها اقتصادی باشد بلکه گردشگری عامل نشاط اجتماعی و معرفی صحیحی از کشور است بنابراین ما باید هم بر روی گردشگری داخلی و هم جهانی کار کنیم.

سفر‌های خارجی با افزایش نرخ ارز کاهش یافته است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب شده است تا انجام سفر‌های خارجی برای بخشی از مردم دست‌نیافتنی باشد، عنوان کرد: اکنون بهترین فرصت است که با توجه به تنوع زیستی گردشگری داخلی جایگزین شود البته ما در این زمینه غفلت کرده‌ایم و آنگونه که باید و شاید به صنعت گردشگری توجه نکرده‌ایم.

تمرکز بر جذب ۱۰ میلیون گردشگر خارجی طی ۵ سال اینده

وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که طی ۵ سال آینده قادر باشیم ۱۰ میلیون گردشگر خارجی جذب کنیم و در داخل نیز به گونه‌ای عمل کنیم که هر ایرانی حداقل یک سفر توریستی در درون کشور داشته باشد. این شرایط شدنی است و با تنوع جغرافیایی و جاذبه‌های گردشگری باید کار جدی انجام داد و دولت می‌تواند با تمرکز برنامه‌ریزی درآمد و اشتغال مناسبی را از ناحیه این صنعت برای کشور ایجاد کند.

بانکی‌پورفرد تصریح کرد: پس از کرونا که جهان وارد رقابت جدیدی برای جذب گردشگر می‌شود باید هر چه سریعتر اقداماتی انجام دهیم که صنعت گردشگری را نه تنها به دید صنعت و اقتصاد بلکه به عنوان راهکاری برای توسعه فرهنگی و افزایش نشاط اجتماعی مورد استفاده قرار دهیم.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری استان کرمان اظهار کرد: گردشگری این قابلیت را نیز دارد که به صورت منطقه‌ای و استانی نیز به آن پرداخته شود و می‌تواند عامل تحول استان‌ها نیز باشد.

گردشگری مشکلات معیشتی و شغلی استان‌ها را برطرف می‌کند

نماینده اصفهان در مجلس عنوان کرد: گردشگری می‌تواند بسیاری از مشکلات معیشتی و شغلی استان‌ها را برطرف کند و استانداران باید بخش گردشگری را جدی گرفته و کارگروه‌های متعددی را در این زمینه پیش‌بینی کنند. صنایع دستی نیز ظرفیت آن را دارد که اشتغال مناسبی را برای کشور ایجاد کند.

بانکی‌پورفرد در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را چگونه می‌توان به توسعه صنعت گردشگری و حفظ و مرمت آثاری کهن مانند کاروانسرا‌ها سوق داد، خاطرنشان کرد: باید چارچوب‌هایی برای بخش خصوصی تعریف شود و دولت با حمایت از بخش خصوصی کار را به دست این بخش بسپرد. گردشگری گوشت لخم اقتصادی است و علاوه بر موضوعات اقتصادی جذابیت‌های دیگر را هم برای سرمایه‌گذاران دارد، اما لازمه آن این است که سند‌های دقیق و منظمی تنظیم شود تا توسعه گردشگری متناسب با شرایط فرهنگی کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به مرمت کاروانسرا‌های قدیمی کشور مانند کاروانسرای وکیل کرمان و تبدیل آن به هتل و اقامتگاه تاکید کرد: اگر بر روی جاذبه‌های بومی و منطقه‌ای هر استان کار کرده و آن را تقویت کنیم برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است و قطعا استراحت و تفریح برای گردشگران در کاروانسرا از هتل جذابتر خواهد بود.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.