کد خبر : 11717
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 7:12

درگفت‌وگوی نبض بازار با عضو مجمع نمایندگان استان کرمان؛

مرمت کاروانسرای وکیل موجب شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان خواهد شد

مرمت کاروانسرای وکیل موجب شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان خواهد شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل، هم باعث ایجاد اشتغال شده و هم با معرفی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان موجب رشد وگسترش اشتغال جانبی برای محله، منطقه و شهر کرمان شده است.
Print Friendly, PDF & Email

شهباز حسن‌پوربیگلری درگفت‌وگو با نبض بازار عنوان کرد: تمامی بنا‌های تاریخی را می‌توان به عنوان پتانسیل‌های بالقوه با ریسک سرمایه‌گذاری بسیار پایین‌تر به سرمایه‌گذاران معرفی کرد.

وی با تاکید براینکه بنا‌های تاریخی همواره یکی از اصلی‌ترین و نقطه عطف یک منطقه در جذب گردشگر و علاقه‌مندان به سفر و گردش بوده است، بیان کرد: ابنیه تاریخی و کاروانسرا‌های قدیمی نقطه پیوند تاریخ و مدرنیته به شمار می‌روند و به عنوان گذرگاهی که گردشگران را به گذشته تاریخی، فرهنگی و هویت یک منطقه و مردمان آن سوق می‌دهد.

علاقه‌مندی گردشگران به اقامت در کاروانسرا‌هایی مانند کاروانسرای وکیل 

حسن‌پور بیگلری با اشاره به اقدام ارزشمند بازسازی و مرمت کاروانسرای وکیل عنوان کرد: کاروانسرا‌های قدیمی و ابنیه تاریخی حال و هوایی متفاوت داشته و علاقه‌مندان بسیاری هستند که مایلند برای اقامت گردشگری خود این کاروانسرا‌ها را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: بنا‌های تاریخی و کاروانسرا‌ها با توجه به نوع معماری، شیوه ساخت، مصالح، تزئینات، دوره تاریخی، و نمود فرهنگی و هویتی آن دوران می‌توانند جاذبه‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به این نوع از بنا‌ها داشته باشد.

زنده‌کردن معماری دوران‌های مختلف با بازسازی و مرمت کاروانسرا‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بازسازی و مرمت کاروانسر‌ها علاوه بر زنده‌کردن معماری دوران‌های مختلف، باعث ایجاد هویت برای یک منطقه شده و در کنار آن بسیاری از مشاغل دیگر تقویت شده و موجب توسعه اقتصادی فردی و اجتماعی یک منطقه شوند.

گردشگری اکنون ابزاری برای توسعه است

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان خاطرنشان کرد: امروزه گردشگری خواه ناخواه از یک موضوع و صنعت تفریحی و تفنن صرف که گروه خاصی از جامعه هدف آن بوده‌اند خارج، و به‌عنوان یک ابزار توسعه اقتصادی در تمام دنیا و در چند سال اخیر در کشور و استان ما تعریف و شناخته شده است؛ و به تدریج به بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا بدل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این صنعت امروزه منبع اصلی درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای افزایش سطح رفاه و نیز میدانی برای رشد بخش خصوصی و وسیله‌ای برای توسعه ساختار زیربنایی محسوب می‌شود. با توجه به تنوع و زیرشاخه‌های متعدد صنعت گردشگری علاقه‌مندی به گردش و صنعت گردشگری در حال افزایش است و هر اندازه هر منطقه از تنوع بیشتری از موضوعات گردشگری برخوردار باشد، به همان اندازه می‌توان انتظار داشت که گردشگران بیشتری را به خود جذب کرده و در همین راستا در زمینه برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیرتر و به چرخه رونق اقتصادی نزدیکتر است.

حسن‌پوربیگلری خاطرنشان کرد:‌خوشبختانه در تمامی شهر‌ها و مناطق مختلف استان کرمان انواع گردشگری وجود دارد و می‌توان به عنوان بسته‌های کامل و جامع گردشگرپذیر به علاقه‌مندان و سرمایه گذاران معرفی کرد. برخورداری از منابع سرشارمحیطی و طبیعی در تمامی گونه‌های آن، پشتوانه بسیار غنی فرهنگی، تاریخی، و تمدنی، منشاء و منبع بسیاری از تنوع‌هایی شده که امروزه مردم در سراسر جهان علاقه‌مند به دیدن و تجربه‌کردن آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال توسعه بوم‌گردی‌ها در مناطق مختلف با هدف تمرکززدایی از مراکز شهری، بصورت متنوع و با تمرکز بر فرهنگ وتاریخ و آداب و رسوم خاص و منحصربفرد هر منطقه، جذابیت بسیاری برای گردشگران داشته و در کنار آن با پررنگ کردن و معرفی موضوعات دیگر از جمله گردشگری خوراک، پوشاک، موسیقی، آیین‌ها، کشاورزی و … هر یک از این‌ها می‌تواند نمود خاصی پیدا کرده، و باعث هویت‌بخشی و برندسازی برای یک منطقه شده، و از ابعاد مختلف می‌تواند در حمایت از نظام اقتصادی خانوادگی، محلی، و همچنین مشارکت محلی و منطقه‌ای در رونق اقتصادی تأثیرگذار باشد.

رشد صنعت گردشگری با فقر مقابله می‌کند

نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس عنوان کرد: از سوی دیگر در مناطق شهری مخصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته، زیرشاخه‌های مختلف صنعت گردشگری با تأکید بر فرهنگ و ارزش‌های خاص هویتی، می‌توانند عامل مؤثری برای مقابله با فقر، افزایش درآمدزایی برای اقشار مختلف، کاهش بیکاری، رونق اقتصادی، و افزایش رفاه اجتماعی شود.

ایجاد زیرساخت گردشگری و اشتغال نیرو‌های بومی منطقه

حسن‌پور بیگلری خاطرنشان کرد: افزایش خدمات و امکانات رفاهی از جمله مهمانسرا‌ها و مسافرخانه‌ها و مجتمع‌های گردشگری علاوه بر جذب بیشتر توریست می‌تواند در اشتغال‌زایی نیروی کار متخصص وغیرمتخصص و نیروی کار محلی و بومی نقش موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین تشویق سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی درتأمین امکانات و زیرساخت‌ها بسیار مؤثر است و از آنجا که تمامی این فعالیت‌ها بصورت زنجیروار به هم مرتبط هستند، رشد و توسعه یک بخش در حوزه گردشگری می‌تواند زمینه توسعه بخش‌های اصلی یا جانبی دیگر را نیز فرهم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: حضور گردشگران و فراهم‌کردن زمینه حضور آن در یک بخش گردشگری می‌تواند فعالان و سرمایه‌گذاران را به شکل فزاینده‌تری به استان‌ها دعوت و به تدریج رشد همه جانبه یک منطقه را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با شناخته‌شدن یک منطقه از طریق احیاء و بازسازی یک بنا یا بافت تاریخی، مطمئنأ گردشگران بیشتری آن مکان را به عنوان مقصد جدید گردشگری خود در سطح شهری، ملی و بین‌المللی انتخاب می‌کنند، بدین ترتیب و از آنجا که صنعت گردشگری یک صنعت مرکب عرضه و تقاضایی به شمار می‌رود، رشد هر یک از بخش‌هامی‌تواند بر دیگری تأثیر مستقیمی داشته باشد.

حسن‌پور بیگلری تصریح کرد: باید در نظر داشت با توجه به الگویی که امروزه به عنوان الگوی موفق گردشگری درجهان بکار می‌رود، هر چه تنوعات موضوعی بیشتری چه از لحاظ ساختاری، سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوایی به یک بنا بیافزاییم و گردشگران را به سمت تجربه‌گرایی و لمس و درک عمق آن بنا پیش ببریم، مطمئنأ هم در ایجاد و توسعه مشاغل و اشتغال‌های جانبی موفق خواهیم بود و هم جذب گردشگر با علایق و سلایق بیشتری خواهیم داشت، که درآمدزایی و کمک به رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.