کد خبر : 12682
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 شهریور 1401 - 13:49

چگونه سرمایه گذاری کنیم و در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

چگونه سرمایه گذاری کنیم و در دام کلاهبرداران نیفتیم؟
سرمایه گذاری خارجی از جمله فعالیت هایی است که در هر زمان و نقطه ای از جهان برای شهروندان تمامی کشورها از جذابیت خاصی برخوردار است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، سرمایه گذاری خارجی از جمله فعالیت هایی است که در هر زمان و نقطه ای از جهان برای شهروندان تمامی کشورها از جذابیت خاصی برخوردار است. طی سال های اخیر، با ورود شرکت های استارت آپی، فروشگاه های آنلاین و در مجموع، توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال در سطح جهان به ویژه کشورهای شرق و جنوبی شرقی آسیا مانند چین، سنگاپور، اندونزی، ویتنام، تایلند و فیلیپین این نوع سرمایه گذاری ها با توجه به سود اقتصادی بالا و استفاده از شیوه های بازاریابی مدرن، از جذابیت خاصی در میان طرفداران خود به ویژه نسل جوان برخوردار شده است.

 

اما نکته قابل تامل اینجاست که بسیاری از شرکت های مدعی در زمینه فعالیت در اقتصاد دیجیتال به ویژه در مناطق یاد شده، کلاهبردارانی بیش نبوده و ظرف مدت کوتاهی با جمع آوری مقادیر بسیار زیاد مالی به سادگی تعطیل شده که نتیجه آن، چیزی جز ضررهای بعضا سنگین برای سرمایه گذاران نخواهد بود.

 

با این وجود، حضور چنین کلاهبردارانی دلیل بر این نمیشود که از سرمایه گذاری های این چنینی چشم پوشی کرد و تمامی شرکت های فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال را به چشم کلاهبردار نگاه کرد.

 

برای سرمایه گذاری در شرکت های خارجی فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال، باید با انجام تحقیقاتی مفصل، مطمئن شد که شرکت مد نظر شما کلاهبردار نبوده و احتمال ریسک دارایی شما کم خواهد بود. در ادامه به پاره ای از مهمترین نکات در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

 

فریب سودهای کلان و شرکت های هرمی را نخورید

 

اساسا روش هرمی درآمدزایی، از مصادیق بارز کسب و کارهای «پانزی» یا همان کلاهبرداری بوده که سرمایه مشتریان را به سمت جیب سر مجموعه ها هدایت خواهند کرد. لذا هرگاه تبلیغات شرکت های خارجی که شما را ترغیب به سرمایه گذاری با سودهای کلان و به روش هرمی را مشاهده نمودید، حتما از آن فاصله گرفته و مطمئن باشید که نهایتا ظرف مدت زمان اندکی، آن شرکت تعطیل شده و چیزی جز ضرر عاید شما نخواهد شد.

نکات مهم در سرمایه گذاری خارجی| چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

توجه داشته باشید که هیچ سرمایه گذاری با سود کلان و رقم های نجومی در جهان وجود نداشته و در صورت تمایل به سرمایه گذاری باید با دانش کافی در خصوص اصول آن و شناخت کافی از شرکت مد نظر، اقدام به این کار نمایید.

 

حتی شرکت های بزرگ جهان مانند اپل، طی یک سال گذشته تنها ۲.۲ درصد برای سهامداران خود سودزایی داشته اند. پس نمی توان از یک شرکت جدید التاسیس توقع داشت که ظرف مدت کوتاهی چندین برابر اپل سودزایی داشته باشد. اگر با چنین ادعایی مواجه شدید، حتم داشته باشید که دعوت به آن سرمایه گذاری تنها یک دام است.

 

از سفارت یا کنسولگری های آن کشور کمک بگیرید

نکات مهم در سرمایه گذاری خارجی| چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

اگر قصد سرمایه گذاری های سنگین در شرکت های خارجی را دارید، حتما به سفارت یا کنسولگری کشوری که آن شرکت مدعی حضور در آنجاست مراجعه نموده و با پرداخت هزینه ای اندک، از سفارت بخواهید نسبت به استعلام مشخصات هویتی مورد ادعای آن شرکت خارجی اقدام نماید.

 

بدیهی است این هزینه هر قدر هم که باشد، نسبت به سفر مستقیم به آن کشور برای تحقیقات اولیه و قرار دادن سرمایه های بزرگ شما در معرض تهدید، تقریبا رایگان خواهد بود. حتما تمامی مشخصات مورد ادعای شرکت خارجی را به صورت دقیق در اختیار سفارت یا کنوسولگری قرار دهید تا از صحت اطلاعات دریافتی خود مطمئن شوید. همچنین مجوزهای دولتی و قانونی صادر شده احتمالی برای آن شرکت و تاریخ اعتبار آن را نیز از همین طریق پیگیری نمایید.

 

گوگل، دستیار قابل اعتماد شما در تحقیقات

 

اگرچه بسیاری از اطلاعات موجود در سایت ها و شبکه های مجازی اینترنتی اشتباه بوده و قابل اطمینان نیستند، اما گوگل تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. ساختار SEO گوگل به گونه ای است که نسبت به تعداد کاربران جستجوگر برای کلیدواژه ها حساس است.

نکات مهم در سرمایه گذاری خارجی| چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

هر قدر یک کلید واژه مانند نام برند تجاری یا شرکت، در گوگل بیشتر جستجو شود، نشان دهنده اعتبار بیشتر آن است که در صورت ادامه چنین روندی در اصطلاح می گویند آن واژه تبدیل به «ترند» گوگل تبدیل شده است.

 

همچنین با جستجو در گوگل می توانید به اطلاعات منتشر شده در وب سایت ها و نظرات کاربران آنها در خصوص شرکت مد نظرتان دسترسی داشته باشید که می تواند در تحقیقات اولیه به شما کمک شایانی نماید. یک شرکت معتبر نمی تواند مدعی در اختیار داشتن حجم بالایی از دارایی باشد، آن هم در حالیکه گوگل هیچگونه رکوردی از نام و سابقه فعالیت آن شرکت را به شما نشان نمیدهد. در مجموع، اگر قصد سرمایه گذاری و فعالیت در زمینه اقتصاد دیجیتال را دارید، لازم است بیش از گذشته به گوگل رجوع کنید.

 

از وکلای متخصص کمک بگیرید

 

بسیاری از وکلای مجرب کشورمان، به صورت تخصصی بر روی دعاوی حقوقی بین المللی به ویژه در زمینه امور تجاری مشغول به فعالیت هستند. اگر اطلاعات حقوقی کافی برای سرمایه گذاری در شرکت های خارجی نداشته و یا پیش نویس (Draft) قرارداد همکاری اولیه یا مدل تجاری پیشنهادی (B2B، B2C و …) دریافتی از شرکت خارجی را در دست دارید، به این دسته از وکلا مراجعه نموده و حتما پیش از انتقال هرگونه پول به حساب شرکت خارجی، از آنها مشورت بگیرید.

نکات مهم در سرمایه گذاری خارجی| چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

به یاد داشته باشید که در صورت عدم شناسایی و ثبت قانونی شرکت مد نظر شما توسط دولت کشور مقابل، امکان هیچگونه طرح دعوی در دادگاه در صورت بروز مشکل فی مابین شما وجود نداشته و یا در صورت امکان طرح دعوی نیز باید مسیری پر هزینه، طولانی و بسیار پر فراز و نشیب با آینده ای نا مشخص را پیمایید. پس بهتر است تمهیدات لازم در این زمینه را پیش از سرمایه گذاری انجام دهید.

 

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ فاکتوری در بازار سرمایه مهمتر از پول مورد سرمایه گذاری شما نبوده و اگر زمانی موفق به کسب سود از بازار شدید هم، علاوه بر تلاش های شخصی خود، چنین موفقیتی را مرهون همین سرمایه اولیه هستید. پس یاد بگیریم که به سرمایه خود احترام بگذاریم و حداقل در بازار سرمایه، درست مانند فرزند خود از آن مراقبت نماییم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.