کد خبر : 13752
تاریخ انتشار : شنبه 16 مهر 1401 - 12:05

بحران آب، جوابگوی آبیاری کشاورزی نیست

بحران آب، جوابگوی آبیاری کشاورزی نیست
آب پشت سدها جوابگوی آبیاری کشاورزی نخواهد بود.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، با توجه به تنش آبی و محدودیت منابع آبی پیش بینی می شود که کشاورزان در آبیاری بخش مشکل داشته باشند. قرار گرفتن ایران در یک ناحیه ی خشک و کم بارش، مقوله ی خشکسالی را تبدیل به یک عارضه یک مورد انتظار در کشور ساخته است. این بهره مندی اندک ایرانیان از نعمت نزولات آسمانی که ظاهراً بخشی از آن حکمت و خواست خدایی بوده و بخشی دیگر به ویژه در سالهای اخیر متأثر از اقدامات لجام گسیخته ی خود انسان ها است را باید به عنوان محدودیت های جدی توسعه ی کشاورزی کشور تلقی کرد.

 

تا جایی که نهاده ی محدود کننده ی تولید کشاورزی در ایران در غالب موارد آب است. بنابراین، نبود و یا کمبود آب را باید یک تهدید به حساب آورد. اما، همین موضوع دسترسی دشوار به آب موجب پدید آمدن دانش و مهارت قابل ملاحظه ای نزد بهره برداران از آب که غالباً هم کشاورزان و روستائیان با درایت بوده اند، شده است.

 

با ارزش قائل شدن به این دانش و بضاعت که عمدتاً هم به شکل شفاهی و غیر مکتوب در سینه های کشاورزان این مرز و بوم وجود دارد و به دنبال آن اهتمام به جمع آوری و مستندسازی و در خاتمه تلفیق آن با دانش رسمی و آکادمیک و یا علم امروزی که در نزد تحصیل کردگان کشاورزی این کشور وجود دارد، می توان براساس شعاری در ادبیات مدیریت، تهدید کمی بارندگی را به فرصت تبدیل کرد.

 

 احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که بارندگی های سه ماه پاییز کمتر از نرمال و دما به احتمال قوی بالاتر از نرمال است.

 

به گفته او، با وجود کمبود بارندگی های مداوم در ۲ سال اخیر و بارش های پاییز کمتر از نرمال، رطوبت به میزان کافی برای خاک در جریان رودخانه ای ایجاد نمی شود؛ بنابراین باید منتظر پایان فصل پاییز باشیم که امیدواریم شرایط تعدیل شود.

 

وظیفه می گوید: گرچه مدل های عددی برای پاییز بارش های کمتر از نرمال را نشان می دهد، اما احتمال می رود که زمستان شرایط عادی شود. هرچند بارش های مناسب کمبودهای گذشته را جبران نخواهد کرد.

 

رئیس مرکز خشکسالی گفت: بارش های فصل زمستان به سبب ایجاد ذخایر مناسب برف و بارش های بهار از لحاظ خشکسالی اهمیت دارد، اما از الان‌ نمی توان برآوردی نسبت به میزان بارش داشت.

 

بنابر گفته وظیفه، با توجه به تنش آبی در اکثر نقاط طی فصل تابستان و محدودیت منابع آبی احتمال می رود آب پشت سدها کفاف آبیاری کشاورزی را نمی دهد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.