کد خبر : 1529
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 فروردین 1399 - 11:45

بودجه شهرداری در سال ۹۹ با وضعیت کرونا به کجا پیش می رود

بودجه شهرداری در سال ۹۹ با وضعیت کرونا به کجا پیش می رود
Print Friendly, PDF & Email

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به کسری بودجه شهرداری تهران در سال ۹۹ هشدار داد و گفت: ارائه خدمات مطلوب نیازمند تأمین مالی پایدار و تاب آور است.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطقی پیش از دستور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این روزها فراگیری کرونا در سراسر جهان، زمینه ساز توجه بیش از پیش به نجات بشر شده است، امری که در تعالیم دینی ما در سایه امید و انتظار برای ظهور تحمل مسیر دشوار بشر برای رسیدن به سر منزل وعده داده شده الهی را آسان می کند.

وی افزود: متاسفانه فراگیری ویروس کرونا در شهر و کشور عزیزمان، زمینه ساز ابتلای تعدادی از همشهریان و هموطنان به این ویروس را فراهم ساخته است، که برای همه مبتلایان آرزوی سلامت و بهبودی دارم و برای درگذشتگان از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت الهی را خواستارم.

فراهانی ادامه داد: بدون شک ایثار پرستاران، پزشکان، کادر درمانی، زحمات آتش نشانان، سلامت یاران سرای محلات، تطهیرگران بهشت زهرا(س)، راهبران ،کارکنان و کارگران شرکت بهره برداری مترو، رانندگان شرکت واحداتوبوس رانی، رانندگان تاکسی، کادرخدمت رسانی در گرم خانه ها، کارگران پسماند و فضای سبز، کارکنان و کارگران نواحی، مناطق و سازمانهای خدمت رسان، نگهبانان و کارکنان یگان حفاظت که در شرایط سخت ناشی از فراگیری ویروس کرونا لحظه ای از ارائه خدمات غفلت نکردند و زمینه خدمت برای زندگی را فراهم ساختند در خاطر مردم قدرشناس تهران و ایران ماندگار خواهد شد. من هم به سهم خودم از این تلاش خستگی ناپذیر برای مردم تشکر و قدر دانی می‌کنم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: پیشگیری از شیوع کرونا و تلاش برای صیانت از حق حیات و سلامت شهروندان از جمله انتظارات شهروندان عزیز از مدیریت شهری است و تا امروز با پایداری خدمات و پرهیز از تعطیلی سرویس ها و خدمات ضروری، توجه بیش از پیش به سلامت شهروندان، نظافت و گند زدایی موثر شهر، ارائه خلاقانه خدمات و سرویس های فرهنگی و اجتماعی همچون پخش آنلاین کنسرت، توجه به آسیب دیدگان اجتماعی و تعطیلی کارگاههای ساختمانی در این مسیر قدم برداشته ایم.

وی افزود: اینها تلاش هایی است که برای پاسخ به انتظارات و ادای حق به شهر شهروندان از سوی مجموعه مدیریت شهری انجام گرفته است، که امیدوارم زمینه رضایت مندی شهروندان عزیز را فراهم آورده باشد.

فراهانی گفت: برآوردها در سطح جهان و ایران حکایت از اثرات نامطلوب فراگیری کرونا بر اقتصاد و نظام تامین مالی دولت و شهرداری ها دارد؛ متاسفانه در سایه تداوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اثرات ناگوار ناشی از کرونا در کشورمان با شدت و سرعت بیشتری عمل خواهد کرد. پایداری خدمات شهرداری تهران و توجه به سلامت شهروندان در جریان ارائه خدمات نیازمند تامین مالی پایدار و تاب آور است، امری که تحقق آن برای شهرداری تهران بدون کمک و حمایت دولت سخت وامکان ناپذیر خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بحران سراسری و عمیق است که به همان نسبت پاسخ های سراسری و به موقع می طلبد و بررسی و مدل سازی داده ها و انطابق آن با بودجه سال ۱۳۹۹ حکایت از آن دارد که از مجموع منابع سی هزار و پانصد و هفتاد و چهار میلیارد تومانی شهرداری تهران در خوشبینانه ترین شرایط ما تنها شاهد تحقق نوزده هزار و پانصد و شصت و هفت میلیارد تومان خواهیم بود و در محتمل ترین شرایط منابع برابر با چهارده هزار و چهارصد و سه میلیارد تومان تحقق خواهد یافت.این بدان معناست که کسری بودجه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ امری انکار ناپذیر خواهد بود و ما با کسری بودجه بین ۳۲ تا۵۶ درصد مواجه خواهیم بود.

وی گفت: از مجموع مصارف سی هزار و پانصد و هفتاد و چهار میلیارد تومانی شهرداری تهران، برابر بودجه مصوب مبلغ دوازده هزار و پانصد و شصت و هفت میلیارد تومان صرف هزینه های اجتناب ناپذیر شامل حقوق و دستمزد و مزایای رفاهی کارکنان و کارگران، نگهداشت فضای سبز و رفت و روب شهری، پرداخت جبران زیان سازمانها و شرکت ها، بازپرداخت بخشی ازبدهی های سر رسید شده خواهد شد که شیوع کرونا و هزینه های پیش بینی نشده در این بخش از جمله ضدعفونی، گند زدائی و تامین اقلام بهداشتی، هزینه های تحمیلی به صندوق بازنشستگی ناشی از فوت کارکنان و… رقم هزینه های اجتناب ناپذیر را حداقل به چهارده هزار میلیارد تومان خواهد رساند، بدیهی است تامین هزینه های پروژه های عمرانی جدید، تعمیر و نگهداری زیر ساخت های شهری و… پس از تامین هزینه های اجتناب ناپذیر و مازاد منابع احتمالی در دسترس انجام خواهد شد.

فراهانی تصریح کرد: بررسی محتمل ترین وضعیت تحقق منابع و مصارف نمایانگر آن است که در بهترین شرایط تامین منابع تنها تکافوی هزینه های اجتناب ناپذیر شهر و شهرداری را خواهد داشت، البته در این روند هم به علت عدم وجود جریان وجوه پایدار و متعادل شهرداری در برخی ماهها همچون فروردین، اردیبهشت و خرداد حتی در تامین هزینه های اجتناب ناپذیر خود دچار مشکل خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مقایسه منابع وصولی اسفند ۱۳۹۷ با اسفند ۱۳۹۸ نمایانگر شکاف و افت ۸۸ درصدی منابع محقق شده است و این نوک کوه یخ بحران تامین مالی شهرداری است. این روایت تلخ از تامین مالی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ تنها هشداری است برای شورا و مدیران شهری تا با اتخاذ استراتژی مناسب و پرهیز از روزمرگی به راه حل های برون رفت از این وضعیت بیاندیشیم، راه حل هایی که ان شا الله زمینه ساز «جهش تولید» برای تهران و ایران باشد.

وی افزود: در این میان البته نباید از نقش و سهم دولت غفلت کرد. در این شرایط مجموعه مدیریت شهری در برابر دوگانه های نگهداشت شهر یا توسعه شهر، پایداری خدمات یا ارتقاء خدمات، مالیه تاب آور یا مالیه پایدار، پروژه محوری یا سلامت محوری قرار دارد.

فراهانی گفت: مطمئناً برای ما نمایندگان مردم تهران در شورای اسلامی شهر تهران تعهد به سلامت و صیانت از حق حیات و تلاش برای زندگی همه شهروندان از کارتن خواب تا کارآفرین در اولویت خواهد بود تا فدا کردن سلامت و زندگی شهروندان به بهانه افتتاح و بهره برداری چند پروژه.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: دولت به عنوان بزرگترین بهره گیرنده از خدمات و زیرساخت های شهری تهران در مقام یک شهروند باید هم نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کند و هم هزینه های شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با ستاد ملی مبارزه با کرونا از هیچ تلاشی دریغ نکرده است، حمایت کند.

وی ادامه داد: دغدغه های رئیس جمهور در حوزه پایداری فعالیت ها،کسب و کار و خدمت رسانی به شهروندان در سایه سرویس دهی شبکه حمل و نقل عمومی، پایداری خدمات شهری محقق شده است و شهرداری تهران در صف مقدم خدمت رسانی دوشادوش وزارت بهداشت و درمان گام برداشته است. انتظار مردم تهران از رئیس جمهور آن است که دولت یار و همراه شهرداری باشد و در گذار از این مرحله سخت شهرداری را در برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی حمایت نمایند، تا شهرداری و شورا نیز در کنار دولت برای تامین نیازمندی های مردم به ویژه آسیب دیدگان ناشی از اثرات اقتصادی کرونا تلاش کنند، زیرا  مبارزه با فقر هم همچون مبارزه با کرونا مهم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.