کد خبر : 3109
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 مرداد 1399 - 7:27

آغاز سرد بورس در مرداد/ کلاس تابستانی مرداد برای سهامداران/ روزنه‌های امید برای بورس بازان در هفته آینده کدامند؟

آغاز سرد بورس در مرداد/ کلاس تابستانی مرداد برای سهامداران/ روزنه‌های امید برای بورس بازان در هفته آینده کدامند؟
Print Friendly, PDF & Email

صابری اظهار داشت: بازار سرمایه در میان بازار‌ها از شفافیت و قدرت بازیابی تعادل بسیار بالایی برخوردار است که البته ضعف‌های سیستم معاملاتی در ماه‌ها و روز‌های اخیر و انتقال بخشی از معاملات به ساعت‌هایی خارج از ساعت بازار از کارایی مکانیزم حراج و واقعیت‌های بازار کاسته است که امیدواریم دست اندرکاران به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

Print Friendly, PDF & Email
به گزارش پشت پرده : علی صابری تحلیل گر بازار سرمایه با بررسی روند معاملات و تحولات بازار بورس در هفته گذشته، سناریو‌های احتمالی روند بازار در هفته آینده را نیز تشریح کرد:

صابری در تحلیل روند بازار در هفته نخست مرداد ۹۹ اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد فشار عرضه‌ها در بازار بودیم و شاخص کل در روز پایانی معاملات نسبت به هفته قبل تنها ۰.۱ درصد افزایش داشت تا معامله گران هفته‌ای سرد در بازار را تجربه کنند.

البته در این هفته، در کنار افت قابل توجه سهم‌های بزرگ و شاخص ساز، برخی سهم‌ها که اصطلاحاً کوچک‌تر و غیرشاخص ساز شناخته می‌شوند چابکی و پتانسیل‌های رشد خود را به رخ بزرگانی کشیدند که مدت زیادی رنگ شاخص را سبز نگه داشته بودند.

نبرد پشت دروازه شاخص ۲ میلیونی

این تحلیلگر بازار سرمایه در چرایی درجا زدن شاخص در هفته گذشته ابراز داشت: دلایل مختلفی برای وضعیت بازار در هفته گذشته می‌توان ذکر کرد. در کنار بازدهی تقریبا صفر درصدی بازار سرمایه، دلار و یورو نیز در طول هفته گذشته رشدی حدود ۰.۷ درصدی را تجربه کردند تا فرضیه‌ی برخی تحلیلگران مبنی بر همسویی این دو بازار تقویت شود. از سوی دیگر شایعات پیرامون خارج شدن معاملات فولاد از بورس کالا یک عامل اثر گذار در بازار بود. عرضه‌های نسبتا پرفشار در برخی نماد‌ها در  قیمت‌هایی که برای حقوقی‌ها از جذابیت بالایی برخوردار بود نیز به این روند دامن زد. نماد‌هایی که بیش از ۹۰ درصد روز‌های معاملاتی خود از ابتدای سال را با صفوف خرید پشت سر گذاشتند.

اما علتی که می‌توان وزن قابل توجهی برای آن قایل شد همان مقاومت روانی است که در اعداد رند شاخص در میان فعالان بازار متصور است. در واقع پس از عبور شاخص کل از عدد ۱ میلیون تا کنون، این نماگر با مقاومت یا استراحت همراه نبوده است. شاخص ساز‌ها یا شرکت‌های بزرگ حاضر در بورس نیز پس از رشد‌های متوالی در ماه‌های اخیر، با این روند همراه شدند تا قدرت شاخص برای صعود کافی نباشد.

پدیده دیگری که روند معاملات هفته پیش را متاثر از آن نیز می‌دانم، شکافی است که بین رشد شاخص ۳۰ شرکت بزرگ، شاخص کل و شاخص سایر شرکت‌ها از ابتدای سال به وجود آمده است. در واقع بازار در یک ساز و کار ترمیمی، تلاش می‌کند پس از انتشار گزارش ها، برگزاری مجامع و ارتقای سطح دانش و نگرش معامله گران، به سمت و سوی پر شدن  این شکاف حرکت کند.

آغاز سرد بورس در مرداد/ کلاس تابستانی مرداد برای سهامداران/ روزنه‌های امید بورس بازان در هفته آینده کدامند؟

کلاس تابستانی مرداد برای سهامداران

این تحلیل گر بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد: معتقدم در هفته گذشته، اتفاقات بنیادی خوبی در بازار اتفاق افتاد و بازار با افت‌هایی مواجه بود که با خود رفتار‌های نسبتاً منطقی تری از سوی سهامداران را به همراه داشت. این خاصیت بازار است که به تازه واردان، تلنگر‌هایی را وارد کند و درس صبوری، تمرکز بر بنیاد و صورت‌های مالی سهام و پرهیز از هیجان را به مرور به معامله گران منتقل کند.

از سوی دیگر همچنان شاهد افزایش تعداد کد‌های بورسی هستیم و رکورد شرکت در عرضه‌های اولیه هر بار از سوی معامله گران شکسته می‌شود و از عدد ۵ میلیون فراتر رفته است.

در چند ماه گذشته سنجش میزان صف‌های خرید یا فروش که به معیاری برای ورود یا خروج از سهام تبدیل شده بود می‌تواند با روند‌هایی مانند هفته گذشته به مرور اصلاح شود. حتی در روز‌های اخیر در فضای مجازی و پرسش‌های افراد دیدیم تعداد زیادی از معامله گران حقیقی تازه وارد، به دنبال آگاهی از بنیاد و وضعیت عملیاتی شرکت‌ها بودند که این پدیده را باید به فال نیک گرفت. این موضوع موید این اصل در بازار است که سود و سودآوری باید در جایی شناسایی و نمایان شود و هیجانات خرید و فروش در یک سهم در میان و بلند مدت در مقابل عملیات و بنیان شرکت مغلوب خواهند بود.

به نظر بنده روند مثبت و نسبتاً پایدار تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی که از ابتدای خرداد ماه تا کنون تقریبا در همه روز‌ها خالص مثبت داشته است، در آینده بازار و نقش آفرینی حقیقی‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

روزنه‌های امید در هفته آینده

پیش بینی روند بازار به طور کلی آسان نیست و در ماه‌های اخیر سخت‌تر و فراتر از تحلیل‌های معمول نیز شده است، اما با توجه شرایط پیش رو و با مفروضات موجود، می‌توان ابتدای خوبی برای بازار در هفته آینده متصور بود، افزایش ملایم و پله‌ای قیمت ارز در سامانه نیما و بازار که مجددا از ۶ مرداد آغاز شده است نیز در صورت تداوم می‌تواند بر بهبود روند معاملات اثر گذار باشد، تعیین تکلیف عرضه و خرید فولاد در بورس کالا نیز دیگر عاملی است که روزنه‌های بهبود در بازار در هفته آتی را نمایان می‌کند، اما لازم می‌دانم این نکته را نیز اضافه کنم که اصلاح یا استراحت شاخص در این مرحله چند وجهی خواهد بود و صرفاً به کاهش شاخص کل محدود نخواهد شد، در واقع در این مرحله شاهد اصلاح بخش‌های مختلف بازار با سمت و سوی اصلاح شاخص ساز‌ها و اثرگذاری تدریجی گزارش‌ها و نتایج مجامع بر شرکت‌ها و سهم‌های مختلف خواهیم بود تا در میان مدت بازار به تعادلی نسبی در رشد دست یابد.

اصلاح زمانی یا استراحت ۲۰ تا ۳۰ درصدی سهامی که مدت‌ها صف‌های خرید را تجربه کرده اند نیز زمینه ساز تکمیل این دوره از آماده سازی شاخص برای حرکت مجدد است، البته همچنان باید مراقب بود که به دلیل ناپایداری در برخی شاخص‌های اقتصادی و نگرانی‌ها از شرایط اقتصادی، در صورتی که این اصلاح با شدت و مدت بیشتری مواجه شود، می‌تواند برای بخشی از سرمایه گذاران نگران کننده و حتی عامل خروج آن‌ها شود؛ لذا امیدواریم فشار عرضه‌ها در هفته آتی کمتر شود و چنانچه هدف از برخی عرضه‌ها ایجاد تعادل در بازار است، این متعادل سازی به روز‌های صعودی‌تر بازار منتقل شود.

بازار سرمایه در میان بازار‌ها از شفافیت و قدرت بازیابی تعادل بسیار بالایی برخوردار است که البته ضعف‌های سیستم معاملاتی در ماه‌ها و روز‌های اخیر و انتقال بخشی از معاملات به ساعت‌هایی خارج از ساعت بازار از کارایی مکانیزم حراج و واقعیت‌های بازار کاسته است که امیدواریم دست اندرکاران به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

صابری در پایان این نکته را یادآور شد که شرایط فعلی بازار، اصلاح و تعادل به معنای پایان جذابیت و روند مثبت بازار سرمایه نیست و استراحت شاخص پیش از عبور از مرز ۲ میلیونی که اتفاقاً با رفتار‌هایی منطقی‌تر از گذشته از سوی سهامداران و معامله گران همراه بوده است، حتی در صورت تداوم در روز‌های پایانی هفته بعد، زمینه ساز رشد شاخص در هفته‌های آتی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.