کد خبر : 365
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 بهمن 1398 - 10:38

توسعۀ سودآوری در تنگنای اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فولاد مبارکه است

توسعۀ سودآوری در تنگنای اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فولاد مبارکه است
Print Friendly, PDF & Email

طهمورث جوانبخت معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار اخبار فلزات، عملکرد شرکت فولاد مبارکه در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ را تشریح کرده است. در مطلب ذیل بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‎خوانیم.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر ، رویکرد فولاد مبارکه در تأمین محصول موردنیاز بازار چگونه است؟
این شرکت همواره بخش بزرگی از تولید فولاد کشور را بر عهده داشته و در تلاش است با تولید محصولات متنوع در گریدهای گوناگون تقاضای بسیاری از مصرفکنندگان داخلی و خارجی را تأمین کند. این شرکت توانسته باوجود تحریمها و مشکلات اقتصادی که بسیاری از صنایع را با مشکل مواجه کرده، فروش داخلی و صادرات خود را تا حد قابلتوجهی افزایش دهد.
در حال حاضر وضعیت تولید فولاد در ایران و بهطورکلی در جهان در چه شرایطی است؟
اهمیت زیاد تولید و مصرف فولاد در رشد اقتصادی و صنعتی کشورها سبب شده این فلز از جایگاهی ویژه در تجارت جهانی برخوردار باشد. در چند سال گذشته، تولید فولاد جهان رشد چشمگیری داشته و حجم تولید در سال ۲۰۱۸ به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن رسیده است. کشور چین بزرگترین تولیدکنندۀ فولاد جهان به شمار میرود و بهتنهایی بیش از ۵۱ درصد تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است. کشورهای هند و ژاپن نیز به ترتیب با تولید ۱۰۶ و ۱۰۴ میلیون تن فولاد از دیگر کشورهای بزرگ تولیدکنندۀ فولاد هستند. در این میان، ایران با تولید ۲۵ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۸، در زمرۀ ۱۰ تولیدکنندۀ بزرگ فولاد جهان قرار گرفت. برنامهریزیها و هدفگذاریهای گستردهای برای افزایش تولید فولاد و ارتقای جایگاه کشور در میان بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان انجام شده و بر اساس افق ۱۴۰۴ توسعه، تولید فولاد کشور باید به ۵۵ میلیون تن در سال برسد. به همین دلیل بسیاری از شرکتهای بزرگ فولادی تلاش میکنند تا با برنامهریزی و اجرای طرحهای توسعهای خود، هماهنگ با این برنامه، ظرفیت و تولید فولاد خود را افزایش دهند. شرکت فولاد مبارکه یکی از بزرگترین واحدهای تولید فولاد کشور به شمار میرود. این شرکت تلاش دارد با ایفای نقش محوری در توسعۀ صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، بیش از ۵۰ درصد از فولاد موردنیاز کشور را بهمنظور استفاده در صنایع مختلف کشور از قبیل خودروسازی و قطعهسازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، لولههای انتقال سیالات، صنایع بستهبندی، صنایع لوازمخانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تأمین کند. شرکت فولاد مبارکه دارای ۷ مجتمع صنعتی در نقاط مختلف کشور است و بیش از ۲۰ هزار نفر در بخشهای گوناگون این شرکت مشغول کارند.
مسیر افزایش تولید در سایۀ برنامهریزی در فولاد مبارکه از چه جایگاهی برخوردار است؟
شرکت فولاد مبارکه با استفاده از رویکرد تحقیقات بازاریابی، نیازها و انتظارات فعلی و آتی مشتریان خود را شناسایی و با تحلیل میزان مصرف و واردات، بررسی تغییرات فناورانۀ مصرفکنندگان، بررسی محصولات جایگزین و سایر شاخصهای تقاضا، اقدام به انتشار گزارش تقاضای بازار کرده است و از خروجی این گزارش، برای تدوین نقشۀ راه فناوری سازمان استفاده میکند.
این شرکت با بهرهگیری از دانش فنی مطلوب، نیروی انسانی کارآمد و فناوری بهروز، همواره سهم زیادی از فولاد تولیدشده در کشور را به خود اختصاص داده و میکوشد با تکمیل محصولات خود، سهم قابلتوجهی از تولید فولاد خود را به فروش گریدهای ویژه همچون محصولات گرم، سرد و پوششدار اختصاص دهد.
شرکت فولاد مبارکه همواره تلاش کرده با برنامهریزی و هدفگذاری و همچنین اجرای طرحهای توسعهای، ظرفیت تولید خود را گسترش دهد و نقش مؤثرتری در صنعت فولاد کشور ایفا کند. بررسی آمارهای تولید شرکت فولاد مبارکه نشان میدهد مجموع تولیدات این شرکت در ۹ ماه نخست سال ۹۸ با افزایشی ۲/۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از ۹/۵ میلیون تن رسیده است. در این مدت تولید محصولات گرم با حدود ۵/۳ میلیون تن، ۵۹ درصد از محصولات تولیدی این شرکت را به خود اختصاص داده است. تناژ تولیدی محصولات سرد، پوششدار و سایر محصولات (تختال) شرکت در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۸ به ترتیب به ۱۲/۱، ۲۱/۰ و ۱/۱ میلیون تن رسید.
افزایش درآمد در شرایط دشوار اقتصادی در فولاد مبارکه چگونه مدیریت شده است؟
شرایط نامساعد اقتصاد کشور در سالهای ۹۷ و ۹۸ سبب شد بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانههای کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی دستبهگریبان شوند. بااینحال، شرکت فولاد مبارکه با برنامهریزیها و اقدامات مناسب توانست در کنار افزایش تولید، فروش محصولات خود را نیز افزایش دهد. بررسی آمارهای شرکت فولاد مبارکه نشان میدهد حجم فروش محصولات این شرکت در ۹ ماه نخست سال ۹۸، با افزایش ۶/۱۱ درصدی نسبتبه مدت مشابه سال گذشته به ۷۵/۵ میلیون تن رسیده که از این مقدار حدود ۶/۴ میلیون تن به فروش داخلی و ۱/۱ میلیون تن به صادرات اختصاص یافته است. برنامهریزیهای انجامشدۀ این شرکت در سال ۱۳۹۸، سبب شد صادرات این شرکت نهتنها تحت تأثیر تشدید تحریمهای غرب کاهش نیابد؛ بلکه آمار صادرات این شرکت در ۹ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۲/۴۷ درصدی داشته باشد.
افزایش تولید و فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه در ۹ ماه نخست سال ۹۸ در کنار نوسانات ارزی سبب شد ارزش ریالی فروش محصولات این شرکت افزایش چشمگیری یابد. در نمودار شمارۀ ۲، میتوان میزان فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه را در ۹ ماه نخست سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مشاهده کرد. چنانکه مقایسۀ مبلغ فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه در ۹ ماه نخست سالهای ۹۷ و ۹۸ نشان میدهد، ارزش ریالی فروش محصولات از ۵/۱۶۱ هزار میلیارد ریال به ۱/۲۹۶ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.