کد خبر : 5404
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 - 12:45

پشت پرده حملات آمریکایی-اسرائیلی علیه نوار مرزی عراق و سوریه

پشت پرده حملات آمریکایی-اسرائیلی علیه نوار مرزی عراق و سوریه
Print Friendly, PDF & Email

یک منبع آگاه عراقی از طرح جدید آمریکا برای ایجاد خلأ و شکاف امنیتی در نوار مرزی عراق با سوریه با هدف بازاستقرار عناصر داعش در مناطق صحرایی الانبار و ترمیم ساختار این گروه تروریستی خبر داد.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، یک منبع آگاه از طرح آمریکا برای بازاستقرار داعش در صحرای الانبار و الجزیره با هدف ترمیم ساختار این گروه تروریستی خبر داد و گفت که حملات اخیر آمریکا در نوار مرزی میان عراق و سوریه با هدف تسهیل تردد عناصر داعش صورت می‌گیرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: هواپیماهای آمریکایی و اسرائیلی طی روزهای گذشته چندین حمله علیه نیروهای سوریه و نیروهای پشتیبان آنها انجام دادند و طی آن به صورت ویژه مراکز فرماندهی کنترل‌های مرزی و مرکز امنیتی فرماندهی سوریه در این مناطق را هدف قرار دادند. هدف از این حملات وادار کردن این نیروها به عقب‌نشینی از مناطق مذکور وتخلیه نوار مرزی از طرف سوریه بود.

به گفته این منبع آگاه، فرماندهی نظامی آمریکا تلاش دارد تا حملات علیه الحشد الشعبی را نیز افزایش دهد و این اقدام مقدمه حملات نظامی است که علیه تیپ‌های این سازمان مستقر در نوار مرزی خواهد بود. در صورت تحقق این امر، یک شکاف امنیتی و یک فرصت بزرگ برای انتقال عناصر داعش و باز استقرار آنها در صحرای الانبار و الجزیره تا منطقه «الثرثار» ایجاد خواهد شد و آمریکایی‌ها با دادن فرصت ترمیم ساختار داعش و افزایش نفوذ آن در عراق خدمت بزرگی به این سازمان خواهند کرد و در عین حال عراق را وارد یک بحران امنیتی جدید خواهند کرد.

وی افزود: گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان قسد وابسته به آن بیش از ۱۲ هزار داعشی را از داخل اردوگاه «الهول» که اغلب از سرکرده‌های عرب و غیر عرب داعش هستند، فراری داده‌اند.

از سوی دیگر «فاضل جابر» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز تایید کرد که تداوم حملات هوایی علیه مرزهای سوریه و عراق با هدف تضعیف کنترل موجود بر صحرای الانبار و الجزیره و مقدمه بازگشت داعش و تقویت آن در خاک عراق است و خواستار تقویت حضور نیروهای امنیتی در نوار مرزی و جلوگیری از تحقق این امر شد.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: هر ناظری به خوبی درک می‌کند که هدف آشکار از تداوم حملات پهپادی و غیرپهپادی اسرائیلی – آمریکایی علیه مناطق عراقی در مرز با سوریه و نیز مناطق مرزی مشترک سوریه با عراق، فعالسازی مجدد داعش در این مناطق به خواست و اراده آمریکایی – اسرائیلی است. اگر با قدرت با این طرح آمریکایی – اسرائیلی مقابله نشود، بار دیگر این منطقه ناامن خواهد شد و امنیت عراق با وجود  شکست نظامی داعش به خطر خواهد افتاد.

این نماینده عراقی از دولت و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق خواست تا با تقویت حضور نظامی نیروهای امنیتی در این مناطق، مانع تحقق این امر شود.

از زمان اعلام پیروزی عراق بر داعش تاکنون، آمریکایی‌ها در رقابت با محور مقاومت تلاش دارند تا میدان نبرد الانبار را تحت کنترل خود در آورند. اما این نیروها تنها در پایگاه «عین الاسد» در این استان متمرکز و مستقر هستند. لذا در واقع نیروهای الحشد الشعبی، ارتش، گارد مرزی، پلیس محلی و الحشد العشائری این استان را در اختیار خود دارند و با وجود فشارها و تلاش‌های واشنگتن برای دور کردن الحشد الشعبی از غرب عراق و جولان راحت داعش در این منطقه، هنوز کنترل مرزهای مشترک عراق و سوریه و به طور مشخص استان الانبار در دست نیروهای الحشد الشعبی و سایر تشکیلات امنیتی عراق است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.