کد خبر : 6862
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 4:42

امید به معجزه بورس

امید به معجزه بورس
با سایه افکنی دورنمای مبهم و پُر از تناقض برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بی توجهی و عدم درک چالش های حاضر در بازار سهام، وضعیت آینده را مبهم تر جلوه میدهد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده, از امروز نیمه دوم خرداد آغاز میشود و بازار سهام نیز در میانه انتخابات ریاست جمهوری کم کم تکلیف خود را در نسبت با آینده پس از انتخابات مشخص میکند. با تعیین رئیس جمهور در روز ۲۸ خرداد، بورس بازان قطعا با مسیر مشخص تری استراتژی های خرید و فروش را دردستورکار قرار میدهند.

اگرچه بازار سرمایه در روز مناظره موضوع غایب بود اما همچنان یکی از بحث برانگیزترین در حاشیه انتخابات ریاست جمهوری است. از امروز بورس بازان امیدوارند به مثابه هفته گذشته، شاخص مسیر صعودی را تداوم بخشد و خود را برای بازگشت دوباره به کانال ۱.۲ میلیون واحد آماده کند.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نیز حکایت از این دارد که بازار از امروز دوباه در ریل صعودی قرار میگیرد و نشانه هایی همچون رسیدن به نقطه خروجی پول حقیقی ها از بازار، کاهش تعداد نمادهای دارای صف فروش و افزایش تعداد نمادهای دارای صف خرید حکایت از تداوم مسیر بهبود دارد.

در همین حال اخبار رسیده حکایت از این دارد که باقی مانده پول صندوق توسعه تثبیت بازار سرمایه به بورس واریز نشده و همچنان معطل اقدام نهایی بانک مرکزی در این باره است. البته برخی این شائبه را مطرح میکنند که با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، این واریز با تاخیر مواجه شده است.

سازمان بورس و اوراق بهادارهم تاکید کرده ظرف روزهای آینده این واریز انجام میشود. البته حجم واریزی نسبت به جریان نقدینگی روزانه حاضر در بازار بسیار کوچک و بعید است حتی واریز باقی مانده پول های واریزی، شرایط را تغییر اساسی دهد اما میتواند سیگنال مثبتی را در کوتاه مدت برای بازار سهام ارسال کند.

بازار از امروز منتظر استراتژی بورس بازان است و اگر چه باید نسبت به حمایت حقوقی ها از بازار برای بازگشت خوشبین بود اما بازار سهام همچنان با چالش های عدیده ای روبه روست که این چالش ها هم توسط سیاست گذار و هم توسط بازیگران حاضر نادیده گرفته میشود. بازار در کوتاه مدت همچنان همسو با دیگر بازارها ممکن است میل به صعود و بازگشت از مسیر قبلی داشته باشد اما رفتار بورس بازان در ماه های اخیر نشان داده نمیتوان تابع صحیحی میان رفتار بازار و وضعیت بنیایدی بورس جستجو کرد.

از این منظر بیشتر بورس بازان با امیدواری بازار را دنبال میکنند و این در حالی است که هر گونه رَُخدادی در بازار امروز نیز دور از انتظار نیست. در شرایطی که بورس در برنامه کاندیداهای انتخابات به طور جدی پیگیری نمیشود و بیشتر راهکارها غیرعملی و حرف درمانی است، بازار چشم انتظار به یک معجزه برای بهبودد وضعیت کنونی دارد.

منبع:اقتصاد نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.