کد خبر : 8174
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 19:21

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خبر داد؛ استحصال آب صنعتی از پساب شهری برای نخستین بار در کشور

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خبر داد؛ استحصال آب صنعتی از پساب شهری برای نخستین بار در کشور
مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در راستای رسیدن به اهداف جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، پروژه استحصال آب صنعتی از پساب شهری را به‌عنوان نخستین بار در کشور اجرا می‌کند.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از خبرنگار فولاد، حمیدرضا خسروانی‌پور، مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: با اجرای یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه، چرخه تصفیه پساب شهری تکمیل و از طریق بازچرخانی مجدد آب علاوه بر ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی، افزایش سطح بهداشت عمومی منطقه و حفاظت از منابع زیرزمینی، همچنان جایگاه این شرکت در مصرف بهینه از منابع آبی کشور و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی در مقایسه با سایر فولادسازان حفظ شده است و امکان استحصال ۹۰ درصدی آب صنعتی از پساب محقق خواهد شد.
وی افزود: خشک‌سالی و تنش آبی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور است و وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم نیز در همین راستا در جلسه‌ای با مدیران زیرمجموعه خود، بر کاهش مصرف آب توسط صنایع تأکید کرده‌ است.
مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات گفت: شرکت فولاد مبارکه از ۳ دهه پیش تاکنون با در نظر داشتن دو رویکرد اصلی به‌عنوان نخستین شرکت در ایران، پروژه استحصال آب صنعتی از پساب شهری را آغاز کرده است.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد نخست شرکت فولاد مبارکه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی جهت کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی دفع فاضلاب به‌دلیل عدم وجود شبکه دفع فاضلاب در شهرهای اطراف، آلوده شدن آب‌خوان‌ها و رفع مشکلات بهداشتی مردم منطقه و رویکرد دوم نیز در قالب کاهش مصرف آب خام از رودخانه زاینده‌رود و کاهش میزان تنش آبی در منطقه بوده است.
خسروانی‌پور اذعان داشت: شرکت فولاد مبارکه قراردادهایی را جهت احداث شبکه فاضلاب ۹ شهر شامل زرین‌شهر، سده‌لنجان، ورنامخواست، زاینده‌رود و چمگردان در قالب یک قرارداد، مبارکه و کرکوند در قالب قراردادی دیگر و دیزیچه و زیباشهر نیز در قالب قرارداد جداگانه دیگری منعقد کرده است.
وی تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها بالغ‌بر ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته و تاکنون حدود ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب احداث شده و ۱۶۳ کیلومتر دیگر نیز در دست احداث است. همچنین ۶ ایستگاه پمپاژ در مبارکه، ۴ ایستگاه پمپاژ در    زرین‌شهر و ۴ ایستگاه پمپاژ برای انتقال پساب به تصفیه‌خانه صفائیه احداث شده که با ۲۶ کیلومتر شبکه انتقال پساب و احداث یک تصفیه‌خانه، مقدمات انتقال سالانه حدود ۱۲ میلیون مترمکعب پساب شهری به فولاد مبارکه را فراهم کرده است.
مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه متذکر شد: احداث یک تصفیه‌خانه، احداث ۴ ایستگاه پمپاژ، تکمیل شبکه فاضلاب و ارتقای تصفیه‌خانه‌های موجود با صرف هزینه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دستور کار توسعه و بهینه‌سازی قرار دارد که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از این پساب قابل استحصال برای آب صنعتی است و منجر به کاهش مصرف آب خام به میزان حدود ۴۵ درصد در مصرف سالیانه فولاد مبارکه می‌شود.
وی اضافه کرد: انجام این پروژه به دلایل مختلف از قبیل بافت فرسوده و سنتی و معماری شهرها، توپوگرافی خاص منطقه، وجود معارضات طبیعی، تملیک اراضی، اخذ مجوزهای مختلف و سایر معارضات موجود از پروژه‌های پرچالش محسوب می‌شود.
خسروانی‌پور یادآور شد: پساب جمع‌آوری‌شده در تصفیه‌خانه صفائیه در مخزن ۳ هزار مترمکعبی پس از هوادهی و پیش‌تصفیه با خط انتقال ۱۷ کیلومتری به فولاد مبارکه منتقل می‌شود.
وی بیان کرد: کیفیت متفاوت پساب شهرهای مختلف، وجود مواد شیمیایی، پساب بهداشتی و سایر ذرات معلق، باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در پساب ارسالی از واحدهای پیش‌تصفیه برای مصارف صنعتی، خطوط تولیدی و مصارف کشاورزی قابل‌استفاده نیست.
مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات در پایان عنوان داشت: شرکت فولاد مبارکه جهت استفاده بهینه از پساب و تبدیل این پساب به آب صنعتی با اجرای پروژه‌های تصفیه تکمیلی با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد ریال جهت دفع لجن، دفع مواد میکروبی، دفع مواد شیمیایی و ذرات معلق اقدام کرده و پساب شهری را به آب صنعتی قابل‌استفاده در خطوط تولید تبدیل می‌کند که این آب در فرایند تولید مصرف می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.