کد خبر : 9349
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 10:42

برنامه واردات اتوبوس دست دوم با وجود ظرفیت خالی تولید در شرکت‌های داخلی

برنامه واردات اتوبوس دست دوم با وجود ظرفیت خالی تولید در شرکت‌های داخلی
کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از برنامه شهرداری برای واردات خودروی دست دوم آن هم بدون پرداخت سود و عوارض گمرکی اظهار کرد: ظرفیت مناسبی برای تولید اتوبوس در کشور ایجاد شده است، اما این ظرفیت‌ها خالی مانده است به این دلیل که متقاضی استفاده از این ظرفیت‌ها که بخش‌های عمومی است، تقاضایی نداشته است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده ، لطفعلی بخشی در گفتگو با نبض بازار تصریح کرد: در حالی که برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها بر حمایت از تولید قرار گرفته است و تولیدکنندگان بسیاری در داخل کشور وجود دارند که می‌توانند اتوبوس تولید کنند شهرداری تهران درصدد است که اتوبوس دست دوم وارد کند و این به معنای تناقض در اهداف و اجرا است.

وی ادامه داد: ظرفیت مناسبی برای تولید اتوبوس در کشور ایجاد شده است، اما این ظرفیت‌ها خالی مانده است به این دلیل که متقاضی استفاده از این ظرفیت‌ها، بخش‌های عمومی کشور است که طی سال‌های اخیر کمترین تقاضا را داشته‌اند. نتیجه چنین شرایطی این است که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده و کهنه است و آلودگی زیادی هم ایجاد می‌کنند.

واردات اتوبوس دست دوم و مشکلات ناشی از تامین قطعات یدکی برای آن‌ها

بخشی گفت: اگر اتوبوس‌های دست دوم به کشور وارد شود پس از مدت زمان کوتاهی نیازمند قطعات یدکی خواهند شد که در شرایط محدودیت‌های ناشی از تحریم هزینه بسیاری را باید برای واردات قطعات یدکی آن‌ها پرداخت کرد.

ناکارآمد مدیریتی و اتخاذ تصمیم‌های ناصحیح

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: مدیران کشور به طور معمول از تجربه و دانش کافی برای مدیریت برخوردار نیستند و نتیجه آن تصمیم‌هایی است که در بخش‌های مختلف مدیریتی اتخاذ می‌شود.

بخشی خاطرنشان کرد: زمانی که طیف‌های سیاسی مختلف به روی کار می‌آیند با وجود افراد کاردان و متخصص در آن‌ها به طور معمول کسانی مدیر می‌شوند که صلاحیت چندانی برای تصدی سمتی که آن را به عهده می‌گیرند، ندارند.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: صنعت خودروی کشور قادر است اتوبوس بسازد و اکنون هم مشتری ندارد، چون شهرداری‌ها یا وزارت راه و شهرسازی به آن‌ها تقاضایی ارایه نمی‌دهد.

به مردم اجازه استفاده از خودروی سواری مناسب نمی‌دهند، اما اتوبوس وارد می‌کنند

وی افزود: در حالی که با محدودیت واردات، اجازه استفاده از خودروی سواری مناسب از مردم گرفته شده است چگونه است که در مورد اتوبوس از ظرفیت تولید داخل استفاده نمی‌شود و شهرداری تهران تصمیم گرفته است که اتوبوس وارد کند.

بخشی اظهار کرد: البته ممکن است در میان اتوبوس‌های دست دوم، اتوبوس‌های باکیفیت نیز وجود داشته باشد، اما به طور معمول مسئولان خرید، برای خرید اجناس کیفی و با قیمت مناسب تلاشی نمی‌کنند که این امر بیشتر ریشه در فساد دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.