کد خبر : 9586
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 - 10:12

اقتصاد با دستور و تحکم پیش نمی‌رود

اقتصاد با دستور و تحکم پیش نمی‌رود
تحلیلگر اقتصادی براین باور است: دولت براین باور است که پایه پولی را افزایش داده، ولی هنوز تورم از ۴۰ درصد کمتر نشده است. ضمن اینکه تا مسئله تحریم‌ها حل نشود ریشه عمده مشکلات فعلی اقتصاد از جمله تورم‌ها با اقدامات فعلی که دولت انجام می‌دهد حل نخواهد شد.
Print Friendly, PDF & Email

مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی  در پاسخ به این پرسش، برخی براین باور هستند با حذف ارز ۴۲۰۰ شاهد تورم بیشتری خواهیم بود دولت برای مهار این تورم باید چه اقداماتی را انجام بدهد گفت: دولت برای کنترل تورم بجز اینکه نقدینگی را کم کند کار دیگری بلد نیست. در حال حاضر در شرایط فعلی ریشه کنترل تورم به تولید و عرضه برمیگردد، ولی دولت تنها اقدامی که می‌کند، سمت تقاضا و کنترل نقدینگی را سفت چسبیده که این کنترل نقدینگی هم در شرایط فعلی باعث می‌شود بخش تولید بیشتر ضربه بخورد. به دلیل اینکه مشکل ما عمدتا بالا بودن نقدینگی نیست به دلیل اینکه نقدینگی به بخش غیر مولد می‌رود.

گره تورم در دست تحریم هاست

وی ادامه داد: اگر نقدینگی که دست بخش تولید است، این را هم کم کنیم باز تولید ضربه خواهد خورد. بنابراین، تمام تلاش و افتخار دولت این است که نقدینگی را از طریق بانک مرکزی کنترل کرده، ولی همانطور که می‌بینید تاثیر زیادی نداشته است. دولت براین باور است که پایه پولی را افزایش داده، ولی هنوز تورم از ۴۰ درصد کمتر نشده است. ضمن اینکه تا مسئله تحریم‌ها حل نشود ریشه عمده مشکلات فعلی اقتصاد از جمله تورم‌ها با اقدامات فعلی که دولت انجام می‌دهد حل نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در خصوص اینکه، در حال حاضر تمام اقتصاد معطوف به مذاکرات است پاسخ داد: بله. وقتی اقتصادی درصد قابل توجهی از نیاز تولید و بخش مصرفش از خارج وارد می‌شود، اگر این مراوده تجاری و اقتصادی با خارج دچار مشکل شود، حتی همین الان هم که مدعی هستند نفت می‌فروشیم اگر واقعی هم باشد که زیر قیمت می‌فروشند و، چون ما نمی‌توانیم به صورت عادی و از طریق سیستم بانکی پول‌ها را انتقال دهیم کالا‌ها با هزینه بسیار زیاد وارد کشور می‌شود. بنابراین، خود این واردات با هزینه بالا به دلیل نبود یک سیستم سالم برای انتقال پول باعث می‌شود به تورم بیشتر دامن بزند.

مهره‌های اصلی اقتصادی در دولت کم تجربه هستند

افقه با اشاره به عدم ورود سرمایه گذار به بازار داخلی گفت: به نظر می‌رسد آقایان هنوز بلد نیستند. فکر نمی‌کنم مکانیزم‌های اقتصادی خیلی تابع این باید‌های افراد باشد. ضمن اینکه مهره‌های اصلی اقتصادی که در کابینه حضور دارند نشان دادند که کم تجربگی‌شان نسبت به کار‌های اجرایی باعث شده که اقدامات جدی که بر کاهش تورم یا افزایش اشتغال تاثیر گذار باشد را نتوانستند انجام دهند و بیشتر با گفتار درمانی سعی می‌کنند امید بدهند و مثبت بینی ایجاد کنند، اما اگر این خوش بینی‌ها به نتیجه نرسد که نمی‌رسد سرمایه اجتماعی آن‌ها از بین می‌رود.

این تحلیلگر در خصوص اینکه با ادبیات تحکمی بازار سرمایه را نباید مدیریت کرد تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد ما دستوری و تحکمی است و اقتصاد دستوری به جایی نمی‌رسد. متاسفانه افرادی که رویکار اماده اند تجریه لازم را در زمینه اقتصاد و اجرایی ندارند و بیشتر در حد شعار است. باید بپذیریم اقتصاد حال خوبی ندارد اقتصادی که خوب نیست نیاز به شعار‌های غیر منطقی و خیالات ندارد نیاز به این دارد که واقع یبنانه با آن برخورد کرد.

افقه در پایان خاطرنشان کرد: هیچ کدام از متغیر‌های اقتصادی تابع دستور افراد نیستند و تابع واقعیات و متغیر‌های دیگر اقتصاد هستند و اگر آن‌ها را دست نزنیم با فرمان آقایان قابل اجرا نیست به خصوص که ما یک نظام ترکیبی سوسیالسیتی و سرمایه داری داریم و در این فضا اگر سوسیالیسم کامل بودیم، می‌توان گفت با این دستورات شاید به نتیجه برسد، ولی در این نظامی عملا دستورات به جایی نمی‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.